گلونی

نقش طلای قرمز در توسعه اقتصادی لرستان

نقش طلای قرمز در توسعه اقتصادی لرستان

حداکثر پتانسیل تولید زعفران ۳۰ کیلوگرم در یک مزرعه در شهرستان کوهدشت ثبت شده است که یک نمونه استثنایی در کشور محسوب می‌شود و به عبارتی کشت این گیاه در استان پتانسیل بالایی دارد و می‌تواند در رونق اقتصادی و تامین معیشت خانوارهای روستایی و کشاورز بسیار موثر باشد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی بومی‌سازی کاشت زعفران چند سالی است که به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های توسعه استان در بخش کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است و با این‌که عمر زیادی از بومی‌سازی این کشت در لرستان نمی‌گذارد، اما این نوید را می‌دهد که پنجره‌ای رو به درآمد و اشتغال‌زایی در این استان باشد. کشت این گیاه در لرستان پتانسیل بالایی دارد و می‌تواند در رونق اقتصادی و تامین معیشت خانوارهای روستایی و در توسعه بخش کشاورزی استان بسیار موثر باشد، چیزی که طی چند سال اخیر با استقبال از کشت این محصول قابلیت بافت خاک این استان در کاشت این گونه گیاهی بیشتر هویدا شده که در عین حال بیانگر خودنمایی اقتصادی زعفران لرستان آن هم با کیفیت و مرغوبیتی بیشتر از زعفران‌های معروف کشور است.

نقش طلای قرمز در توسعه اقتصادی لرستان

بنا بر شواهد تاریخی، استان لرستان از قرن‌ها پیش یکی از مناطق زعفران‌خیز ایران بوده است، به طوری که مورخان در حدود هزار سال پیش کشت این گیاه دارویی را در استان گزارش کرده‌اند، اما آنچه که امروز مورد توجه قرار گرفته است، بومی‌سازی این کشت در استان است که با توجه به شرایط اقلیمی و مناسب آب و هوایی استان و مهم‌تر از همه این‌که با توجه به مشکل کم‌آبی منطقه، این کشت نیازمند مصارف آب زیادی نیست، می‌تواند جایگزین مناسبی در راستای استفاده بهینه‌تر از منابع طبیعی این استان باشد.

از جمله امتیازات منحصربفرد این کشت که لزوم بومی‌سازی آن را اولویت می‌بخشد، این است که علاوه بر مساعدبودن شرایط آب و هوایی، پرداختن به این کشت صرف هزینه‌هایی به منظور تکنولوژی و ابزار و وسایل هزینه‌بر نیست، به صورت دستی تمامی مراحل کاشت تا برداشت آن که در نهایت ظرافت و لطافت تنها با دست صورت می‌پذیرد، نیازی به صرف هزینه زیادی ندارد.

شرایط اقلیمی خاص زعفران به گونه‌ای است که بدون نیاز به آبیاری در مناطق گرم و خشک و مناطق کم‌آب این استان قابلیت کشت دارد و می‌تواند به‌عنوان یک محصول درآمدزا مورد توجه قرار گیرد. زعفران سه یا چهار سال است که در استان لرستان از نظر اقتصادی خود را نشان داده است و می‌تواند به‌عنوان یک کشت خانواری برای منبع درآمدی در خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد. هم‌اکنون ۹۷ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به کشت زعفران اختصاص یافته است و تولید سالانه زعفران در استان نیز به ۳۲۲ کیلوگرم رسیده است.

با توجه به این‌که کشت زعفران نیاز به آبیاری ندارد، کشت دیم این محصول می‌تواند به‌راحتی در این استان بازدهی داشته با شد و حتی در شرایظ کشت دیم علف هرز نیز کنترل می‌شود، می‌توان به آینده آن امیدوار بود.

نقش طلای قرمز در توسعه اقتصادی لرستان

در کشت زعفران هر چقدر اختلاف ارتفاع از سطح دریا بیشتر باشد، کیفیت بیشتر است و در استان لرستان نیز با توجه به اختلاف ارتفاع از سطح دریا، این محصول کیفیت بسیار مطلوبی دارد، به طوری که در مقایسه با زعفران مشهد کیفیت بالاتری دارد و قیمت آن گران‌تر است.

علاوه بر این یکی از علت‌های کیفیت مطلوب‌تر زعفران لرستان این است که زعفران لرستان در قطعه‌های کوچک کشت داده می‌شود و همانند یک باغچه مورد توجه و رسیدگی زعفران کار قرار می‌گیرد و همین عاملی می‌شود که کیفیت محصول بیشتر شود.

هم‌اکنون در استان در زمین‌های زیر کشت زعفران به ازای هر هکتار زمین بین ۶ تا ۸ کیلوگرم زعفران برداشت می‌شود، در حالی که میانگین برداشت از هر هکتار در کشور دو تا چهار کیلوگرم است. کشت زعفران نیازمند کارگر زیاد و یا نیازمند تکنولوژی و ابزار و یا ماشین‌آ‌لات پیشرفته کشاورزی نیست که لازم به صرف هزینه‌های اقتصادی برای این بخش باشد. بنابراین به‌راحتی یک خانوار در کنار هم و به روش دستی می‌توانند تمام مراحل از کاشت تا برداشت را انجام دهند. قطعات کشت زعفران در استان قطعاتی زیر دو هزار متر است که اینگونه قطعات کوچک مراقبت و نگهداری و صیانت از محصول را بیشتر می‌کند و با توجه به این‌که جوجه تیغی، خرگوش و یا سایر جانوران می‌توانند در قطعات بزرگ‌تر بخشی از محصول را آسیب بزنند، در قطعات کوچک‌تر به‌راحتی قابل کنترل است که در نهایت باعث می‌شود در لرستان درآمد حاصل از کشت زعفران در مقایسه با سایر نقاط کشور دو یا چند برابر بیشتر باشد.

زعفرانی که وارد سال سوم کشت می‌شود، به‌طور میانگین ۶ تا ۸ کیلوگرم در هکتار تولید دارد که اگر شش کیلو در هکتار را در نظر بگیریم، معادل ۴۲ میلیون تومان درآمد حاصل می‌شود، درآمدی که صرفا با مراقبت از محصول به دست می‌آید و نیازی به صرف هزینه نیست.

ویژگی‌های این استان همچون اراضی قابل کشت فراوان، بازده پایین کشت غلات و حبوبات دیم در استان و کمبود درآمد، حاصل از کشت آن‌ها در اراضی کم‌بازده، کمبود آب در دسترس برای بالابردن سطح اراضی آبی استان و بالابردن فرسایش خاک و از سوی دیگر نتایج حاصل از کشت این گیاه دارویی، موجب اقبال کشاورزان به کشت آن شده است، به طوری که هرساله به تعداد متقاضیان کشت زعفران افزوده می‌شود.

توصیه کارشناسان کاشت در سطحی معادل ۲ هزار متر برای هر خانوار کشاورز است. بنابراین توسعه کشت زعفران در رقابت با هیچ کشت دیگری نیست و امکان جایگزین‌نمودن زعفران به‌جای تمام محصولات رایج برای خانوار امکان‌پذیر نیست، بلکه در کنار سایر محصولات کشت می‌شود و علاوه بر این با توجه به این‌که فصل داشت و برداشت آن همزمان با فصل بیکاری کشاورزان است و بیشتر عملیات کار زعفران می‌تواند توسط زنان انجام شود.

میانگین عملکرد زعفران طی ۱۰ سال آزمایش در استان در شرایط دیم و آبی بین پنج تا هفت کیلوگرم است و حداکثر پتانسیل تولید ۳۰ کیلوگرم در یک مزرعه در شهرستان کوهدشت ثبت شده است که یک نمونه استثنایی در کشور محسوب می‌شود و به عبارتی کشت این گیاه در استان پتانسیل بالایی دارد و می‌تواند در رونق اقتصادی و تامین معیشت خانوارهای روستایی و کشاورز بسیار موثر باشد.

پایان پیان

خروج از نسخه موبایل