گلونی

مراسم اربعین ثبت ملی شد

مراسم اربعین ثبت ملی شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه مراسم اربعین حسینی ثبت میراث ناملموس ملی شد، از تلاش برای ثبت جهانی راهپیمایی اربعین در یونسکو خبر داد.

مسعودسلطانى‌فر در نشست خبرى با اشاره به اینکه ٢٨۵  مورد راه اندازى موزه خصوصى داشته‌ایم، افزود: ۴۵٠ اثر غیر منقول، ١٢٠ اثر منقول، ١٣۵ مورد میراث طبیعى، ٢٠٠ اثر ناملموس و ٢١ اثر در حوزه دفاع مقدس  به ثبت ملى رسیده‌اند. همچنین ثبت ملى  مراسم سوگوارى و راهپیمایی اربعین را داشتیم که زمینه ساز ثبت جهانى این مراسم به طور مشترک با عراق است.

سلطانى‌فر با اشاره به طرح گردشگری آشوراده گفت: طرح اجرائی و عملیاتى گردشگرى آشوراده آماده شده و در ماه‌هاى آینده وارد فاز اجرائی مى‌شود.

وى ادامه داد: زمان ویزای فرودگاهى در ایران از ١۵ روز به ٣ماه افزایش یافته که تا ١۵ روز قابل تمدید است و ١٩٠ کشور مى‌توانند از آن در ٩ فرودگاه کشور استفاده کنند و به زودى تعداد این فرودگاه ها به ١٣ فرودگاه مى‌رسد.

سلطانى‌فر افزود: ویزای الکترونیک نیز با همکارى وزارت خارجه، وزارت کشور، اطلاعات و نیروى انتظامى به صورت آزمایشى آغاز شده و تا پایان سال جارى براى همه دنیا صادر مى‌شود.

پایان پیام

در مورد تاریخچه اربعین حسینی

اربعین، مطابق نظر شیخ مفید در مسارالشیعه و شاگردش شیخ طوسی در مصباح المتهجد، زمان بازگشت اهل حرم از شام (دمشق) به مدینه است. همچنین بنا بر نقل ایشان، جابر بن عبدالله انصاری صحابی برجسته محمد به عنوان نخستین زائر حسین بن علی، یا لااقل از نخستین زائران او، در این روز وارد کربلا شده و زیارت اربعین را بجا آورده‌است. ابراهیم آیتی نیز می‌نویسد: «جابر بن عبدالله انصاری… بیستم ماه صفر، درست چهل روز بعد از شهادت امام وارد کربلا شد و سنت زیارت اربعین امام به دست او تأسیس گردید»

خروج از نسخه موبایل