لوریس چکناواریان: من به زادگاهم بروجرد افتخار می‌کنم

هفته فرهنگی لرستان در تهران در حالی آغاز شد که جمع کثیری از هنرمندان، فرهیختگان، مسؤولان کشوری و استانی در افتتاحیه این هفته فرهنگی حضور داشتند.

 بهره‌برداری از ۷۰ غرفه دستاوردهای دستگاه‌های اجرایی لرستان در تهران یکی از اهداف برپایی این هفته فرهنگی و اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گلونی، در همایش افتتاحیه که عصر روز دوشنبه در تهران و بوستان گفت‌وگو برگزار شد، شاهد جمعیت پرشماری در افتتاح این نمایشگاه بودیم.

یکی از چهره های شناخته شده حاضر در این مراسم، استاد لوریس چکناواریان (رهبر ارکستر سمفونیک ایران) بود. رهبر ارکستر سمفونیک ایران از برگزاری این جشن به خصوص پربار بودن آن ابراز خوشحالی کرد.

چکناواریان بیان داشت: اینگونه مراسمات نه تنها یکبار در سال بلکه باید در دفعات بیشتری در پایتخت برگزار شود تا مردم ما با فرهنگ و اصالت و تمدن قوم لر بیشتر آشنا شوند.

استاد لوریس چکناواریان در ادامه گفت: نمایشگاه در سطح بالایی اجرا شده است. و اگر به این صورت پیش بروند مردم بیشتر با قوم لر و شهرهایشان آشنا می‌شوند.

استاد چکناواریان در پایان گفت: من به زادگاهم افتخار می‌کنم و مفتخرم که یک بروجردی هستم. شهرهای استان هم چون بروجرد باید معرفی شوند تا با تمدن و فرهنگ استان لرستان همگان آشنا گردند.

لوریس چکناواریان (زاده ۲۱ مهر ۱۳۱۶ در بروجرد) آهنگساز و رهبر ارکستر اهل ایران است. او یکی از مشهورترین چهره‌های فرهنگی و هنری در ایران و ارمنستان است.

چکناواریان به عنوان رهبر ارکستر، توانسته با هزینه خود ارکسترهای مختلفی را در در نقاط جهان از جمله اتریش، بریتانیا، آمریکا، کانادا، فنلاند، ارمنستان، تایلند رهبری کند.

چکناواریان به عنوان آهنگساز تا به حال ۶ اپرا، ۵ سمفونی، کارهای در زمینه موسیقی کر، موسیقی مجلسی، موسیقی باله، پیانو و خوانندگی، و همچنین کنسرتوهایی برای پیانو، ویولن، گیتار، سلو و پیپا، در کنار موسیقی‌های متن فیلم ساخته است. او بیش از ۱۰۰ اثر با لیبل‌هایی مانند آرسی‌ای، فیلیپس، امی و ای‌اس‌وی منتشر کرده است.

ساخته‌های چکناواریان توسط گروه ارکسترهای مختلفی مانند ارکستر سمفونیک لندن، ارکستر فیلارمونیک لندن، ارکستر هال، ارکستر فیلارمونیک هلسینکی، ارکستر سمفونیک هلسینکی، ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر سمفونیک نیویورک اجرا شده‌اند.

پایان پیام

گفت‌وگو: لردا طولابی

کد خبر : 23055 ساعت خبر : 6:41 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=23055
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات