برخی مشکلات محیط زیست به مردم مربوط نیست

به گزارش پایگاه خبری گلونی، میترا حجار در نشست تغییر اقلیم گفت: دوستان در شروع صحبت‌هایشان به یک نکته خوب اشاره کردند و گفتند که ما در ایران درگیر مسائلی هستیم که به موضوعات و مشکلات کمکی نمی‌کند.

بگذارید این را وصل کنم به تمام جهان. ما الان در جهان مشکلمان داعش است و ما این را فراموش کردیم که گرم شدن زمین اولین اثری که دارد، آب شدن دریای قطب و بالارفتن سطح دریاها است. میلیاردها مهاجر آب و هوایی است که این‌ها کمترین اثرش آن جرم و جنایاتی خواهد بود که بر اثر این ماجراها در دنیا اتفاق خواهد افتاد.

ولی موضوعی که ما در ایران بیشتر با آن مواجه هستیم، این است که بیشترین اتفاقاتی که تا حالا اتفاق افتاده که نتیجه‌اش این بی‌آبی بوده، توسط صنایع ما است. وقتی که فولاد مبارکه یا ذوب‌آهن که در همه جای دنیا در نزدیکی ساخته ‌می‌شود، در کشور ما می‌بینید که دقیقا دورترین نقطه را انتخاب می‌کنند و می‌سازند، خب معلوم است که اصفهان باید با این مشکل روبرو شود.

مهم‌تر از مسائل داخلی این است که ما ناخواسته با کشورهای دیگر درگیر هستیم. الان مشکلی که سال‌هاست در‌ هامون با آن مواجه هستیم اول از خودمان شروع شد، یعنی زمین‌های کشاورزی‌ای که آن‌جا درست کردیم. در کنار آن حالا سدسازی‌هایی که دارد در افغانستان به خاطر کشت خشخاش اتفاق می‌افتد و بیشترین میزان مرفین جهان را تامین می‌کند که در داروسازی‌ها استفاده می‌شود. این‌ از آن کارهایی است که ایران به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه انجام دهد.

این بازیگر سینما و فعال محیط زیست گفت: ما دو تا سه تا وزارتخانه داریم که دارند مستقیما به محیط زیستمان آسیب می‌زنند: وزارت صنایع، وزارت نیرو و جهاد کشاورزی. و این‌ها مقتدرترین و پولدارترین وزارتخانه‌های ما هستند، در صورتی که در کنارش چیزهایی که ما می‌توانیم از آن‌ها پول بسازیم، یعنی محیط زیستمان، گردشگری و میراث فرهنگی مان فقیرترین و کم‌بودجه‌ترین سازمان‌های ما هستند و این‌ها مسائلی است که واقعا دست مردم نیست و مسائلی است که مستقیما به دولتمردان ما مربوط است.

الان بعد از برجام چه اتفاقی افتاده است؟ تحریم‌های بانک‌ها برداشته شده و ایران وارد تجارت جهانی خواهد شد. مطمئن باشید اولین چیزی که می‌رود به سمتش، به سمت نفت و گاز است، به خاطر این‌که راهی که تا حالا رفته‌‌ایم و پول‌ساز است و هیچ کس نمی‌خواهد به خودش زحمت بدهد. آماری که ما داریم از سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های سبز و انرژی‌های دوستدار محیط زیست در ایران، در سال‌های گذشته تاسف‌بار است. یعنی وقتی شما این آمار را می‌بینید، اصلا از زندگی دست می‌کشیم و این‌ها مسائلی است که ما با آن‌ها روبرو هستیم.

من بعنوان یک هنرمند خیلی خیلی کوچک از این جامعه، سال‌هاست به دنبال این مسئله هستم. ولی واقعا دانش عمومی در ایران خیلی در این زمینه پایین است و یکی از این مسائلی که دوستمان اشاره کردند در زمینه حقوق حیوانات. خب حالا این را من بسطش می‌دهم به تنوع زیستی که خیلی مسئله مهمی است و خودش یکی از عوامل همین تغییر آب‌وهوا است و این به هر حال می‌بینید که مردم اولین چیزی که می‌گویند این است که می‌گویند در کشور ما مردم گرسنه‌اند و شما به فکر حیوانات هستید.

در صورتی که من فکر می‌کنم که درست شدن سلامت روانی جامعه از درست شدن رفتار ما با طبیعت و حیواناتمان صورت می‌گیرد، یعنی جامعه سالم با طبیعت سالم امکانپذیر است. من نمی‌خواهم وقت شما را بگیرم، فقط می‌خواهم به این اشاره کنم که ما باید گلی که بر نوک اسلحه‌مان می‌گذاریم باید برود به سمت سیاستمداران و مسئولانمان. مسائل ما خیلی خیلی بزرگتر از این است که عامه مردم بتوانند کاری در موردش انجام دهند.

این نشست به میزبانی دفتر طرح ملی تغییر آب‌وهوا و همکاری پایگاه خبری گلونی برگزار شد. دکتر محسن ناصری، دکتر علیرضا مساح بوانی، مهتاب صادقی، ماندانا مقصودی، میزبانان این نشست بودند. مهمانان این نشست عبارت بودند از:
میترا حجار، نفیسه روشن، شبنم فرشادجو، بهاران بنی‌احمدی، رضا مقدم، بهنام ضرغام، محمدحسین بازگیر، نگار فیض‌آبادی، مسعود بُربُر، فریبرز گبلن، محمدحسین نظری، لیلا فولادوند، انوشه میرمجلسی، احمد بحری، فرخنده فرمانی‌زاده، مهتاب جودکی، دکتر بنفشه زهرایی و مسعود امیرزاده

پایان پیام

پایان پیام

کد خبر : 22112 ساعت خبر : 11:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=22112
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات