استاندار لرستان: گلونی ثبت ملی می‌شود

استاندار لرستان: گلونی ثبت ملی می‌شود

استاندار لرستان مهندس هوشنگ بازوند در گفت‌وگویی اختصاصی با گلونی قول داد که گلونی را به نام لرستان ثبت ملی کند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی: مجموعه اداری استان و اهالی فرهنگ و ادب لرستانی تلاش زیادی برای رونق پوشش گلونی در این چند سال کرده است. ثبت ملی‌اش به‌نام لرستان می‌کنید؟

بازوند: حتما این کار را می‌کنیم، به دلیل این‌که گلونی یکی از اصحاب هویت ماست. مادران ما سال‌های سال و مادر خود من بیش از ۸۰ سال از گلونی به‌عنوان یک الگوی حجاب استفاده کرد و این جزو هویت ماست و برای ما افتخار است.

گلونی: طبق گفته مسئولان میراث همه اسناد ثبت گلونی در استان آماده است برای ارائه به تهران. اگر این را هم شما پیگیری بفرمایید دل مردم را شاد می‌کنید.

بازوند: حتما این کار را می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، گلونی در گویش لری به گونه‌ای از سربند یا روسری چهارگوش که معمولا از جنس ابریشم با نقش‌های سنتی است گفته می‌شود. این پوششی است که زنان لر به طرز خاصی به سر می‌کنند و بخشی از پوشش سنتی زنان و مردان لرستان است. دختران نسل جدید از نوع کوچک آن به عنوان روسری استفاده می‌کنند. این روسری یکی از سوغات‌های لرستان است. این سربند در گذشته در لباس مردان هم به کار می‌رفت و به طور کلی سربند و دستار از زمان مادها و هخامنشیان در لباس مردان و زنان منطقه ایران استفاده می‌شد.

پایان پیام

 

کد خبر : 23404 ساعت خبر : 12:20 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=23404
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات