احتمال وجود شهر ۶هزار ساله در خرم‌آباد

احتمال وجود شهر ۶هزار ساله در خرم‌آباد

با اجرای پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه باستانی شاهزاده عبدالله خرم‌آباد این محوطه متعلق به دوره فرهنگی مس و سنگ جدید یا اوروک (نیمهٔ دوم هزارهٔ چهارم پیش از میلاد) از نابودی در امان ماند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی محمد بهرامی سرپرست پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه باستانی شاهزاده عبدالله با اعلام این خبر گفت: این اثر فرهنگی ارزشمند در سال ۱۳۸۰ به پیشنهاد احمد پرویز به شماره ۷۱۰۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

او با اشاره به قرار گرفتن محوطه تاریخی شاهزاده عبدالله در ۴ کیلومتری غرب شهر خرم‌آباد، مرکز استان لرستان و بر سر راه خرم‌آباد به شهرستان چگنی افزود: این محوطه در جهت شمال به ارتفاعات سفیدکوه لرستان و از طرف شرق به رودخانه خرم‌آباد که از دامنهٔ آن می‌گذرد محدود می‌شود.

 به گفته این باستان‌شناس، وسعت محوطه در پرونده ثبتی بر اساس پراکنش سفال‌ها به بخش شمالی جاده و اطراف مقبره امام زاده محدود شده است.

بهرامی اظهار داشت: همانگونه که احمد پرویز در پرونده ثبتی اثر به آن اشاره کرده، این محوطه مربوط به دوره فرهنگی مس و سنگ جدید یا اوروک (نیمهٔ دوم هزارهٔ چهارم پیش از میلاد) و پیش از شکل‌گیری حکومت‌های آغازین است که اهمیتی دو چندان به این محوطه می‌بخشد.

وی با اشاره به مراحل انجام پروژه تعیین عرصه و حریم گفت: در ابتدا محوطه بررسی و ۴ برش ایجاد شده توسط جاده و اهالی مورد بازبینی قرار گرفت که مشخص شد وسعت محوطه بیشتر از آن چیزی است که تخمین زده می‌شد.

او افزود: بر اساس نتایج حاصله از بازبینی برش‌ها ایجاد و حفر گمانه‌ها در امتداد شمالی جاده در دستور کار قرار گرفت و در این امتداد و بخش شمالی جاده ۸ گمانه ایجاد شد که نتایج آنها تماماً حاکی از وجود لایه‌های قطور فرهنگی بود.

احتمال وجود شهر ۶هزار ساله در خرم‌آباد

به گفته وی، گمانه‌های دور دوم در زیر جاده و شامل ۵ گمانه می‌شدند که ۳ گمانهٔ شرقی در محدوده عرصه و ۲ گمانه غربی خارج از عرصه بودند.

بهرامی افزود:گمانه‌های دور سوم شامل  ۴ گمانه پایانی بود که گمانه شرقی در نزدیکی رودخانه و شامل آبرفت شن و ماسه و خارج از عرصه بود ولی ۳ گمانهٔ ۱۵ تا ۱۷ در محدودهٔ عرصه واقع بودند.

 سرپرست پروژه تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی شاهزاده عبدالله گفت: با کاوش ۱۷ گمانهٔ مورد نظر طبق قرارداد منعقدشده کار میدانی به پایان رسید و ادامه محوطهٔ استقراری شاهزاده عبدالله در جهت جنوب ناشناخته ماند.

 او افزود: با توجه به وجود تپه‌ای باستانی و هم دوره با محوطه در حدود ۸۰ متری جنوب گمانه‌ها و در زیر بافت مسکونی روستا، احتمال یکی بودن آن با محوطه شاهزاده عبدالله فراوان است.

به گفته وی، در صورت به واقعیت پیوستن این فرض با یکی از مهم‌ترین محوطه‌های استقراری غرب کشور در این دوره مواجه هستیم که نوید وجود یک شهر باستانی با وسعت نزدیک به ۲۰ هکتار را در سده‌های پایانی هزاره چهارم در دره خرم‌آباد و کنار تپه ماسور را می‌دهد.

پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه باستانی شاهزاده عبدالله خرم‌آباد با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت.

پایان پیام

کد خبر : 25465 ساعت خبر : 10:52 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25465
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات