آیا نورآباد صاحب اثر ملی طبیعی می‌شود

دکتر اصغر مبارکی مدیر کل دفتر موزه تاریخی طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با گلونی گفت: سایت فسیلی نورآباد اهمیت بسیاری دارد و برای اولین بار است که فسیل پستانداران را در ارتفاعات زاگرس مشاهده می‌کنیم. مبارکی با بیان این نکته که این فسیل‌ها خاص و بی‌نظیر هستند ادامه داد: تشابه آنها با فسیل‌های مراغه ما را شگفت‌زده کرده است چون این دو زیستگاه از هم دور هستند. مبارکی با اعلام خبر کاوش دوباره در گاوکش نورآباد در ماه آینده گفت: پروژه راه‌سازی به مدت شش ماه تعطیل بود اما حالا جاده خطری برای سایت ندارد.

مدیر کل دفتر موزه تاریخی طبیعی و ذخایر ژنتیکی در پاسخ به پرسش گلونی درباره این که آیا لرستان صاحب یک اثر طبیعی ملی دیگر می‌شود گفت:

بستگی دارد. اگر نمونه‌‌ها همین باشد که قطعا نیاز به کاوش دوباره نیست. ما دو سری دیگر در نورآباد کاوش خواهیم کرد و آن زمان مشخص می‌شود که آیا نمونه‌های بیشتری هست یا نه. حدس ما این است که این جانوران در جایی مرده‌اند و مثلا با سیل به ان منطقه آمده‌اند این توده‌های فسیلی که ما پیدا کرده‌ایم لکه لکه و توده هستند و پیوستگی و اتصال ندارند. اگر احیانا در بررسی منطقه ارتباطی میان این لکه‌‌ها پیدا کنیم باید فکری برای حفاظت از منطقه بکنیم. آن چه که برای ما مهم است دیدگاه صرف فسیلی نیست بلکه دیدگاه اکولوژیکی این منطقه با سایت مراغه برای ما خیلی مهم است.

به گزارش گلونی، در راستای تعریض جاده خرم‌آباد به نورآباد به‌صورت تصادفی در حین راه شکافی فسیل‌هایی در منطقه گاوکش با قدمت هفت میلیون سال کشف شد. این فسیل‌ها امروز رونمایی شدند. برای دیدن تصاویر و فیلم به اینستاگرام گلونی مراجعه کنید.

پایان پیام

کد خبر : 24710 ساعت خبر : 8:31 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24710
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات