گلونی

هورامان یک قدم به ثبت جهانی نزدیک‌تر شد

هورامان یک قدم به ثبت جهانی نزدیک‌تر شد

جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی جهت تشکیل کمیته‌های علمی و اجرایی برای تهیه پرونده مقدماتی هورامان تخت به ریاست سیدمحسن علوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این جلسه به ریاست مدیرکل میراث فرهنگی و با حضور استاد قطب‌الدین صادقی، فاروق کیخسروی نماینده اتاق بازرگانی کردستان، اداک رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، رحمت نادری باستان‌شناس، محمدرضا قدری زمین‌شناس، ورزنده رئیس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، بختیار بهرامی نماینده گروه معماری دانشگاه کردستان، محمد رشیدی معاون میراث فرهنگی استان، و پویا طالب‌نیا سرپرست پایگاه هورامان برگزار شد.

سیدمحسن علوی مدیر کل میراث فرهنگی کردستان در این جلسه ثبت منظر فرهنگی هورامان یک اقدام اساسی در جهت حفظ و پاسداشت این منطقه بسیار با ارزش است. که با توجه به ارزش تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و طبیعی می‌تواند به بخشی از آثار شاخص جهانی تبدیل شود.

هورامان یک قدم به ثبت جهانی نزدیک‌تر شد

وی افزود: تمامی ادارات و نهادهای دولتی و همچنین بخش خصوصی باید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی کردستان را یاری نمایند. ثبت جهانی هورامان نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق، تشکیل کمیته‌های علمی و تکمیل و تهیه یک پرونده مفصل است.

طالب‌نیا سرپرست پایگاه هورامان؛ به تشریح مزیت‌های ثبت یک اثر در فهرست میراث جهانی پراخته و به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در هورامان اشاره کرد.

در ادامه دکتر قطب‌الدین صادقی هورامان را به عنوان بخشی بسیار مهم از فرهنگ کردستان و ایران نام برده و گفتند این منطقه بیش از اینها نیازمند توجه مسئولین ارشد کشوری و استانی است. وی بر اهمیت حفاظت از آثار ماندگار بشری به ویژه هورامان تاکید نمودند و ثبت جهانی هورامان را بسیار مهم و اقدامی مؤثر دانست.

وی افزود: هورامان حاصل سال‌ها تعامل انسان با طبیعت است که در صورت به ثبت رسیدن جهانی باعث حفظ این اثر به صورت اصولی و صحیح خواهد شد و به تمامی جهانیان نیز معرفی خواهد شد.

در این جلسه، دکتر قدری به عنوان مدیر کارگروه مطالعات علوم طبیعی هورامان، دکتر ورزنده به عنوان مدیر کمیته مطالعات فرهنگ و ادبیات هورامان، قطب‌الدین صادقی مدیر کمیته مطالعات مردم‌شناسی هورامان، دکتر بهرامی مدیر کمیته مطالعات معماری هورامان ورحمت نادری به عنوان مدیر مطالعات باستان‌شناسی هورامان معرفی و تعیین شدند.

پایان پیام

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

خروج از نسخه موبایل