بیانیه موسسه حیات‌وحش میراث پارسیان درباره روز محیط‌بان

به مناسبت ۲۲ مردادماه، روز محیط‌بان، موسسه حیات‌وحش میراث پارسیان بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این بیانیه به شرح زیر است:

هر سال به مناسبت میلاد حضرت امام رضا (ع) و روز محیط‌بان، مراسم و آیین‌های فراوانی در سطح کشور برگزار می‌شود و مقامات و چهره‌های علمی، فرهنگی و سیاسی درباره محیط‌بانان لب به سخن می‌گشایند. اما روز محیطبان ۱۳۹۵ در حالی گرامی‌داشته می‌شود که تلخی واقعه شهادت سه محیط‌بان استان‌های هرمزگان و فارس هنوز در افکار عمومی کمرنگ نشده است؛ پرونده قضایی متهمان این واقعه هنوز در مراجع قضایی در دست بررسی است و محافل محیط‌زیستی و رسانه‌ها مشغول گمانه‌زنی و اظهار نظر درباره راهکار جلوگیری از تکرار این واقعه هستند.

بر کسی پوشیده نیست که عواملی همچون تعداد کم محیطبانان و دستمزد پایین از دشواری‌های مهم این شغل در ایران محسوب می‌شوند اما ناگفته پیداست که این عوامل، تنها دلایل روزگار ناخوش محیطبانان کشور نیستند. آنچه در کنار این عوامل، ادامه فعالیت را برای محیطبانان دشوار می‌کند، تعداد بالای تخلفات صید و شکار و دست درازی به زیستگاه‌ها است. تخلفاتی که ریشه در مسایل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارند اما این محیطبانان هستند که باید به تنهایی از بروز تخلفات جلوگیری کنند؛ و حوادث تلخ جراحت و شهادت محیط‌بانان یا متخلفان نیز با افزایش همین تخلفات و درگیری‌ها افزایش می‌یابد.

آنچه امروز و در شرایط فعلی به نظر می‌رسد، زیستگاه‌ها و حافظان آنها نیازمند آرامش و دوری از تنش هستند و این امر تنها از طریق به کارگیری ترفندهای مدیریتی و ابتکار عمل به دست می‌آید. جلب مشارکت واقعی جوامع محلی از طریق به اشتراک گذاشتن سود و زیان واقعی حفاظت با آنان، ترویج کارآفرینی و کسب و کار پایدار با بهره‌گیری از خدمات زیستگاه‌های طبیعی و حمایت از جوامع محلی برای کسب درآمدهای پایدار از زیستگاه‌ها و خدمات آن همانگونه که در بسیاری نقاط جهان به پایداری زیستگاه‌ها کمک کرده، در ایران نیز می‌تواند با مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی شده به کاهش تنش‌ها و تخلفات در زیستگاه‌ها منجر شود.

متاسفانه آنچه امروز در مدیریت زیستگاه‌ها دیده می‌شود، کمرنگ‌شدن این اصل در ذهن‌هاست که «حفاظت بدون مشارکت مردمی امکان‌پذیر نیست» که فراموشی این اصل، پاشنه آشیل فعالیت‌های حفاظت محیط زیست در کشور خواهد بود. مرور رویکرد مدیریت زیستگاه‌ها در چهار دهه گذشته، حاکی از فاصله گرفتن جامعه محلی با مدیریت دولتی حفاظت محیط زیست است؛ فاصله‌ای که روز به روز افزایش یافته به گونه‌ای که به نظر می‌رسد در ذهن دو گروه، تصویری ابهام‌آمیز از تضاد و خصومت به وجود آمده است. این تصویر نادرست، ضربه‌هایی سخت و گاه جبران‌ناپذیری بر فرایند حفاظت از زیستگاه‌ها وارد کرده است که شهادت، جراحت و محکومیت محیطبانان در درگیری با متخلفان از نمونه‌های آشنای آن است.

موسسه حیات‌وحش میراث پارسیان برخود واجب می‌داند تا ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره محیط‌بانان شهید، لزوم توجه به رویکردهای مشارکتی مدیریت زیستگاه‌های حیات وحش را در کنار افزایش کمی و کیفی نیروی انسانی و بهبود شرایط معیشتی محیطبانان یادآور شود. لازمه به حداقل رساندن فاصله جامعه محلی و بدنه حفاظت از زیستگاه‌ها، مشارکت واقعی حاشیه‌نشینان زیستگاه‌ها است که این مشارکت، از دشواری‌های فعلی شغل محیطبانی خواهد کاست. فرهنگسازی، پایبندی به اصول توسعه پایدار و برنامه‌ریزی بر اساس این اصول، گام‌های حساس و اساسی بعدی هستند.

روز محیط‌بان، فرصتی برای گفت‌وگو و تعمق درباره حفاظت از زیستگاه‌ها و بررسی راهی است که تا به امروز برای حفظ منابع ارزشمند زیستی طی شده است؛ راهی که باید ادامه یابد، خطاهای آن تصحیح و توانمندی‌های آن تقویت شود.

این روز را به تمامی محیط‌بانان کشور تبریک می‌گوییم.

پایان پیام

کد خبر : 22870 ساعت خبر : 2:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=22870
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات