گلونی

ایران و ترکیه به دنبال ساخت مشترک فیلم مولانا

ایران و ترکیه به دنبال ساخت مشترک فیلم مولانا

در دیدار اسن چلپی، از نوادگان مولانا با طاهریان، سفیر و صفرخانی، رایزن فرهنگی ایران در آنکارا، ساخت مشترک فیلم «مولانا» با هدف معرفی واقعی اندیشه‌های مولانا جلال‌الدین رومی، مورد تأکید قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اسن چلپی، از نوادگان مولانا و از مسئولین وقف مولانا، همراه با چیلک کنات، از عوامل سینمایی ترکیه با حضور در سفارت کشورمان در آنکارا، با طاهریان، سفیر و حسن صفرخانی، رایزن فرهنگی ایران در ترکیه، دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار اسن چلپی، به تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های وقف مولانا پرداخت و در سخنان خود پیشنهاد تشکیل انجمن یا شورای متشکل از محققان و پژوهشگران برای توسعه و نظارت بر برنامه‌های مرتبط با مولانا را مورد بحث قرار داد.

ایران و ترکیه به دنبال ساخت مشترک فیلم مولانا

وی همچنین گفت: متأسفانه عده‌ای در آمریکا، مولانا را خارج از اسلام می‌شناسند در حالیکه مولانا حیاتش با اسلام بوده و بسیاری از افراد از طریق آشنایی با مولانا و آثارش مسلمان شده و اسلام اختیار کرد‌ه‌اند.

اسن چلبی همچنین به ضرورت همکاری ایران و ترکیه در خصوص توسعه اندیشه‌های مولانا و برنامه‌هایی نظیر ساخت فیلم مشترک تأکید کرد.

سپس طاهریان، سفیر کشورمان با بیان سخنانی از مولانا به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته و مورد علاقه دو کشور یاد کرد و در خصوص ضرورت همکاری بیشتر در زمینه مولانا و ترویج اندیشه‌های وی سخن گفت.

طاهریان در ادامه خطاب به نواده مولانا بیان کرد: می‌توان کمیته مد نظر شما را با حضور محققان وا ندیشمندان و بزرگان سایر کشورها از جمله ایران تشکیل داد.

وی پس از آن با اشاره به طرح ساخت فیلم مولانا توسط هالیوود، ضرورت توجه بیشتر کشورهای ایران و ترکیه برای معرفی بیشتر مولانا و اندیشه‌های او و بهره‌مندی از ظرفیت هنری دو کشور در این زمنیه را مورد تأکید قرار داد.

ایران و ترکیه به دنبال ساخت مشترک فیلم مولانا

در ادامه این دیدار، صفرخانی، رایزن فرهنگی ایران نیز در خصوص همکاری‌های رایزنی فرهنگی با وقف مولانا در توسعه اندیشه‌ های مولانا اشاره کرد و به سیر اقدامات انجام شده برای ساخت فیلم مشترک ایران و ترکیه در خصوص مولانا و همکاری بنیاد فارابی و مجتبی راعی، کارگردان ایرانی در این خصوص با برخی از دست‌اندکاران سینمایی ترکیه پرداخت.

وی همچنین درباره فیلمنامه «طاوس مست» و نهایی شدن آن توسط مجتبی راعی و بازدید وی از قونیه و لوکیشن‌های مورد نظر، نکاتی را مطرح کرد.

صفرخانی همچنین اطلاعاتی در خصوص سریال «جلال‌الدین» در دو سال گذشته توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و پخش آن از شبکه‌ها اول سیما ارایه داد و به گفت‌وگوهای انجام شده با مراد اصلان، کارگردان ترک و چلیک کنات، از عوامل سینمایی ترکیه درباره سناریو ساخت فیلم مشترک اشاره و بر ضرورت همکاری دو کشور برای توسعه فعالیت‌هایی با موضوع مولانا، تأکید کرد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل