آتش‌سوزی محیط زیست نصف شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در سه ماهه نخست سال ۹۵ تعداد ۳۴ مورد آتش‌سوزی محیط زیست در مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محیط زیست گزارش شده است. مناطق چهارگانه مذکور عبارتند از:

  1. پارک ملی، چشم‌اندازهای طبیعی داراری اهمیت ملی و جهانی (۲۶ پارک ملی)
  2. اثر طبیعی ملی، پدیده‌ها یا مجموعه‌های گیاهی جانوری کم‌نظیر (۳۵ اثر طبیعی ملی)
  3. پناهگاه حیات وحش زیستگاه‌های نمونه جانوران وحشی (۴۲ پناهگاه)
  4. منطقه حفاظت‌شده اراضی ویژه زیست محیطی (۱۵۰ منطقه حفاظت‌شده)

از این ۳۴ حریق، ۱۷ حریق در استان‌های زاگرسی کشور به وقوع پیوسته است که لرستان و ایلام با یک مورد و کهگیلویه‌و‌بویر‌احمد با چهار مورد و چهارمحال‌و‌بختیاری با ۱۱ مورد در مرحله‌های بعدی قرار دارند.

در این آمار استان‌های چهارمحال‌و‌بختیاری، کرمان و کهگیلویه‌و‌بویر‌احمد افزایش آتش‌سوزی محیط زیست داشته‌اند، اما مقایسه آماری کلی نشان می‌دهد که تعداد حریق در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ به نصف کاهش پیدا کرده است. یعنی از ۳۸۴ هکتار به ۲۱۸ هکتار و از ۶۴ مورد به ۳۴ مورد رسیده  است. این آمار در پی اقدامات سازمان حفاظت از محیط زیست در ۱۳ بند به دست آمده است.

مهم‌ترین اهداف سازمان به ترتیب اهمیت عبارتند از:

  1. تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به منظور حفاظت از محیط زیست و تضمین بهره‌مندی درست و مستمر از محیط زیست و همسو با توسعه پایدار.
  2. پیش‌گیری و ممانعت از تخریب و آلودگی محیط زیست.
  3. حفاظت از تنوع‌زیستی کشور، وسعت بخشیدن به منابع طبیعی.

از مهمترین اقدامات سازمان حفاظت از محیط زیست می‌توان به تشکیل ستاد مرکزی واکنش سریع اطفای حریق، ایجاد ستاد راهبردی و تیم واکنش سریع در استان‌ها، استفاده از ظرفیت جوامع محلی، ایجاد استان‌های معین برای کمک به استان‌های دیگر، استقرار بالگرد در ۱۴ استان حساس به حریق، راه‌اندازی سخت‌افزار سامانه هوشمند شناسایی حریق در استان لرستان، فارس، ایلام و گلستان؛ از جمله این اقدامات هستند.

پایان پیام

کد خبر : 23808 ساعت خبر : 6:13 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=23808
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات