گلونی

گزارشی از وضعیت مگس‌های سفید در تهران

امسال دیرتر از سال‌های قبل آمدند. تعدادشان هم کمتر بود. مگس‌های سفید که چند سالی می‌شود مهمان پایتخت شده‌اند و هر سال در روزهای گرم تابستان سروکله‌شان پیدا می‌شود. آفتی که به گفته مسئولان می‌توان کنترلش کرد اما ریشه‌کن نمی‌شود. شاید اگر تحقیقات در مورد این حشره سفیدرنگ به پایان برسد و اطلاعات بیشتری در مورد آن به دست بیاید، هم مسئولان بتوانند راحت‌تر جلوی طغیانش را بگیرند و هم ما اسم دقیقش را یاد بگیریم. تا حالا می دانیم که باید سفیدبالک صدایش بزنیم.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمدحسین بازگیر، رئیس اداره محیط زیست استان تهران از شروع مبارزه فیزیکی با سفیدبالک‌ها خبر می‌دهد. وقتی پای محیط شهری در میان است برخلاف باغ‌ها و مزارع نمی‌توان از مواد شیمیایی استفاده کرد. معمول‌ترین مبارزه فیزیکی که تاکنون انجام شده است شست‌وشوی درخت‌ها با آب و مواد شوینده کم‌خطر برای انسان است. همینجا ذکر این نکته جالب است که چسب‌های زردرنگی که روی درخت‌ها می‌بینیم در کاهش جمعیت سفیدبالک‌ها نقش مهمی ندارند و فقط نشان می‌دهند در چه قسمتی از شهر تعداد این حشره‌ها زیاد شده است و باید اقدامات لازم صورت گیرد. هرچند همه این روش‌ها روی بقیه گونه‌های زیستی هم تاثیر اجتناب‌ناپذیر می‌گذارند.
بازگیر می‌گوید: «سال قبل برای جلوگیری از موازی‌کاری، کمیته هماهنگی در وزارت کشور تشکیل شد که از سازمان محیط زیست، شهرداری تهران، وزارت جهاد کشاورزی، ستاد مدیریت بحران، فرمانداری و وزارت بهداشت نمایندگانی در آن حضور داشتند و هر نهاد وظیفه خود در این مورد را شناخت. همچنین قرار بر این شد که اقدامات علیه این حشره در تمام طول سال انجام شود و فقط محدود به دوره بلوغ آن نباشد. در حال حاضر نیز متولی اصلی اجرای راهکارهای مقابله با سفیدبالک‌ها سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران است.»
علی‌محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها چندی پیش خبر از مهار مگس سفید در تهران داده بود. البته صحبت‌های او تا آن زمان درست به نظر می‌رسید و این حشرات حداقل به تعداد زیاد مشاهده نشده بودند. مختاری همچنین از معدوم‌سازی درختان آلوده به این آفت گفت و اینکه در جنوب غرب تهران بیشتر شاهد مگس سفید هستیم. ادعایی که شائبه تاثیر دریاچه چیتگر در ازدیاد مگس سفید را قوت می‌بخشد. هرچند اسماعیل کهرم فعال محیط زیست این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید: «دریاچه چیتگر در غرب تهران قرار دارد و مگس سفید در مرکز تهران بیشتر دیده می‌شود. دریاچه چیتگر اگر هم سهمی در تولید مثل این حشره داشته باشد خیلی بیشتر از حوضچه‌های حیاط‌ها و آب‌های راکد سطح شهر نیست.»

به گفته محمدحسین بازگیر، یک موسسه حشره‌شناسی در همکاری با وزارت جهاد کشاورزی در حال تحقیق بیشتر بر روی مگس سفید هستند و به زودی نتیجه این تحقیقات شامل شناسایی گونه، تشخیص ساختار زیستی، چرخه زندگی، عوامل ازدیاد جمعیت و راهکار عملی برای مبارزه با آن اعلام می‌شود. در مرحله بعد می‌توان برای مقابله موثرتر با این حشره برنامه‌ریزی کرد. به گفته کارشناسان گنجاندن مبارزه بیولوژیک و استفاده از دشمنان طبیعی می‌تواند بهترین این راه‌ها باشد. بعضی از این دشمنان که تاکنون شناسایی شده‌اند کفشدوزک، بالتوری سبز، انواعی دیگر از مگس و سن‌های شکارچی هستند.
تا آن زمان از قول رئیس محیط زیست استان تهران و به نقل از وزارت بهداشت،‌ خیالتان راحت باشد که این حشرات ناقل و عامل بیماری خاصی نیستند و در دستگاه گوارش، دستگاه تنفس و چشم‌ها فقط مانند یک جسم خارجی معمولی می‌توانند ایجاد حساسیت کنند. هرچند استفاده از ماسک و عینک می‌تواند راه خوبی برای در امان ماندن از این مهمانان ناخوانده باشد.

پایان پیام

گزارش‌گر: پدرام پاشائیان

خروج از نسخه موبایل