شروع به‌کار سایت خوشنویسی ایران

پنجمین نشست تخصصی خوشنویسی موزه خط و کتابت میرعماد در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد با موضوع نقش رسانه در پیشرفت هنر خوشنویسی، در روز پنج شنبه  ۲۱ مرداد ماه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این نشست توسط استاد غلامرضا سپهری از مدرسین انجمن خوشنویسان شعبه تهران بزرگ برگزار گردید و همچنین استاد مشعشعی، یکی از اساتید طراز اول خوشنویسی شکسته نستعلیق با همکاری برخی از مدرسین و هنرمندان عرصه هنر خوشنویسی ایرانی به موضوع رسانه‌های دیداری پرداختند و در ادامه به سئوالات برخی از حضار پاسخ داده شد.

بنا بر این گزارش از اهم مطالب این نشست معرفی سایت خوشنویسی ایرانی به نام “سرای خوشنویسان” بود. در این وب سایت آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به هنر خوشنویسی شامل نمایشگاه‌ها، کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی و …در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

گفتنی است نشست مذکور ادامه سلسله نشست‌های خوشنویسی موزه میرعماد می‌باشد که به‌صورت یک جلسه در هر ماه با دعوت از صاحب‌نظران و اساتید خوشنویسی ایران برگزار می‌شود.

خوشنویسی یا خطاطی
خوشنویسی یا خطاطی به معنی زیبانویسی یا نوشتن همراه با خلق زیبایی است و فردی که این فرایند توسط او انجام می‌گیرد خوش‌نویس نام دارد، به‌خصوص زمانی که خوش‌نویسی حرفهٔ شخص باشد. گاهی درک خوشنویسی به عنوان یک هنر مشکل است. به نظر می‌رسد برای درک و لذت بردن از تجربه بصری خوشنویسی باید بدانیم خوشنویس افزون بر نگارش یک متن، سعی داشته اثری هنری با ارزش‌های زیبایی شناختی خلق کند.
از این رو خوشنویسی با نگارش سادهٔ مطالب و حتی طراحی حروف و صفحه‌آرایی متفاوت است. همچنین از آنجایی که این هنر جنبه‌هایی از سنت را در دل خود دارد باید آن را تا حدی از تایپوگرافی که مبتنی بر ارزش‌های گرافیکی مدرن و کارهای چاپی است متمایز کرد.
خوشنویسی تقریباً در تمام فرهنگ‌ها به چشم می‌خورد اما در مشرق زمین و به‌ویژه در سرزمین‌های اسلامی و ایران اهمیت بسیاری در میان هنرهای بصری دارد. خوشنویسی اسلامی و بیش از آن خوشنویسی ایرانی تعادلی است میان تمامی اجزاء و عناصر تشکیل دهندهٔ آن. تعادل میان مفید و مورد مصرف بودن از یک سو و پویایی و تغییر شکل یابندگی آن از سوی دیگر؛ تعادل میان قالب و محتوا که با آراستگی و ملایمت تام و تمام می‌تواند شکل مناسب را برای معانی مختلف فراهم آورد.

پایان پیام

کد خبر : 22811 ساعت خبر : 12:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=22811
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات