گلونی

عسل لرستان، مرغوب‌ترین عسل ایران

عسل یکی از فرآورده‌هایی است که نقش تغذیه‌ای و درمانی آن بر کسی پوشیده نیست. امروزه از زنبور عسل برای تولید محصولاتی چون عسل، گرده گل، موم، بره موم، زهر، ژله رویال و غیره استفاده می‌شود که این فرآورده‌ها علاوه بر این‌که به‌عنوان مواد غذایی و کمک غذایی باارزش شناخته شده‌اند، در مصارف مهم دیگری از جمله بهداشتی و درمانی نیز نقش فزاینده‌ای دارند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی،  در کنار این تولیدات، زنبور عسل نقش ارزنده‌ای در گرده‌افشانی محصولات زراعی، مراتع و جنگل‌ها دارد که از نظر اقتصاد و توسعه پایدار بسیار حائز اهمیت است.

در کشورهای توسعه‌یافته از نظر کشاورزی سود حاصل از سرویس‌های گرده‌افشانی که توسط زنبورداران انجام می‌شود، بسیار بیشتر از فروش محصولات داخلی کندو است.

استان لرستان به دنبال داشتن طبیعتی بکر و دارابودن مراتع و جنگل‌های انبوه و استعداد خوبی در تولید عسل دارد.

این استان در حال حاضر رتبه هفتم کشور را در تولید عسل و رتبه نخست کشور را در مرغوبیت عسل دارد.

حال با توجه به استعداد خوب استان لرستان در تولید عسل و رواج زنبورداری تهیه و تدوین برنامه‌ای جامع به منظور تحول و توسعه و امنیت شغلی بهره‌برداران این حرفه ضروری به‌نظر می‌رسد.

در حال حاضر تعداد ۱۷۳ هزار فروند کندوی مدرن در استان لرستان وجود دارد. در حال حاضر قریب یک‌هزار و ۸۰۰ نفر به‌صورت مستقیم در سطح استان لرستان در این زمینه زنبورداری فعالیت می‌کنند.

نیاز استان به عسل با احتساب سرانه مصرفی ۴/۰ کیلوگرم معادل ۷۱۴ تن است که در شرایط مساعد تولید عسل استان از مرز یک‌هزار و ۶۰۰ تن می‌گذرد. متوسط برداشت عسل با توجه به شرایط آب و هوایی در سال‌های مختلف از ۱۴ کیلوگرم در سال‌های مساعد از نظر شرایط آب و هوایی تا ۳ کیلوگرم در سال‌هایی که شرایط نامناسب باشد، متفاوت است. مازاد تولید عسل لرستان به سایر استان‌های کشور صادر می‌شود.

زنبور عسل علاوه بر عسل، تولیدات دیگری نیز از قبیل موم، گرده، بره موم، ژله، زهر نیز دارد که به‌طور مستقیم آن‌ها را تولید می‌کند که ارزش تولیدات غیرمستقیم زنبور عسل ۱۴ برابر تولیدات مستقیم برآورد شده است. زنبور عسل همچنین به‌طور غیرمستقیم از طریق گرده‌افشانی سبب افزایش تولید میوه و بذر در محصولات زراعی، باغی و مرتعی می‌شود.

با توجه به نقش توسعه زنبورداری در ایجاد اشتغال توسعه واحدهای زنبورداری در سطح استان نقش بسزایی در ایجاد اشتغال، تثبیت و تقویت شغل بهره‌برداران دارد، از این رو افزایش راندمان شغل بهره‌برداران دارد. از این رو افزایش راندمان تولید و درآمد بهره‌برداران با ارائه و اجرای برنامه‌های مدیریتی و آموزشی و… محقق می‌شود.

توسعه صنایع جانبی عسل نیز در استان از دیگر مواردی است که باید مورد توجه خاص قرار گیرد که در این زمینه طی سال‌های گذشته اقدامات درخور توجهی در دستور کار قرار گرفته است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل