دف‌نوازان سراسر کشور نوای رحمت را در کردستان نواختند

ششمین جشنواره سراسری دف نوازی با عنوان «دف نوای رحمت» به همت حوزه هنری کردستان با حضور نوزاندگان و گروه‌هایی از سراسر کشور در پردیس سینمایی بهمن شهر سنندج آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، از صبح امروز چهارشنبه ۲۴ شهریور و با حضور دف نوازانی از۲۱ استان کشور، ششمین جشنواره سراسری دف نوازی «دف نوای رحمت» به همت حوزه هنری  انقلاب اسلامی استان کردستان در شهر سنندج، پایتخت دف، آغاز شد و قرار است که طی دو  روز در دو بخش تکنوازی و گروه نوازی هنرمندان راه یافته به بخش نهایی در برابر داوران جشنواره استاد بیژن کامکار، شکراله حیاتی، سید علاء الدین یاسینی و مهدی احمدی به رقابت بپردازند.

سابقه اولین دوره برگزاری جشنواره دف نوای رحمت در کردستان به حدود یک دهه قبل باز می گردد که بعد از چند سالی وقفه طی سه سال اخیر و به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان، بار دیگر این جشنواره به عنوان یک برنامه ثابت فرهنگی به صورت سالانه به میزبانی سنندج برگزار می‌شود.

کردستان از گذشته های دور تاکنون به عنوان یکی از استان ها و مناطق برتر کشور در حوزه دف به شمار می رفته و به همین دلیل امروز نیز این ساز عرفانی در میان مردم این دیار از ارزش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و هر سال شمار زیادی از جوانان و نوجوانان با حضور در کلاس های آموزشی نوزاندگی دف را یاد می گیرند.

دف که تا دیروز بیشتر در تکایا و خانقاهای سنندج جایگاه داشت امروز از این مرزها عبور کرده و شهره‌ای جهانی پیدا کرده و به همین دلیل امروز شهرت و آوازه شمار زیادی از هنرمندان کردستان به دلیل چیره دستی در نوازندگی ساز دف است.

رئیس حوزه هنری استان کردستان با اشاره به جزئیات برگزاری جشنواره ششم «دف نوای رحمت» به میزبانی شهر سنندج، عنوان کرد: خوشبختانه بعد از اعلام فراخوان گروه ها و افراد زیادی از سراسر کشور برای حضور در این جشنواره اعلام آمادگی کردند که در نهایت و بعد از ارزیابی های صورت گرفته افراد برتر راهی بخش مسابقه این دوره از جشنواره «دف نوای رحمت» شدند.

امین مرادی بیان کرد: رده  سنی ۱۳ تا ۱۹ سال با حضور ۳۴ هنرمند راه یافته به بخش نهایی در دو بخش آقایان و خانم ها برگزار می شود و در پایان نفرات برتر این بخش تقدیر و تجلیل می شود.
دبیر ششمین جشنواره دف نوازی «دف نوای رحمت» افزود: همچنین در بخش گروه نوازی نیز گروه های برتر از استان های مختلف کشور حضور دارند و البته در بخش تک نوازی بزرگسال نیز در مجموع ۱۲ هنرمند از استان های مختلف کشور با هم رقابت می کنند.

وی با اشاره به برگزاری برنامه های جنبی در کنار برگزاری بخش اصلی و مسابقه «دف نوای رحمت» در استان کردستان، یادآور شد: بر اساس هماهنگی های صورت گرفته از ساعت ۱۷ روز پنج شنبه بزرگ‌ترین تجمع هنرمندان دف نواز در کردستان با حضور ۱۰۰۰ دف نواز سنندجی  و نوازندگی هم‌زمان به رهبری استاد سید علاء یاسینی در محل عمارت خسروآباد سنندج برگزار می شود.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی  استان کردستان افزود: هماهنگی های اولیه برای اجرایی کردن این برنامه صورت گرفته است و علاوه بر دعوت از هنرمندان دف نواز کردستانی، تمامی شرکت کنندگان در این دوره از جشنواره از استان های مختلف کشور در این برنامه حضور دارند.

وی به اسامی استان های شرکت کننده در جشنواره ششم «دف نوای رحمت» اشاره کرد و گفت: ششمین جشنواره «دف نوای رحمت» با حضور هنرمندانی از استان های آذربایجان غربی و شرقی، خراسان رضوی، فارس، لرستان، زنجان، اصفهان، کرمانشاه، کرمان، سیستان و بلوچستان، تهران، گلستان، یزد، مرکزی، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، گلستان، البرز، گیلان و کردستان برگزار
می شود.

استاد بیژن کامکار یکی از هنرمندان برجسته کردستانی و رئیس هیئت داوران این دوره از جشنواره «دف نوای رحمت» نیز به اهمیت برگزاری این رویداد فرهنگی در سنندج اشاره کرد و گفت: سنندج خاستگاه اصلی دف نوازی در کشور و حتی جهان است.

وی با اشاره به جایگاه این ساز عرفانی در بین مردم، گفت: من بسیار خوشحالم که امروز مجددا به بهانه برگزاری این جشنواره شمار زیادی از افراد هنرمند و علاقه مندان به این ساز از سراسر کشور در کردستان و سنندج دور هم جمع می شوند و باید از متولیان این جشنواره هم تقدیر کرد.

در ابتدای مراسم افتتاحیه که با حضورمسئولین استانی و  جمع کثیری از علاقه مندان به هنر دف نوازی در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار می شود، پیام تصویری دکتر نادر مشایخی از داوران دوره گذشته جشنواره در خصوص ویژگی های جشنواره دف نوازی «دف نوای رحمت» پخش و گروه دف نوازان حوزه هنری به خوانندگی سید بهاءالدین حسینی و برنامه های جنبی دیگر برگزار و سپس با حضور داوران جشنواره در جایگاه ویژه با رقابت گروه سنی ۱۹-۱۳ سال تکنوازی دختران رقابت های این دوره آغاز شد.

پایان پیام

کد خبر : 25246 ساعت خبر : 7:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25246
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات