گلونی

حرف محیط زیست را قبول نداریم

به گزارش پایگاه خبری گلونی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: کار بررسی لایحه‌ی هوای پاک در کمیسیون کشاورزی نهایی شده است و اکنون این لایحه باید در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود.

سیدراضی نوری نماینده شهرستان شوش در رابطه با زمان بررسی این لایحه در صحن علنی به خبرنگار گلونی گفت: فکر می‌کنم که این لایحه بعد از تعطیلات پیش‌رو به صحن علنی بیاید.

سیدراضی نوری با اشاره به اصلاحات لحاظ شده در لایحه‌ی هوای پاک ادامه داد: با حضور کارشناسان مجموعه‌های نیروی انتظامی، راه و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست و… یک سری اصلاحات جزئی انجام شد که این اصلاحات مواردی مثل پدیده‌ی ریزگردها، استانداردهای آلودگی صوتی و آلودگی هوا و… را شامل می‌شد.

این نماینده مجلس در واکنش به گفته‌های مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست که پیش از این اعتراض خود را نسبت به قانون عوارض آلایندگی اعلام کرده بودند، گفت: آن‌ها برای خودشان می‌گویند! این قانون از قبل وجود داشته و باید طبق روال گذشته ادامه پیدا کند.

نوری تصریح کرد: محیط زیست پیشنهاد داد و گفت که صندوقی تشکیل بشود و عوارض آلایندگی به آن صندوق واریز شود و از این حرف‌ها؛ ما گفتیم که این حرف‌ها را قبول نداریم و این عوارض باید از طریق دهیاری‌ها و شهرداری‌ها برای رفع مواردی که باعث آلایندگی منطقه شده است، هزینه بشود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس دهم با اشاره به این‌که موارد هزینه‌کرد عوارض آلایندگی در لایحه‌ی هوای پاک مشخص شده است، بیان داشت: دهیاری‌ها و شهرداری‌ها باید این عوارض را در موارد مرتبط با محیط زیست، فضای سبز، بهداشت و درمان، ورزش، پاکی هوا و مسائل از این دست هزینه کنند.

نوری افزود: در قانون احکامی تعریف شده و طبق آن دهیاری‌ها و شهرداری‌ها نمی‌توانند از عوارض آلایندگی در هزینه‌های جاری خود استفاده کنند و این پول تنها در موارد ذکر شده هزینه خواهد شد.

نماینده مردم شوش دانیال در مجلس دهم با اشاره به این‌که احکام برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی است، گفت: موارد مرتبط با منابع طبیعی، محیط زیست، هواشناسی و کشاورزی در کمیسیون کشاورزی و کارگروه‌های مربوطه بررسی و پس از تصویب نهایی به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد.

نوری با اشاره به معضل ریزگردها در کشور، ادامه داد: در برنامه ششم توسعه برنامه جدیدی برای بحث ریزگردها در نظر گرفته نشده است و تنها اصلاحاتی جزئی در قوانین قبلی لحاظ شده است.

وی افزود: ما از قبل احکام دائمی و قوانینی مربوط به بحث ریزگردها داشتیم که موضوعاتی مثل توسعه‌ی نهال‌کاری و درخت‌کاری، رهاسازی آب، جلوگیری از سدسازی و انتقال آب و… را شامل می‌شود. اما واقعیت این است که این قوانین خیلی کم توانسته‌اند جامه‌ی عمل بپوشند و مبارزه‌ای جدی باشند.

سیدراضی نوری در رابطه با ریزگردها تصریح کرد: اگرچه سال گذشته به دلیل بارش‌های خوبی که اتفاق افتاد اکثر تالاب‌های ما مشروب شدند و این موضوع نوید خوبی برای برخی مناطق بود، اما روی هم رفته بسیاری از مبالغی که در بودجه‌های سالانه‌ی پیشین معین شده بود تامین اعتبار نشد و به همین دلیل ما نتوانستیم به اهدافی که از قبل تعریف شده بود، برسیم.

پایان پیام

گفت‌وگو از: سیدعماد موسوی

خروج از نسخه موبایل