مهار آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی کوهدشت

آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی منطقه برآفتاب صیدمحمد کوهدشت مهار شد.
به گزارش پایگاه خبری گلونی گفت: این حادثه ظهر امروز در عرصه‌های جنگلی و مرتعی منطقه برآفتاب صیدمحمد رخ داد که با کمک مردم و نیروهای امدادی بعد سه ساعت مهار شد.
زارعی گفت: در این آتش‌سوزی که علت آن در دست بررسی است علاوه بر آسیب دیدن ده‌ها هکتار جنگل و مرتع, مزارع گندم و جو اهالی هم طعمه حریق شد و دسترنج  کشاورزان از بین رفت.
برآفتاب صیدمحمد در ۱۵ کیلومتری غرب کوهدشت قرار دارد.

پایان پیام

آتش‌سوزی

آتش‌سوزی یا حریق یکی از قدیمی‌ترین بلایایی است که می‌تواند در زمانی کوتاه، دارایی و سلامتی افراد را به خطر اندازد. بنا به تعریف حریق عبارتست از سوختن مواد سوختنی یا آتشی ناخواسته و در لحظه وقوع از کنترل خارج شده که معمولاً با دود و حرارت و نور توأم است. آتش‌سوزی عبارت از آتشی است که از یک منبع حرارتی در لحظه وقوع کنترل ناپذیر (حادثه) سرچشمه گرفته، یا منبع حرارتی معین کنترل شده‌ای را ترک کرده و با نیروی حرارتی خود گسترش و توسعه یافته باشد.

آتش‌سوزی در صورتی که به موقع مهار نشود، موجب خسارات زیادی می‌گردد. گاه آتش‌سوزی، با سایر حوادث طبیعی مثل زلزله همراه بوده یا بلافاصله پس از آن‌ها رخ می‌دهد. در بسیاری از موارد، خسارات حریق ثانویه، حتی بیش از خسارات حادثه اولیه بوجود آورنده آن می‌باشد.

طبق نتایج تحقیقات اتحادیه بیمه‌های آلمان (VdS)، در بسیاری موارد عملیات اطفاء حریق به وسیلهٔ آب یا کف‌های ویژه، در مقایسه با خود آتش‌سوزی، صدمات بیشتری ایجاد می‌کند.

آتش‌سوزی بر اساس نوع سرچشمه و نوع مواد سوختی به پنج گروه (بر اساس استاندارد آمریکاNFPA) و شش گروه (بر اساس استاندارد انگلستانBS) تقسیم می‌گردد.

  • گروه A
شامل حریق مواد خشک (مواد جامدی که پس از سوختن خاکستر دارند) مانند چوب، کاغذ، پارچه، و موارد مشابه است
  • گروه B
شامل حریق مواد مایع مانند نفت، بنزین، الکل، گازوئیل و سایر سوختهای مایع است.
  • گروه C
شامل حریق‌هایی که الکتریسیته به عنوان عامل بوجود آورنده در آن‌ها دخیل بوده یا تحت اثر الکتریسیته قرار دارد. این حریق خود می‌تواند حریقهایی از انواع دیگر را به وجود آورد.
  • گروه D
شامل حریق فلزات قابل اشتعال نظیر سدیم، پتاسیم، منیزیم و … است.

کد خبر : 22390 ساعت خبر : 6:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=22390
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات