تئاتر چهل سال است که به‌صورت تجربه‌گرا پیش می‌رود

تئاتر چهل سال است که به‌صورت تجربه‌گرا پیش می‌رود

دوازدهمین شب اجرای نمایش «سپنج رنج و شکنج فرخنده» در حالی سپری شد که محمود دولت‌آبادی، رضا رفیع، امیرحسین علم‌الهدی و ابوالفضل اینانلو به عنوان مهمانان در این نمایش حضور داشتند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، پس از اجرای بخش اول، هنگامی که فریدون محرابی بازیگر نمایش از حضار خواست تا هر چه می‌خواهند بگویند، یکی از حاضران گفت پیش از امدن به این جا همراه با نامزدم فیلم فروشنده را دیدیم و بعد به دیدن این نمایش آمدیم. برایم جالب بود که هر دو به موضوع زنان و مشکلات آنها در جامعه پرداخته است.

ابوالفضل اینانلو نیز شعری از قیصر امین پور را خواند: حرف‌های ما هنوز ناتمام / تا نگاه می‌کنی: وقت رفتن است / باز هم همان حکایت همیشگی / پیش از آنکه با خبر شوی / لحظه عزیمت تو ناگزیر می‌شود / آی… ای دریغ و حسرت همیشگی / ناگهان چقدر زود دیر می‌شود.

پس از آوازخوانی قربان نجفی با همراهی حضار و پایان بخش دوم اجرا، محمود دولت آبادی که میهمان نمایش بود گفت: این سبک از نمایش نوع جدیدی است و من تا به حال این سبک از نمایش را ندیده بودم. به هر حال زندگی عرصه تجربه و آموختن است و تئاتر هم چهل سال است که به صورت تجربه‌گرا پیش می‌رود. این شیوه را برای اولین بار است که می‌بینم اما هر چیز نویی لزوما خوب نیست و هر چیز خوبی هم لزوما کهنه نیست.

تئاتر چهل سال است که به‌صورت تجربه‌گرا پیش می‌رود

امیرحسین علم‌الهدی مدیر گروه سینمایی هنر و تجربه نیز بیان کرد: با توجه به اینکه نقبی هم زده بود به وضعیت زنان جامعه ایرانی تجربه جدیدی بود. مهم‌ترین مشکل این نوع نمایش‌ها این است که اطلاع‌رسانی‌اش خیلی کم است. با توجه به وضعیت کمبود تفریحات و کارهای فرهنگی جمعی باید استراتژی روشن‌تر و بهتری برای اطلاع‌رسانی این گونه کارها که جذاب هستند، وجود داشته باشد.

تئاتر همیشه با بحث خواص حرکت می‌کند ولی به نطر می‌رسد که این‌گونه نیست بلکه تئاتر می‌تواند بخشی از عوام را هم درگیر کند؛ عامه مردمی که ترجیح می‌دهند در خارج از خانه در تفریحات و فعالیت‌های جمعی حضور داشته باشند.

واقعیت این است که این نوع تئاتر که تجربه جدیدی است و خود تماشاگر به عنوان یکی از کاراکترهای نمایش دیده می‌شود، می‌تواند برای مخاطب عام بسیار جذاب باشد و این مهم‌ترین حسن این نوع نمایش است. امیدوارم دوستان نسبت به اطلاع‌رسانی پررنگ‌تر اقدام کنند و به هر حال تجربه لذت‌بخشی بود.

رضا رفیع نیز در رابطه با این نمایش گفت: این نمایش به گونه‌ای بود که من در متن تئاتر قرار گرفتم و جزئی از کل شدم و این برایم حس جالبی بود. نمایش کاملا زنده بود و به جای اینکه فقط بازیگر ایفای نقش کند، همه تماشاگران و بینندگان نمایش روی سن بودند و خیلی حس می‌کردی که در تکمیل کردن پازل نمایش و داستان فرخنده نقش داری.

وی در مورد محتوای داستان گفت: این نمایش به لحاظ موضوعی بسیار خوب بود، ورود به حوزه زنان برای من همیشه مغتنم بوده و آن را جزو مسائل ضروری فرهنگی و هنری‌مان می‌دانم. گاهی بین مرز خیال و واقعیت خیلی نازک می‌شد و مخاطب واقعا گیج می‌شد که ادامه نمایش را می‌بیند یا اتفاقی خارج از عالم نمایش افتاده است. این تردید و تردد مخاطب بین واقعیت و نمایش مزیت این کار بود.

نمایش «سپنج رنج و شکنج فرخنده» بر اساس نوشته‌ای از مجموعه «تک نگاره‌های محمود استاد محمد برای سکوت» به کارگردانی شهرام گیل‌آبادی و با بازی فریدون محرابی، شمسی صادقی، نوشین حسن‌زاده، رویا فلاحی و نازنین مهیمنی و با آواز قربان نجفی تا ۳۱ شهریورماه هر شب ساعت ۲۰ در پلاتوی اجرای تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

سایر عوامل این نمایش عبارتند از: هانیه جوادی‌منش دستیار کارگردان، سحر طلایی سرپرست گروه، میثم صفری طراح نور، فرشاد محمدی صدابردار، طاهر مهدوی و ستاره خدایی راهنمای فرهنگی، داوود نمدکلاهی مسئول پلاتو، فرشاد آذرنیا نور و صدا، احسان رافتی عکس و ایمان خاکسار طراح گرافیک.

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 25341 ساعت خبر : 9:49 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25341
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات