ثبت نخستین تصویر از شاه‌روباه در لرستان

ثبت نخستین تصویر از شاه‌روباه در لرستان

ثبت اولین رکورد از پراکندگی شاه روباه Vulpes canaدر استان لرستان.

مهندس فتحی مدیر کل محیط زیست لرستان: در راستای مطالعه و بررسی‌های مستمر در خصوص شناسایی و تعیین پراکنش گوشتخواران در سطح زیستگاهها و زیست بوم‌های استان از طریق پایش و نصب دوربین‌های کمراترپ موفق به ثبت و رکورد گونه‌ای از چهار روباه شناسایی شده در ایران به نام شاه روباه یا روباه افغانی در منطقه رومشکان شدیم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مهندس قائدرحمتی معاون فنی محیط زیست لرستان بیان داشت: شاه روباه یکی از چهارگونه روباه موجود در ایران است که کوچکترین و زیباترین گونه در بین آنها محسوب شده و پیشتر از بیابان‌های مرکزی و شرقی ایران گزارش شده است.

شاه روباه یا روباه افغانی در مناطق کوهستانی افغانستان و ایران و برخی از نقاط دیگر خاورمیانه زندگی می‌کند.

ثبت نخستین تصویر از شاه‌روباه در لرستان

دم بلند و بسیار پرمو تقریباً به اندازه بدنش، گوش‌ها بسیار بزرگ و درقاعده بسیار پهن می‌باشند. در ناحیه صورت دونوار سیاه وجود دارد که از چشم‌ها به طرف بینی امتداد یافته‌اند.

محسن امیری کارشناس مسئول زیستگاه‌ها و امور مناطق استان در خصوص نحوه عکسبرداری از این گونه گفت: ما برای شناسایی کلیه گوشتخواران استان در کلیه زیستگاه‌های تحت مدیریت و آزاد استان تمام تلاش خود را بکار گرفتیم تا بتوانیم ضمن ردیابی و نمایه‌یابی علاوه بر بیان احتمال حضور گونه‌ها مکان مناسب برای نصب دوربین را شناسایی کرده و موفق به ثبت این گونه شدیم. این اولین رکورد از شاه روباه Vulpes cana در استان لرستان تا سال ۱۳۹۵ بوده.

این گونه عموما در ارتفاعات زیر ۲۰۰۰ متر در کوه‌های خشک یافت می‌شود. تمام سوابق ثبت شده در فلات ایران از تپه‌ها و کوه‌های در نزدیکی دشت‌ها می‌باشد. این گونه از کوه‌های بلند و دره‌های گرم اجتناب می‌کند.

در خاورمیانه پراکنش شاه روباه به کوه‌های بیابانی، مناطق شیب‌دار، دره‌ها و صخره‌ها محدود می‌شود.

تخریب زیستگاه، طعمه مسموم و قاچاق پوست از مهمترین عوامل و آسیب‌هایی است که جمعیت این گونه را با تهدید جدی مواجه کرده است.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 23761 ساعت خبر : 8:57 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=23761
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات