بازدید ارزیاب یونسکو از بافت های تاریخی شهر یزد

ماریا کو رنا ارزیاب سازمان جهانی یونسکو، جهت ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد از این بافت های تاریخی بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمدمهدی شرافت در این خصوص گفت: پس از ارسال پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و تأیید اولیه آن، ماریا کرونا ارزیاب سازمان جهانی یونسکو برای آخرین مرتبه از بافت های ‌تاریخی یزد بازدید کرده و نظر نهایی را اعلام خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در این خصوص افزود: بازدید ارزیاب یونسکو از روز سه شنبه دوم شهریور ماه آغاز و به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت.

شهرهای متعددی در ایران دارای مناطق تاریخی ارزشمند هستند که با عنوان بافت تاریخی از آنها یاد می‌شود. بافت های تاریخی شهرهای ایران عمدتاً در هسته مرکزی شهرها قرار دارد و منطبق با مراکز اصلی تجاری و ارتباطی در شهرهاست. خانه‌های قدیمی و تاریخی، مساجد، مدارس، آب انبارها، بازارها و گذرها و نیز میدان‌ها از مشخصه‌های چنین بافتهایی هستند.

وی در خصوص بافت های ‌تاریخی شهر یزد تصریح کرد: بافت تاریخی شهر یزد اولین بافت تاریخی کشور ایران است که در صورت تأیید به ثبت جهانی خواهد رسید، لذا تمام تمهیدات جهت فراهم شدن شرایط احراز ثبت جهانی اندیشیده شده است.

وزارت مسکن و شهرسازی بر اساس درخواست سازمان میراث فرهنگی طرح حمایت و حفاظت از بافت تاریخی را برای ۱۶۸ شهر کشور تصویب کرد. پیرو درخواست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در جلسهٔ ۲۷ مهر ماه ۱۳۹۴ شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، محدوده بافت فرهنگی- تاریخی ۱۶۸ شهر کشور تعیین و ابلاغ شد و همچنین مقررات عمومی برای محافظت از بافت‌های تاریخی شهرهای کشور تعیین شد.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: بافت های تاریخی شهر یزد منحصر به فرد بوده و در نوع خود بی‌نظیر است که نمود واقعی یک شهر زنده تاریخی و اسلامی در آن آشکار است و ارتباط بین عناصر مختلف یک بافت تاریخی اسلامی از جمله مسجد، حسینیه، بازار، حمام، مدرسه و … در آن همچنان برقرار است.

شرافت در پایان ابراز امیدواری کرد: با ثبت جهانی بافت تاریخی بی همتای شهر یزد، افتخاری دیگر برای ایرانیان به ویژه مردم نجیب و اصیل شهر بادگیرها و قنات‌ها و دیوارهای بلند کاه‌گلی کسب شود.

کد خبر : 23776 ساعت خبر : 10:26 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=23776
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات