گلونی

گزارش نشست هم‌اندیشی تغییر اقلیم

به گزارش پایگاه خبری گلونی، روز دوشنبه ۴ مرداد، نشستی با موضوع تغییر اقلیم در سالن سرو سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد. هدف از برگزاری این هم‌اندیشی، برنامه‌ریزی برای آگاه‌سازی مردم و ارتقای سطح دانش عمومی، اعلام شد. سخنرانان به ترتیب، نظرات کارشناسی خود را اعلام کردند. دکتر ناصری، مدیر طرح ملی تغییر آب‌و‌هوا گفت: بزرگترین مصداق تغییر اقلیم، شرق کشور است. جایی که در گذشته به عنوان انبار غله شناخته می‌‌شد اما امروز کافی است یک لیوان آب روی زمین بریزید تا ببینید با وجود سرعت بالای تبخیر، دیگر آبی روی زمین باقی نخواهد ماند.

دکتر مساح، هماهنگ کننده گروه‌های کاری آسیب‌پذیری و سازگاری با تغییر آب‌وهوا، کنترل روند رشد تغییرات اقلیمی را، هم وظیفه دولت و هم مسئولیت مردم دانست و تصریح کرد: با کمک و همکاری این دو بخش می توانیم وضعیت موجود را بررسی کنیم و به ارائه و اجرای راهکارها بپردازیم تا در نهایت شاهد کاهش گازهای گلخانه ای باشیم.

مهندس صادقی حریری و مهندس مقصودی، از دیگر کارشناسان دفتر طرح ملی تغییر آب‌و‌هوا بودند که اثرات تغییر اقلیم در جهان و ایران را اعلام و به آمار سازمان بهداشت جهانی اشاره کردند که به دنبال افزایش ۲ الی ۳ درجه ای افزایش دما، شیوع مالاریا نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت. همچنین این کارشناسان مطرح کردند: تغییر اقلیم، موضوع مهمی است که مستقیما بر سلامتی انسان تاثیر خواهد گذاشت و با افزایش دما، نرخ شیوع برخی از بیماری ها هم بالا خواهد رفت.

مهندس بازگیر، رئیس اداره محیط زیست تهران، به وجود عرصه‌های ارزشمند طبیعی در کشور اشاره کردند و در ادامه گفتند: اینکه بگوییم تمام طبیعت کشور، تخریب شده است حرف درستی نیست و برای حفاظت از بخش های باقی مانده، همگی باید تلاش کنیم. متخصصان و فعالان محیط زیست، مراقب باشید تا مردم را ناامید نکنید. چرا که با ناامید شدن مردم، دیگر هیچ کسی به نفع حفاظت از محیط زیست اقدام نخواهد کرد و در این صورت، همین طبیعتی که در اختیار داریم را هم از دست خواهیم داد.

رضا ساکی، مجری و برنامه‌ریز نشست هم‌اندیشی تغییر اقلیم، اهمیت موضوع محیط زیست را فراتر از مسائل روشنفکرانه دانست و درباره درگیری‌های اخیر مردم مناطق مختلف درباره انتقال آب بین حوضه‌ای صحبت کرد. رضا ساکی گفت: گاهی درگیری‌ها بر سر چیزی است که اصلا وجود خارجی ندارد. بنابراین لازم است تا اطلاع‌رسانی‌های علمی و درست در بین آحاد جامعه، صورت بگیرد. او برای تحقق این هدف، بر نقش کلیدی و مهم هنرمندان تاکید کرد و از هنرمندان حاضر در جلسه خواست تا فعالان و متخصصان محیط زیست را تنها نگذارند و یادآوری کرد که ما (کارشناسان، فعالان و مسئولان) نیز در کمک رسانی به شما برای آگاه کردن مردم درباره وضعیت تغییر اقلیم در ایران و مسائل مرتبط با آن، کوتاهی نخواهیم کرد.

مسعود بُربُر، خبرنگار، درباره آمار حیات‌وحش کشور صحبت کرد و گفت: ما در حال حاضر ۹۰ درصد از حیات وحش سرزمین‌مان را از دست داده‌ایم. بُربُر در ادامه افزود: موضوع محیط زیست فقط به حیوانات شهری، نظیر سگ‌ها و گربه‌ها محدود نمی‌شود. بلکه تغییر اقلیم، منابع آبی، تنوع زیستی، زیستگاه حیات‌وحش، همگی جزو مسائلی هستند که هنرمندان در کنار توجه به حقوق حیوانات شهری، باید به آنها هم توجه کنند.

احمد بحری محیط‌بان هم گفت: باید رویس مسائلی استفاده از آب‌ خاکستری کار کنیم و مسئله آب را فراموش نکنیم. اگر مردم بتوانند از آب خاکستری استفاده کنند و آن را بشناسند بخشی از مشکلات می‌شود.

میترا حجار، شبنم فرشادجو، نفیسه روشن و بهاران بنی‌احمدی به نمایندگی از جامعه هنرمندان در این نشست، آمادگی خود را برای هر گونه همکاری در راستای ارتقای دانش عمومی و حفاظت عملی از طبیعت اعلام کردند و رابطه هنرمندان و کارشناسان را ارتباطی دو طرفه دانستند. آنها از کارشناسان و مسئولان حاضر در جمع خواستند تا برنامه های علمی و مشخصی از سوی متخصصان در اختیارشان قرار گیرد تا بتوانند در صفحات مجازی شان برای بهتر شدن حال طبیعت، اطلاع‌رسانی کنند. هنرمندان تاکید کردند از وظایف بزرگی که بر گردن مسئولان است نباید غافل شد و مردم فقط می توانند نقش خودشان را به درستی ایفا کنند. بنابراین ضروری است تا هیچ مسئولی، کوتاهی نکند.

دکتر بنفشه زهرایی استاد دانشگاه تهران هم درباره اهمیت مدیریت آب در ایران گفت و خبر داد که یک همایش مهم در آذرماه به مدیریت دانشگاه تهران برگزار خواهد شد که یک همایش بین‌المللی است.

 تمام مدعوین در این نشست، موضوعات محیط زیستی ایران و جهان را در نهایت با مساله تغییر اقلیم مرتبط دانستند. حاضران در جلسه معتقد بودند ما در حال حاضر با اید‌ه‌آل‌ها فاصله داریم اما بی‌تفاوتی ما برای نسل بعدی، هیچ توجیه منطقی و درستی را به دنبال نخواهد داشت جز اینکه با دست روی دست گذاشتن، آنچه که داریم را هم از دست خواهیم داد. پس لازم است هر کسی سهم و نقش خودش را درست اجرا کند تا بتوانیم وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب، تغییر دهیم. همچنین دفتر طرح ملی تغییر آب و هوا اعلام کرد از پیشنهادات و اقدامات انجمن‌های زیست محیطی برای کنترل تغییر اقلیم در ایران استقبال خواهد کرد.

این نشست به میزبانی دفتر طرح ملی تغییر آب‌وهوا و همکاری پایگاه خبری گلونی برگزار شد. دکتر محسن ناصری، دکتر علیرضا مساح بوانی، مهتاب صادقی، ماندانا مقصودی، میزبانان این نشست بودند. مهمانان این نشست عبارت بودند از:
میترا حجار، نفیسه روشن، شبنم فرشادجو، بهاران بنی‌احمدی، رضا مقدم، بهنام ضرغام، محمدحسین بازگیر، نگار فیض‌آبادی، مسعود بُربُر، فریبرز گبلن، محمدحسین نظری، لیلا فولادوند، انوشه میرمجلسی، احمد بحری، فرخنده فرمانی‌زاده، مهتاب جودکی، دکتر بنفشه زهرایی و مسعود امیرزاده

پایان پیام

پایان پیام

گزارش: نگار فیض آبادی

مشروح این نشست را در این برچسب بخوانید.

 

خروج از نسخه موبایل