بزرگداشت لوریس چکناواریان در خرم‌آباد

آیین زادروز و تجلیل از هنرمند نامی “لوریس چکناواریان” موسیقی دان و آهنگساز برجسته ارمنی تبار ، یکم مهرماه به همت انجمن موسیقی لرستان در خرم‌آباد برگزار می‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، رئیس انجمن موسیقی لرستان در این باره گفت: به مناسبت سال‌روز تولد استاد “لوریس چکناواریان” مراسمی در تالار شهید آوینی مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم‌آباد برگزار می‌گردد.

وی افزود: این مراسم توسط انجمن موسیقی استان و به منظور پاس‌داشت مقام این هنرمند لرستانی ارمنی‌تبار اجرا می‌گردد.
رییس انجمن موسیقی لرستان با بیان این که این آیین با حضور مرادخانی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرمندان و مسئولین ارشد استان برگزار می‌گردد، افزود: در این مراسم قطعاتی از ساخته‌های استاد توسط نوازندگان ارکستر سمفونیک مرکز موسیقی وزارت ارشاد و به رهبری خودشان برای حضار نواخته می‌شود.
عباسیان خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه‌های این آیین اجرای موسیقی لری توسط ایرج رحمان‌پور می‌باشد.
لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر ملی ارمنستان سال ۱۳۱۶ در بروجرد به دنیا آمد. چنان‌که خود می‌گوید، مادرش از قتل عام ارامنه در ترکیه جان به در برد و پدرش از زندان‌های استالین و هر دو به ایران کوچیدند و در شهرستان بروجرد سکنی گزیدند.
پدرش مدتی حکیم آیت‌الله‌العظمی بروجری بوده است.
لوریس تحصیلات موسیقی خود را از سال ۱۳۳۲ در هنرستان عالی موسیقی آغاز کرد. مدتی بعد به وین عزیمت نموده و تا سال ۱۳۴۰ در فرهنگستان موسیقی این شهر به تحصیل آهنگسازی و رهبری ارکستر اشتغال داشت. سپس به ایران بازگشت و ضمن تدریس در هنرستان عالی موسیقی و ترتیب دادن نمایشگاهی از سازهای ملی در انستیتو گوته تهران، تصدی صداخانه ملی هنرهای زیبای کشور را عهده دار شد.
چکناواریان سال ۱۳۵۱ به رهبری ارکستر اپرای تهران منصوب گردید و در کارنامه کاری‌اش آهنگسازی فیلم هم دیده می‌شود. موسیقی فیلم‌هایی چون  تنگسیر امیر نادری، من ایران را دوست دارم خسرو سینایی، پرتو یک حماسه منوچهر طیاب، بیتا هژیر داریوش و بشارت منجی  نادر طالب‌زاده از جمله آثار چکناوریان در حوزه موسیقی فیلم است.
چکناواریان با برخی از خوانندگان هم اجراهایی را رهبری کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به اجرایی با شهرام ناظری از مجموعه آثار این خواننده در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی و اجرایی با سیدعبدالحسین مختاباد در تالار وحدت و فرهنگسرای بهمن اشاره کرد. او مدتی هم رهبری  ارکستر مجلسی رودکی را عهده‌دار شد.
چکناواریان بیش از ۷۵ اثر شامل سمفونی، اپرا، موسیقی مجلسی، کنسرتو برای پیانو، ویلن، گیتار، ویولن سل و پیپا، موسیقی باله، آثاری برای گروه کر، یک رکوئیم، و یک اوراتوریو و بیش از ۴۵ موسیقی فیلم ساخته ‌است.
از جمله ‌آثار او می‌توان به اپرای پردیس و پریسا،اپرای رستم و سهراب،باله سیمرغ، آهنگ نور و صدا ،توکاتا و فوگ برای ارکستر زهی کنسرتو پیانو، سمفونی پرسپولیس (سال ۱۳۸۴) و پوئم سمفونی کوروش.
نکته قابل توجه این که استاد چکناواریان همواره خود را لرستانی و زاده بروجرد معرفی می‌کند و در استان لرستان چهره محبوبی به شمار می‌رود. وی چندی قبل نیز قول داده قطعه‌ای لری بسازد.

پایان پیام

کد خبر : 24387 ساعت خبر : 9:34 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24387
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات