گلونی

ادای دین هنروتجربه به کیارستمی در روز ملی سینما

ادای دین هنروتجربه به کیارستمی در روز ملی سینما

مستندهای «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه» و «روزی روزگاری در مراکش» ساخته سیف‌الله صمدیان یکشنبه ۲۱ شهریور برای اولین بار در ایران به نمایش درمی‌آیند. هنر و تجربه همه سانس‌های همه سینماهایش را در روز ملی سینما به نمایش این فیلم‌ها اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی برنامه روز یکشنبه سینماهای هنر و تجربه در پردیس کورش، خانه هنرمندان، پردیس چارسو و سالن شماره دو سینما فرهنگ به نمایش دو مستند «روزی روزگاری در مراکش» و «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه» اختصاص دارد. «روزی روزگاری در مراکش» درباره ورک‌شاپ‌های مارتین اسکورسیزی و عباس کیارستمی در مراکش است. «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه» نیز مستندی است که سیف‌الله صمدیان به پیشنهاد آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره لوگارنو و احمد کیارستمی با استفاده از راش‌هایی که در اختیار داشته ساخته است.

نام مستند «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه» اشاره دارد به طول مدت زمان این مستند و نیز سنی که عباس کیارستمی در زمان از دنیا رفتن داشت: ۷۶ سال و ۱۵ روز.

نمایش این دو مستند در کلیه سینماهای هنر و تجربه به جز موزه سینما برگزار می‌شود. موزه سینما در این روز تعطیل است. اولین نمایش «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه» در جشنواره فیلم ونیز بود و این مستند قرار است در سایر جشنواره‌های الف بین‌المللی به عنوان بزرگداشتی برای عباس کیارستمی نمایش داده شود.

ادای دین هنروتجربه به کیارستمی در روز ملی سینما

هالیوود ریپورتر پس از نمایش این مستند در جشنواره ونیز نوشت: «مستند ٧۶ دقیقه و ١۵ ثانیه با عباس کیارستمی پرتره‌ای دقیق و درعین‌حال تکان‌دهنده از این کارگردان است. بدون هیچ مصاحبه‌ای، فیلم منحصرا از ویدئو‌هایی که در مراحل مختلف زندگی روزمره و کاری کیارستمی گرفته شده، استفاده کرده است تا هنرمندی با استعداد‌های گوناگون و مردی استثنایی را نشان دهد که شادمانه زندگی را در آغوش می‌گیرد. آنها که در انتظار افشاگری‌های روان‌شناسانه از طریق مصاحبه‌ها هستند سرخورده خواهند شد و اما برعکس عده‌ای دیگر به‌شدت متعجب و ذوق‌زده می‌شوند؛ وقتی درمی‌یابند که از این صحنه‌های به‌ظاهر تصادفی تا چه اندازه اطلاعات درباره زندگی و کار او به دست می‌آورند.»

«روزی روزگاری در مراکش» نام فیلمی است که صمدیان از جریان برگزاری کارگاه‌های عباس کیارستمی و مارتین اسکورسیزی در کشور مراکش ساخته است. در این فیلم مسترکلاس اسکورسیزی و جلسات کارگاهی کیارستمی و نظرات دو فیلم‌ساز برجسته درباره سینمای یکدیگر به تصویر کشیده شده‌است. این مستندی است درباره کلاس درس سینما، از طرف دو استاد فیلم‌سازی. مارتین اسکورسیزی در این مستند درباره کیارستمی صحبت می‌کند و مستند دو شیوه متفاوت در نگاه به جهان و به فیلم‌سازی را به تصویر می‌کشد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

خروج از نسخه موبایل