آغاز تعیین حریم ۶ اثر تاریخی و فرهنگی لرستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی، غلامرضا سلیمانی اعلام کرد: در راستای وظایف سازمانی و اجرای بند ۱۲ ماده ۲ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مصوب سال ۱۳۶۷، این اداره کل به منظور حفاظت و تعیین عرصه و حریم  آثار تاریخی استان  اقدام به تهیه و تکمیل مدارک ثبت ۶ اثر تاریخی و فرهنگی در قالب گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسی و در شهرستان‌های مختلف استان نموده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان عنوان داشت: این آثار عموماً متعلق به ادوار پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی هستند که با اعتباری بالغ بر ۶۹۰/۷۶۱/۰۰۰ ریال و توسط مشاور ذی‌صلاح، عملیات تعیین حریم آنها  آغاز گردیده است.

غلامرضا سلیمانی مدیر کل در ادامه افزود: این آثار شامل تپه‌های باستانی باقرآباد ۱ و ۲ در شهرستان الیگودرز، تپه باغ نو و شاهزاده عبدالله در شهرستان خرم‌آباد، تپه چیا نظام در شهرستان دلفان، تپه هلوش ۱ در شهرستان پلدختر و تپه قلعه خرابه در شهرستان ازنا می‌باشند که پس از انجام مطالعات، عملیات میدانی، نقشه‌برداری و گمانه‌زنی، تعیین خط حریم و ضوابط قانونی انجام شده به منظور تأیید نهایی به شورای حرایم سازمان مرکزی ارسال خواهد شد.

پایان پیام

سازمان میراث فرهنگی

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک سازمان منحل‌شده در ایران است که در فاصله سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۸ به ریاست معاون رئیس‌جمهور در زمینه‌های مربوط به آثار تاریخی و باستانی صنایع دستی و گردشگری فعالیت می کرد. در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ شورای نگهبان با طرح مجلس شورای اسلامی مبنی بر تبدیل این سازمان به وزارتخانه موافقت نموده و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شکل گرفت.
ایران به سبب موقعیت جغرافیایی و بیش از هفت هزار سال تمدن و فرهنگ و نیز تنوع فرهنگی در جغرافیای زیستی خود، یکی از شاخص‌ترین کشورها در حوزه میراث فرهنگی بشری است.

تا پیش از انقلاب مشروطیت، هیچ قانونی برای میراث فرهنگی تدوین نشده بود و «میراث فرهنگی» در افکار عمومی هیچ منزلتی نداشت. آشنایی ناصرالدین شاه در سفر به فرنگ با موزه‌ها و بناهای تاریخی، تأثیر بسیاری بر او گذاشت. وی بعد از بازگشت از نخستین سفر فرنگ در سال ۱۲۹۰ ق، دستور داد تا در ارگ سلطنتی موزه‌ای ایجاد کنند. این موزه را باید اولین موزه سلطنتی و دولتی دانست. این موزه در مقایسه با موزه‌های اروپایی، جذابیتی برای او نداشت، دستور داد برای موزه جدید، عمارت قدیمی سمت شمال باغ گلستان را خراب و به جای آن مکانی مناسب برای موزه بسازند. بدین ترتیب تالار موزه، سرسرا، حوض خانه و ملحقات دیگر را ساختند.

 

کد خبر : 22261 ساعت خبر : 5:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=22261
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات