گلونی

هجوم آخرهفته ایرانی ها به شمال

هجوم آخرهفته ایرانی‌ها به شمال

آخر هر هفته پس از تعطیلات،روزنامه‌های ایران خبر می‌دهند که بسیاری از مردم در مسیرهای منتهی به شمال ایران بستری شده‌اند زیرا در راه شمال ساعات طولانی را در ترافیک تونل‌های داخل کوه سپری می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از شهر، مجله slate گزارشی منتشر کرده است از صنعت گردشگری در شمال ایران و پیشرفت آن در سال‌های آتی و مشکلات زیست محیطی که در ادامه می‌خوانیم.

برای ایرانیان کلمه شمال مترادف تعطیلات تبدیل شده است. شمال، بهشت سرسبزی است از جنگل‌های سبز مرطوب پوشیده شده با کوههای بلند و شالیزارهای برنج که تا مایل‌ها این منطقه را پوشانده است. از نظر آب و هوا و فرهنگ شمال نسبت به مرکز کشورکه بسیاری در آنجا زندگی می‌کنند متفاوت است.

در سراسر منطقه هزاران ویلا وجود دارد و در نتیجه ساخت و سازها افزایش پیدا کرده است.

لغو تحریم‌های غرب به دنبال توافق هسته‌ای باعث هجوم گردشگران و افزایش تعداد توریست‌ها شده است

آخر هر هفته پس از تعطیلات،روزنامه‌های ایران خبر می‌دهند که بسیاری از مردم  به دلیل دود اگزوز ماشین در تونل‌های منتهی به شمال ایران بستری شده‌اند زیرا در راه شمال ساعات طولانی را در ترافیک  تونل‌های داخل کوه سپری می‌کنند.

اما منصرف کردن آنها غیر ممکن است. یک جادویی در شمال وجود دارد. جادویی توسط جغرافیای ناهموار و آب و هوا و همچنین اتصال به روسیه و قفقاز که مربوط به قرن‌ها پیش است.

در ابتدای سال آینده، یک بزرگراه جدید عظیم از طریق کوه‌ها باز می‌شود و مدت زمان پنج ساعت سفر را به دو ساعت کاهش می‌دهد و جاذبه‌های شمال افزایش خواهد یافت.

هجوم آخرهفته ایرانی‌ها به شمال

در اوایل سال جاری هتل‌های زنجیره‌ای ملیا در اسپانیا اعلام کرد که ساخت اولین هتل بین‌المللی پنج ستاره در ایران پس از انقلاب ۱۹۷۹ آغاز خواهد شد. واقع در منطقه متل قو منطقه‌ای است که برای قبل از انقلاب است هتل جدید با ارتفاع ۴۳۰ فوت در آنجا قرار دارد و قرار است که در سال آینده باز شود.

این یک پیشرفت عظیم در صنعت گردشگری کشور است، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در پنج سال آینده ۱۵۰ هتل جدید در این کشور باز خواهند شد و محدودیت‌های ویزا برای خارجی‌ها آسان‌تر شده است.

شرکت تحقیقات بازار اورومانیتور پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۱ بازدیدکنندگان بین‌المللی تا ۶٫۳ میلیون افزایش می‌یابد. یعنی ۲۵ درصد افزایش نسبت به حال حاضر. بسیاری از این گردشگران اروپایی هستند و تعداد زیادی هم عراقی، لبنانی و عرب‌های حوزه خلیج فارس. مقامات دولتی افزایش گردشگران مذهبی را هم مد نظر دارند و پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۲۵ هرساله ۲۵ میلیون گردشگر وارد کشور شوند.

چالوس، محل اتصال اصلی شمال تهران است، در اطراف رودخانه و در چند مایلی جنوب دریای خزر ساخته شده است و با شالیزارهای برنج و زمین‌های کشاورزی احاطه شده است. در یک قرن پیش چیزی جز یک جاده آرام با چند خانه در اطراف نبود.

قاسم گرنتاب که با منطقه آشناست تاریخ آنجا را مربوط به سال ۱۹۲۰ می‌داند که به دستور رضا شاه هزاران نفر برای ساخت آنجا تلاش کردند.

امروزه، در امتداد جاده خارج از چالوس در بخش‌های زیادی از جنگل ساخت‌وساز ویلا انجام می‌شود و اقتصاد منطقه  از پایگاه کشاورزی به گردشگری تبدیل شده است.

بزرگراه‌ها بدون برنامه‌ریزی در مکان‌هایی که نباید ساخته شده‌اند و هیچ کنترل واقعی بر توسعه خصوصی وجود ندارد و قانون هم از بخش کشاورزی حمایت نمی‌کند و این یک فاجعه زیست محیطی است.

در سال‌های اخیر،مقامات، اجرای قوانین زیست محیطی به مراتب سخت‌تری را آغاز کرده‌اند و از بخش‌های گسترده‌ای از زمین‌ها در تپه و کوه محافظت می‌شود.

فعالان محیط زیست و خانم معصومه ابتکار کارهای زیادی انجام می‌دهند.ابتکار که اولین معاون رییس جمهور در سال ۱۹۹۷ بود و سال‌ها در قدرت بوده است بطور منظم در توییت خود که ۵۰۰۰۰ دنبال‌کننده دارد از جنبش‌های حفاظتی حمایت می‌کند و دیدار با فعالان محیط زیست را در اولویت قرار می‌دهد.

آیت‌الله خامنه ای رهبر ایران که بیشتر برای سخنرانی‌های ضد غربی‌اش در سایر کشورها شناخته شده است بارها نسبت به تخریب محیط زیست و تجاوز به زمین‌های کشاورزی هشدار داده است.

پایان یپام

خروج از نسخه موبایل