بهره برداری از جنگل های شمال ۳۰درصد کاهش یافته است

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بهره برداری از جنگل های شمال ۳۰درصد کاهش یافته است

به گزارش پایگاه خبری گلونی، خداکرم جلالی روز چهارشنبه در کنفرانس خبری که به  مناسبت هفته دولت در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد افزود: درسال ۹۱ حدود  ۸۵۰ هزار مترمکعب از جنگل‌ها بهره‌برداری چوب صورت می‌گرفت و این رقم الان به ۵۵۰ هزار متر مکعب رسیده است.

جلالی با اشاره به اینکه ایران جزء کشورهایی است که روی کمربند خشک زمین قرار گرفته، خاطرنشان کرد: بحث تغییر اقلیم و گرم‌شدن کره زمین سبب کمبود آب شیرین و بیابان‌زایی شده است که استراتژی ما در سازمان جنگل‌ها حول ۵ محور برای حل این مسئله شکل گرفته است.

وی مقوله  حفاظت از جنگل‌ها، جامعه‌نگری در حوزه آبخیزداری، استفاده از مشارکت مردم برای حفاظت از جنگل‌ها، مهارعوامل ناپایدارمنابع طبیعی و جلوگیری از گردوغبار را از جمله آنها دانست.

به گفته جلالی، حفاظت مشارکتی در ۶ میلیون هکتار از اراضی کشور، تثبیت مالکیت دولت در ۲ میلیون هکتار از اراضی و اجرای طرح کاداستر در ۱۲ میلیون هکتار در عرصه‌های جنگلی و مرتعی از جمله سیاست‌های راهبردی سازمان جنگل‌ها و مراتع و جزء اقداماتی است که انجام شده است.

سالانه ۱۸ هزار هکتار اطفاء حریق در جنگل‌ها و مراتع انجام می‌شود

وی در مورد برخورد با پدیده زمین‌خواری و بازپس‌گیری اراضی دولتی  که از منابع طبیعی در دست افراد افتاده است، گفت: در راستای اجرای احکام قضایی از ۴۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی منایع طبیعی  خلعید شد و ایستگاه‌های دیده‌بانی و پایشی برای اطلاع به موقع از حریق تشکیل داده‌ایم، چرا که سالانه به طور متوسط ۱۸ هزار هکتار اطفاء حریق در جنگل‌ها و مراتع انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع همچنین در مورد آخرین وضعیت خشکیدگی جنگل‌های بلوط کشور در منطقه زاگرس، گفت: خوشبختانه تغییرات اقلیمی نقش زیادی در مهار آفت‌های این جنگل داشت به طوریکه ۲ مرتبه سرمایه منفی ۱۰ درجه به‌به کمک ما آمد و سبب شد بتوانیم حائلی بین مناطق آلوده و مناطق سالم ایجاد کنیم.

برای مبارزه با آفت شمشادها، محلول پاشی صورت می‌گیرد نه سمپاشی!

خداکرم جلالی گفت: آنچه برای مبارزه با آفت شمشادها در جنگل‌های شمال صورت می‌گیرد محلول پاشی از نوع بی تی است نه سمپاشی و این اقدام کاملاً مبارزه بیولوژیکی است و از نظر محیط زیست و سازمان حفظ نباتات کاملاً تأیید شده است.

وی  گفت: تاکنون سطحی معادل  ۵۰ هکتار از عرصه جنگلی شمشاد که مبتلا به  آفت  شب پره است  محلول پاشی شده است، چرا که این آفت وارداتی است و اگر اقدام فوری صورت نگیرد شمشادها را به‌کلی نابود خواهد کرد.

وی همچنین به بحث قاچاق چوب در جنگل‌های شمال کشور اشاره کرد و گفت: طی ۴ سال اخیر، ۵۹۸ تن ذغال که به صورت غیرمجاز از چوب جنگل‌ها درست شده کشف شد و در کنار آن ۶ هزار و ۱۷۴ تن چوب، هیزم و بوته طی ۳ سال اخیر کشف شده است.

یک هزار و ۲۵۰ مورد آتش‌سوزی در ۵ ماهه امسال

جلالی در مورد آخرین آمار آتش‌سوزی در جنگل‌ها گفت: یک هزار و ۲۵۰ مورد آتش‌سوزی در ۵ ماهه امسال داشته‌ایم که نسبت به ۵ ماهه مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد کاهش داشته است و در کنار آن سطح آتش‌سوزی در جنگل‌ها ۱۰ درصد کاهش یافته است.

وی در مورد تعیین تکلیف زمین‌هایی که به تعاونی‌های مسکن واگذار شده اما همچنان در حد زمین باقی مانده و سند آن در دست مالکان است، گفت: اغلب این تعاونی‌ها در شمال تهران بوده که بالای ۱۸۰۰ متر ارتفاع دارند و بنا بر دستور مقام معظم رهبری باید معوض این زمین‌ها داده شود.

جلالی ادامه داد: شورای عالی شهرسازی و معماری این مسئله را در دستور کار قرار داد و وزارت جهاد ملزم شد اراضی معوض را معرفی کند که نزدیک به ۱۵۰۰ هکتار زمین در شهرهای جدید اطراف تهران از جمله پردیس به عنوان جایگزین معرفی شد، اما خود افراد راضی نیستند خارج از تهران به آنها زمین داده شود.

بهره برداری از جنگل های شمال ۳۰درصد کاهش یافته است

وی در مورد اجرای طرح تنفس در راستای احیای جنگل‌ها نیز گفت: برخی می‌گویند باید جنگل‌ها را رها کرد و کسی داخل جنگل نرود تا آن احیا شود اما برخی هم به روش‌های علمی معتقدند و اگر دولت بخواهد جنگل‌های شمال را به درستی مدیریت کنیم، باید سالانه ۷۰۰ میلیارد تومان به ما بودجه داده شود، تا کل ۲ میلیون هکتار اراضی را مدیریت کنیم، چرا که در برخی موارد ما حتی با تعداد محدود نیرو مواجه هستیم.

پایان پیام

کد خبر : 23833 ساعت خبر : 4:35 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=23833
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات