گلونی

گروه موسیقی بوم، منظومه زمان را منتشر کرد

آلبوم منظومه زمان کاری از گروه موسیقی بوم منتشر شد.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، آلبوم موسیقی منظومه زمان کاری از گروه موسیقی بوم با  ٱهنگسازی و سرپرستی گروه سپهر سراجی، موسیقیدان بروجردی از سوی اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران منتشر شد.

نوازندگانس که در تهیه این آلبوم سراجی را همراهی کردند عبارتند از : افشین هنرور، مهرناز شربتخواری، آناهیتا نصیریان، پارمیس رحمانی، سحر یوسف، مهران قاسمی، حسین روزبهانی، محسن میرزایی، سعید میرزاحسینی، صادق شاه ولایتی.
منظومه زمان، مجموعه‌ای بی‌کلام، ساخته شده برای گروه سازهای ایرانی است که در کمبود سازهای آرشه‌ای بم در موسیقی ایران، ویلنسل نیز گروه را همراهی می‌کند. قطعات این مجموعه طی سال‌های ۹۱ تا ۹۳ ساخته شده است.

منظومه
شعر، سروده، چامه یا چکامه یکی از کهن‌ترین گونه‌های ادبی و شاخه‌ای از هنر است. دهخدا در یادداشت‌های خود دربارهٔ شعر چنین می‌نویسد: «چکامه، چغامه، چامه، نَشید، نظام، سخن منظوم، منظومه، قریض. ظاهراً ایرانیان را قِسمی سرود یا شعر بوده و خود آنان یا عرب آن را «هَنَیمَه» می‌نامیده‌اند. قدیم‌ترین شعر ایران که به دست است گاتاهای زرتشت می‌باشد که نوعی شعر هجایی محسوب می‌شود».
شاعران و منتقدان، تعریف‌های گوناگون و بی‌شماری از «شعر» ارائه داده‌اند. در تعریف‌های سنتی دربارهٔ شعر کهن فارسی، ویژگی اصلی شعر را موزون و آهنگین بودنِ آن دانسته‌اند. در تعریف‌هایی دیگر، با دانش، فهم، درک، ادراک و وقوف یکی انگاشته شده‌است.
دهخدا در فرهنگ لغت خود به تعاریف علمای عرب نیز اشاره کرده و می‌نویسد: «نزد علمای عرب کلامی را شعر گویند که گویندهٔ آن پیش از ادای سخن قصد کرده باشد که کلام خویش را موزون و مقفی ادا کند و چنین گوینده‌ای را شاعر نامند ولی کسی که قصد کند سخنی ادا کند و بدون اراده سخن او موزون و مقفی ادا شود او را شاعر نتوان گفت».
در هزاره دوم پیش از میلاد؛ ریگ‌وِدا، که از قدیمی‌ترین اشعار و سرودهای مذهبی هندی به زبان سانسکریت ودایی است، سروده شد

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل