گلونی

حفظ محیط زیست باید بخشی از فرهنگ ما باشد

حفظ محیط زیست باید بخشی از فرهنگ ما باشد
به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از مهر، محمدحسین بازگیر در نشست تغییر اقلیم گفت: از هر کدام از دانش‌آموزان ما که بخواهید چند جانور را نام ببرند، سریع به ببر و فیل و زرافه و کرگدن اشاره می‌کنند، اما هرگز اسمی از گاندو، سمندر لرستانی و … نخواهند برد؛ چون اصلا به آنها معرفی نشده است.
محمدحسین بازگیر افزود: اینکه جمعی از فعالان محیط زیست و هنرمندان گرد هم آمده‌اند نشان‌دهنده یک ظرفیت اجتماعی است. گروهی از مردم جامعه ما هرگز به حرف‌های امثال من مسئول گوش نمی‌دهند، ولی ارتش چند میلیونی هنرمندان در شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد. وی ادامه داد: ما از نظر علمی خیلی مشکل داریم و خیلی جاها اصلا راهکار مشکلات را نمی‌دانیم، اما الگوی دنیا برای رفع مشکل چیست؟  خیلی‌ها وقتی می‌خواهند برای محیط زیست دلسوزی کنند، بودجه محیط زیست را با دیگر دستگاه‌ها مقایسه می‌کنند، اما محیط زیست اگر پول هم داشته باشد، نمی‌تواند در خیلی از زمینه‌ها کاری بکند.
رئیس اداره محیط زیست شهر تهران توضیح داد: مثلا شما هنرمندان خیلی تاثیرگذارید، اما چه کسی حرف ما را گوش می‌کند؟ فرهنگسازی کاری تخصصی است و ما باید دنبال وظایف دیگری برویم.
بازگیر ادامه داد: جایی که باید ناشناخته‌ها را کشف کند، مراکز دانشگاهی است. ما باید به سمتی برویم که حفظ محیط زیست و خود محیط زیست بخشی از فرهنگ ما باشد و کسی که تصمیم‌های فرهنگی می‌گیرد، در کنار همه مسائل و نیازهای روحی و روانی به تاثیرپذیری از طبیعت و وابستگی انسان به محیط زیست هم توجه داشته باشد.
وی تاکید کرد: وقتی حفظ محیط زیست بخشی از سرلوحه‌های کاری دستگاه‌های دیگر باشد، چه اشکالی دارد که بودجه آنها بیشتر از سازمان حفاظت محیط زیست تامین شود.
شما خیلی تاثیرگذارید
رئیس اداره محیط زیست شهر تهران خطاب به هنرمندان گفت: شما خیلی تاثیرگذارید و بنابراین باید کلیدهای صحیح در اختیار مردم بگذارید و به مردم آدرس درست بدهید. صدا و سیمای یکی از استان‌ها مجموعه تلویزیونی برای محیط زیست ساخته بود که در آن ۱۰ تخلف مشهود محیط زیستی دیده می‌شد. بازگیر ادامه داد: در یک برنامه علمی ۱۵۰ مقاله درباره پلنگ توسط کسانی نوشته شده بود که نه تنها هرگز پلنگ ندیده‌اند، بلکه حتی هیچ گاه به زیستگاه پلنگ هم نرفته‌اند.
وی در پایان از هنرمندان خواست که درباره مشکلات مهم محیط زیستی اطلاع رسانی کنند و گفت: آب‌خوان‌های ما نه تنها خالی که مچاله شده است، یعنی اگر یک روز اقلیم هم درست شد و بارندگی داشته باشیم، دیگر در این آب‌خوان‌ها فضایی وجود ندارد و باران سیلی خواهد شد که معلم لرستانی و دانش‌آموز سیستانی را با خود خواهد برد، اما هیچکس توجه ندارد که همین آب‌خوان‌ها هم هر کدام روزی یک دریاچه ارومیه بودند که خشک شدند.
این نشست به میزبانی دفتر طرح ملی تغییر آب‌وهوا و همکاری پایگاه خبری گلونی برگزار شد. دکتر محسن ناصری، دکتر علیرضا مساح بوانی، مهتاب صادقی، ماندانا مقصودی، میزبانان این نشست بودند. مهمانان این نشست عبارت بودند از:

میترا حجار، نفیسه روشن، شبنم فرشادجو، بهاران بنی‌احمدی، رضا مقدم، بهنام ضرغام، محمدحسین بازگیر، نگار فیض‌آبادی، مسعود بُربُر، فریبرز گبلن، محمدحسین نظری، لیلا فولادوند، انوشه میرمجلسی، احمد بحری، فرخنده فرمانی‌زاده، مهتاب جودکی، دکتر بنفشه زهرایی و مسعود امیرزاده

پایان پیام

پایان پیام
خروج از نسخه موبایل