توسعه مخرب محیط زیست باید متوقف شود

توسعه مخرب محیط زیست باید متوقف شود

معاون رییس جمهور گفت: در حال حاضر نیز با توجه به ظرفیت‌های موجود، هم افزایی و هماهنگی ایجاد میان دستگاه‌های مختلف و همچنین نگاه راهبردی رییس جمهوری و تاکید وی بر دو موضوع محیط زیست و توسعه پایدار منجر به شکل‌گیری اقدامات مثبتی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار در سطح ملی شده است.

 به گزارش پایگاه خبری گلونی، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و ریئس سازمان حفاظت محیط زیست در شورای راهبردی کمیته ملی توسعه پایدار که باحضور معاونان و مدیران ارشد دستگاه‌های مرتبط و گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران در محل سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد، با اشاره به اینکه شورای راهبردی کمیته ملی توسعه پایدار ساختاری قانونی ذیل شورای عالی محیط زیست است، گفت: همگرایی ایجاد شده  میان دستگاههای  مختلف در ایران بسیار ریشه‌ای تر از حرکت یکسال اخیر دنیا برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار است.

ابتکار با اشاره به  سیاست‌های کلی محیط زیست نظام ابلاغ شده توسط  مقام معظم رهبری، سیاست‌های ابلاغی  درخصوص اقتصاد مقاومتی و همچنین برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: همگرایی معنا داری میان  برنامه‌ها و سیاستهای  ملی ایران با سیاستهای جهانی  توسعه پایدار وجود دارد.

معاون رییس جمهور ضمن یادآوری نقش مؤثر ایران در تدوین اهداف توسعه پایدار جهانی (SDG)، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز با توجه به ظرفیتهای موجود، هم‌افزایی و هماهنگی ایجاد میان دستگاه‌های مختلف و همچنین نگاه راهبردی رییس جمهوری و تاکید وی بر دو موضوع محیط زیست و توسعه پایدار منجر به شکل‌گیری اقدامات مثبتی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار در سطح ملی شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدام دستگاه‌های مختلف برای نهادسازی به‌منظور اجرایی شدن اهداف توسعه پایدار جهانی، گفت: الزاماً ” نیاز به ساختارسازی جدید وجود ندارد و برخی اوقات می‌توان با استفاده از ساختارهای موجود و دفاتر هم راستا و ابلاغ ماموریت‌های جدید اهداف، برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها را پیگیری کرد.

به گفته وی، توسعه پایدار  موضوعی از جنس برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری است و ما باید بتوانیم این محورها را در تمام برنامه‌ها و سیاست‌های بین بخشی جاری کنیم.

ابتکار اشاره‌ای هم به گزارش‌های ارائه شده توسط دستگاه‌های مختلف حاضر در جلسه داشت و افزود: یکی از نکات مهم این است که شاخص‌ها و اهداف به صورت جزئی در برنامه‌ها و اقدامات به‌ویژه در سطح مناطق و استان‌ها وارد شود.

معاون رییس جمهور ضمن تاکید به این نکته که در حال حاضر رویکردها و زمینه‌های بسیار خوبی برای اجرایی‌شدن اهداف توسعه پایدار در بخش‌های مختلف وجود دارد، تصریح کرد: تقریباً” می‌توان گفت دشوارترین بخش در اهداف توسعه پایدار بحث محیط زیست بود که امروز خوشبختانه با تغییر رویکردها و درک اهمیت حوزه محیط زیست توسط تمامی بخش‌ها، این مسئله نیز حل شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز امیدواری کرد با استفاده از تمام ظرفیت‌های اجتماعی، اقتصادی، فناوری‌های نوین، تجربیات  و عبرت‌های ملی و بین‌المللی ایران به موفقیت‌های بسیار زیادی درحوزه توسعه پایدار دست پیدا کند.

به گفته وی ارائه گزارش دقیق و صحیح از اقدامات ایران درحوزه توسعه پایدار می‌تواند به تعامل بیشتر کشور با جامعه جهانی در این خصوص  منجر شود.

ابتکار ادامه داد: از سازمان ملل متحد انتظار داریم که ایران را در این مسیر یاری رساند و به ویژه در موضوعاتی همچون ظرفیت‌سازی و تهیه آمار درست برای ارائه گزارشی دقیق و مثبت از اقدامات صورت گرفته در این مدت با ایران همکاری داشته باشد.

ایران قبل از اهداف توسعه پایدار و هزاره در این مسیر گام برداشته است

     بنا بر این گزارش، گری لوئیس  نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران  با ابراز خرسندی از حضور در این جلسه، گفت: ایران کشوری است که بسیار قبل‌تر از اهداف توسعه پایدار و اهداف هزاره جهانی، در این مسیر گام برداشته است.

 وی ادامه داد: موضوعات مورد بحث در این جلسه، نخست اهمیت اهداف توسعه پایدار وپیوستن ایران به این اهداف و سپس چگونگی همکاری و کمک  سازمان ملل متحد به ایران برای رسیدن به این اهداف است.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به اینکه این سازمان در پنج قالب محیط زیست، سلامت، کنترل و قاچاق مواد مخدر، اقتصاد مقاوم و مهاجرین پناهندگان فعالیت دارد اظهارکرد: اهداف توسعه پایدار پیوندی عمیق با این موضوعات دارد و از این‌رو بسیار خوشحالم که ۱۹۳عضو سازمان ملل با امضاء این اهداف اجرایی‌شدن آن را تصویب کردند.

 به گفته وی اجرایی‌شدن اهداف توسعه پایدار می‌تواند چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی همه کشورهای جهان را رفع کند و از این رو چاره و برنامه جایگزین دیگری وجود ندارد و همه کشورها موظف به اجرای برنامه‌های توسعه پایدار جهانی هستند.

لوئیس با ابراز خرسندی از گزارش‌های ارائه شده توسط دستگاه‌های مختلف درخصوص اجرایی‌شدن اهداف توسعه پایدار جهانی در ایران، گفت: از نحوه تقسیم کار و همکاری برای رسیدن به این اهداف در ایران بسیار  خوب است.

وی با اشاره به سخنان نماینده وزارت امورخارجه ایران تاکید کرد اهداف نباید به صورت مجزا و بدون پیوستگی دیده شوند زیرا اهمیت آنها به دلیل پیوستگی و درهم تنیدگی آنها است.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران ضمن اشاره به این موضوع که برنامه ششم توسعه بسیاری از این اهداف را تحت پوشش قرار داده، اظهار کرد با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران هم عقیده هستم که این اهداف باید به صورت بومی و کشوری دیده شود.

توسعه مخرب محیط زیست باید متوقف شود

سعید نمکی مشاور رئییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه بزرگترین غفلت تاریخی غفلت از توسعه انسانی یا انسان توسعه یافته است، گفت:  این درحالی‌ست که هدف غائی توسعه انسان توسعه یافته است. وی افزود: روند برنامه‌ریزی جهانی برای توسعه پایدار شاخص‌های را به گونه  ای تعدیل و تدوین کرده  که تقویت و افزایش  مشارکت  بین بخشی را  به همراه داشته باشد.

این مقام مسئول ضمن تاکید براینکه  توقف  توسعه مخرب محیط زیست ضروری است، تصریح کرد توسعه باید بر مبنای آمایش سرزمین باشد وی  یکی از نقایص فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه را عدم پیوستگی اقدامات سازمان‌ها دانست و گفت: ضروری است همه دستگاه‌ها نگاه و فعالیت  فرابخشی را در اولویت اقدامات خود قرار دهد.

گفتنی است، در ادامه جلسه نمایندگان وزارتخانه‌های امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی،  نیرو، نفت،  بهداشت، درمان  و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مرکز آمار نیز گزارشی از فعالیت‌های خود در این حوزه ارائه دادند.

پایان پیام

کد خبر : 24734 ساعت خبر : 10:19 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24734
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات