فلک‌الافلاک دو سال دیگر آزاد می‌شود

آزادی فلک‌الافلاک – مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان لرستان از آزادسازی قلعه فلک‌الافلاک تا دو سال آینده خبر داد.

خبرنگار پایگاه خبری گلونی در گفت‌و‌گو با غلامرضا سلیمانی راجع به مرمت و آزادسازی قلعه فلک‌الافلاک، حواشی ایجادشده برای قلعه و گردشگری در استان سوالاتی کرد.

– راجع به مرمت قلعه فلک‌الافلاک توضیح دهید تا خیال مردم راحت شود.

غلامرضا سلیمانی: مرمت قلعه فلک‌الافلاک یک مرمت مستمر است که در سال‌های گذشته شروع شده ولی به دلیل محدودیت اعتباری که در چند سال اخیر داشته‌ایم روند مرمت به کندی پیش رفته است. ولی خوشبختانه با پیگیری‌های مجدانه شخص آقای استاندار و ملاقاتی که ایشان با رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و آقای دکتر نوبخت رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی داشتند، ایشان توضیح دادند که وضعیت قلعه و ثبت جهانی آن در گرو آزادسازی است.

بعد از پیگیری‌های آقای استاندار، این تامین اعتبار محقق شده است. پیگیری‌های ایشان واقعا جای تشکر دارد و قطعا نام نیک ایشان در تاریخ آزادسازی قلعه خواهد ماند. با توجه به هماهنگی‌هایی که آقای استاندارد با فرمانده سپاه داشته و ایشان هم خوشبختانه خیلی استقبال کرده روند آزادسازی در حال انجام است.

ما در مورد ارتش هم نظر موافق سردار فرماندهی لشکر ۸۴ خرم‌آباد، آقای امیر مددی را هم گرفته‌ایم و آن هم منتظر تامین اعتبار هستیم که آقای استاندار قول داده‌اند به صورت مشارکتی  انجام شود. ۵۰ درصد آن را استان از منابع استانی پرداخت کند و ۵۰ درصد هم از میراث فرهنگی تامین اعتبار شود. انشاالله وقتی در یک پروسه زمانی ۱-۲ ساله بحث آزادسازی انجام گیرد، گام‌های سریع‌تری برای ثبت جهانی اثر محقق می‌شود.

اگر برای اولین‌بار شهر خرم‌آباد به عنوان یکی از ۷ شهر برتر گردشگری کشورمعرفی شد، محصول تمام مردم و ارگان‌ها بود. هیچ شخص و یا نهادی نمی‌تواند این موضوع را به خودش نسبت دهد. حتی راننده تاکسی و دستفروش هم با برخورد خوبشان با مهمانان در این امر مشارکت داشته‌اند.  وقتی مهمانی سراغ آدرس برای اسکان بوده شهروند خرم‌آبادی آدرس خانه خودش را داده است.  همین‌ها باعث شد که ما جز ۷ شهر برتر گردشگری باشیم. .

متاسفانه بعضی‌ها ناآگاهانه در فضای  مجازی در حق مردم لرستان اجحاف می‌کنند. از جمله سایت تسنیم که ما خیلی هم از این سایت گلایه داشتیم و از طریق مراجع قضایی پیگیرش  هستیم. در ایام عید که همه ما تبلیغ می‌کردیم برای گردشگری لرستان این موضوع  جفا در حق مردم لرستان بود که یک سایتی بنویسد ساختمان قلعه در حال ریزش می‌باشد. این باعث ترس می‌شود و حتی باعث می‌شود کسانی که تا به حال به لرستان نیامده‌اند دیگر نیایند.

این اثر یکی از زیباترین جاذبه‌‌های کشور است و حتی بحث مفرغ‌ها برند جهانی دارد. ما افتخار می‌کنیم به این سازه. بالاخره یک سایت وقتی مطلبی می‌گذارد خیلی‌ها از مطالبش استفاده می‌کنند که باعث می‌شود ورودی به استان کم شود.

با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی و بیکاری مردم ما دنبال این هستیم که این صنعت سبز را رونق دهیم و لرستان را مقصد گردشگری کنیم ولی متاسفانه انتشار ناآگاهانه این مطالب باعث می‌شوند ما گردشگر کمتری داشته باشیم.

در بحث مرمت قلعه ما اولویت‌بندی داریم. یک بحث استحکام‌بخشی مطرح است و یک  بحث سازه موجود. برای استحکام بخشی در سنوات گذشته اقداماتی در حدود ۲۰ درصد انجام گرفته است و واقعا نیازمند حداقل ۳۰-۴۰ میلیارد تامین اعتبار هستیم. در مورد تخریب «بارو» هم که شایعاتی بود، اگر بررسی کنید در ادوار مختلف هرگاه مرمت صورت گرفته این بارو را برداشته‌اند و پس از جابه‌جایی، مصالح سر جای خودش قرار گرفته است.

ورودی قلعه به گونه‌ای است که هیچ وسیله‌ای نمی‌تواند تردد کند تنها راه ممکن به صورت دستی و بالابر است و بالاخره همشهری‌ها هم باید هم تحمل و هم تعامل با دستگاه‌ها داشته باشند که از خودمان سوال کنند نه فرافکنی و شایعه پراکنی در فضای مجازی که وقت و انرژی همه را می‌گیرد.

– به نظر شما امسال هم با کمک مردم، شهر برتر می‌شویم؟

غلامرضا سلیمانی: این با خداست ولی با همتی که در مردم می‌بینم و این اطلاع‌رسانی که در همه دستگاه‌ها وجود دارد امیدوار هستیم.  از جمله همین هفته فرهنگی که به همت آقای استاندار و دستگاه‌های اجرایی با محدودیت‌های شدید مالی برگزار شد. امیدواریم این شهر برتر شدن با توجه به ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی و فرهنگی هم برای خرم‌آباد تکرار شود و هم برای دیگر شهرهای استان اتفاق بیفتد.

پایان پیام

 

کد خبر : 23313 ساعت خبر : 7:05 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=23313
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات