شروع داوری فیلم‌های مستند جشن سینمای ایران

داوری فیلم‌های بخش مستند هجدهمین جشن سینمای ایران آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، دبیر خانه هجدهمین جشن سینمای ایران از ارسال ۱۲۰ مستند برای نمایش و رقابت در این جشن خبر داده و اعلام کرد:‌ هیئت انتخاب این بخش، بررسی آثار مستند را آغاز کرده است.

فیلم‌های این بخش طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سه حوزه فیلم‌های مستند کوتاه (کمتر از ۳۰ دقیقه)، مستند نیمه بلند (بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه) و مستندهای بلند (بالای ۶۰ دقیقه) تفکیک خواهند شد.

همچنین به ترتیب در بخش فیلم‌های مستند کوتاه ۳۵ اثر، درحوزه مستندهای نیمه بلند ۵۷ فیلم و در بخش مستندهای بلند ۳۱  فیلم برای  حضور در این جشن  ارسال شده است.

 مهدی گنجی، نوا رضوانی، روبرت صافاریان، حامد شکیبانیا، محمد رضا باقری، هارون یشایایی، حسن بهرام‌زاده، محمدصادق جعفری و پژمان مظاهری‌پور اعضای هیئت انتخاب‌ هشتمین جشن مستند سینمای ایران را تشکیل می‌دهند.

 گفتنی است هشتمین دوره‌ی جشن مستند هجدهمین جشن خانه سینما ۱۳ شهریورماه برگزار خواهد شد.

مستند اولین بار در نقدی که بر فیلم رابرت فلاهرتی به اسم موآنا (۱۹۲۶) مورخ ۸ فوریه ۱۹۲۶ (۱۹ بهمن ۱۳۰۴) در روزنامه نیویورک سان منتشر شده بود به کار رفت. این مطلب توسط جان گری‌یرسون مستندساز اسکاتلندی نگارش یافته بود.
قاعدهٔ کلی گِری‌یرسون در مورد فیلم مستند این بود که از پتانسیل نمایش زندگی در سینما می‌توان در قالب یک هنر جدید بهره‌برداری کرد. هنری که در آن بازیگر «اصلی» و صحنهٔ «اصلی» نسبت به برابرهای خیالی‌شان، در شرح دنیای جدید راهنماهای بهتری محسوب می‌شوند و موادی که «این چنین در حالت خام گرفته شوند» واقعی‌تر از موادی خواهند بود که با بازی ساخته می‌شوند. از این بابت، دیدگاه وی را می‌توان با نظر ورتوف که داستان‌های نمایشی را با اطلاق لقب «زواید بورژوایی» تحقیر می‌کرد مقایسه کرد هر چند که دیدگاه او ظرافت بیشتری دارد. تعریف گِری‌یرسون از فیلم مستند «مواجههٔ خلاقانه با مسلَمات» است که طرفدارانی هم دارد. این تعریف پرسش‌هایی در مورد مستندهایی که حاوی بازآفرینی و نمایش هستند را برمی‌انگیزد.
ژیگا ورتوف در مقالات خود از نمایش «زندگی همان‌طور که هست» (تصویربردای پنهانی از زندگی) و «گرفتن زندگی در حالت ناگهانی» (تحریک یا غافلگیر کردن توسط دوربین) بحث می‌کرد.
پار لورنتز فیلم مستند را «فیلمی واقعی با خصوصیات نمایشی» تعریف کرده‌است.[۲] دیگران بر این باورند که داشتن نظریه و یک پیام خاص در کنار واقعیاتی که فیلم مستند به نمایش می‌گذارد آن را از سایر گونه‌های فیلم‌های غیرداستانی متمایز می‌سازد

پایان پیام

کد خبر : 22895 ساعت خبر : 4:35 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=22895
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات