گلونی

پیام تبریک سلطانی‌فر به‌مناسبت روز خبرنگار

پیام تبریک سلطانی‌فر به‌مناسبت روز خبرنگار

معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مناسبت فرارسیدن ۱۷ مرداد، در پیامی این روز را به اهالی رسانه تبریک گفت.

به گزارش گلونی و به نقل از ایسنا، متن پیام مسعود سلطانی‌فر به مناسبت سالروز شهادت شهید محمود صارمی و روز خبرنگار به شرح ذیل است:

«ن والقلم و ما یسطرون. روز خبرنگار روز پاسداشت حرمت قلم و  روز گرامیداشت حریمداران حرمت قلم است. روز خبرنگار یادآور ایثار و از خودگذشتگی انسان‌هایی است که در عرصه روشنگری و آگاهی‌بخشی از اهدای جان خویش نیز فروگذار نکردند. بی‌شک خبرنگاران راستین، گوش‌شنوا، زبان گویا و چشمان بینای جامعه هستند و گرامیداشت آنان، ارج نهادن به دانش و اندیشه و حقیقت‌طلبی است. ۱۷ مرداد، سالروز شهادت شهید محمود صارمی و روز خبرنگار را به اهالی رسانه، پرچم‌داران آگاهی و اطلاع‌رسانی، تبریک و تهنیت می‌گویم.»

پایان پیام

خبرنگار

خبرنگار فردی است که با استفاده از منابع خبری، وظیفه تهیه گزارش (مکتوب، صوتی و تصویری) کامل و جامع و قابل‌پخش از یک واقعه را به‌عهده دارد. خبرنگار برای تهیه اخبار روزنامه، رادیو یا تلویزیون از راه دور یا گاهی مکانی دوردست خبر تهیه می‌کند.

شورای فرهنگ عمومی ایران در اولین سالگرد کشته شدن محمود صارمی هفده مرداد را روز خبرنگار نامید. در این روز هر ساله برای قدردانی و پاسداشت زحمات خبرنگاران برنامه‌هایی تدارک دیده می‌شود.
از خبرنگاران انتظار می‌رود که اصول خاص این حرفه را به درستی رعایت کنند. قسمتی از این اصول عبارت‌اند از:

استفاده از منبع اصلی اطلاعات، شامل مصاحبه با افرادی که مستقیماً در یک موضوع نقش دارند، اسناد اصل و دیگر منابع مستقیم اطلاعاتی تا حد امکان و نقل منابع اطلاعات در خبرها؛
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی استفاده از منابع رجوع شود به نقل منبع در خبرنگاری
در صورت عدم وجود منابع اصلی انتساب کامل تمامی اطلاعات گردآوری شده از دیگر منابع منتشر شده (عدم انجام این کار سرقت ادبی محسوب می‌شود؛ برخی از روزنامه‌ها وقتی مقاله‌ای از اطلاعات گزارش‌های قبلی استفاده کرده باشد، آن را نقل می‌کنند)؛
استفاده از چندین منبع اطلاعاتی مرجع، مخصوصاً در مواردی که موضوع گزارش جنجال‌برانگیز باشد؛

خروج از نسخه موبایل