زندگی زوجی تئاتری که به فاجعه ختم می‌شود

زندگی زوجی تئاتری که به فاجعه ختم می‌شود

نمایش “محاله فکر کنید اینطوری هم ممکنه بشه” نوشته چیستا یثربی روی صحنه می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این نمایش به کارگردانی امیر ستوده از ۲۵ شهریور لغایت ۱۱ مهر در تماشاخانه استاد مشایخی اجرا خواهد شد.

امیر ستوده، بازیگر و کارگردان تئاتر، متولد مرداد ۱۳۶۰، فارغ‌التحصیل کارگردانی نمایش از دانشکده هنر و معماری تهران است. در کارنامه کاری ستوده حضور در کنار چهره‌های شناخته شده و مطرحی چون حمید سمندریان، مهدی فخیم‌زاده، کمال تبریزی، اکبر زنجان‌پور، مسعود جعفری جوزانی و … دیده می‌شود.

خبرنگار گلونی در مورد این نمایش با امیر ستوده گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

نمایش “محاله فکر کنید اینطوری هم ممکنه بشه” تجربه اول کارگردانی شماست، چطور شد سراغ این داستان رفتید؟

امیر ستوده: حدود ۱۳_۱۲ سال قبل که در مکتب استاد عزیزم زنده یاد حمید سمندریان دوره می­ دیدم این متن را در کلاس اجرا کردم با اینکه استاد میانه خوبی با متون ایرانی نداشتند از اجرای من خوششان آمد و قرار بر آن شد که در همان آموزشگاه به ما برای این متن اجرای عموم بدهند. که بنا بر دلایلی در آن زمان میسر نشد، از همان­ زمان تصمیم گرفتم که روزی این متن را روی صحنه ببرم که در حال حاضر شرایط فراهم شده است. دلیل دیگری هم دارد آن هم نزدیک بودن این متن به زندگی ما تئاتری ها و همچنین فضای جنایی موجود در متن است.

photo_2016-09-13_19-26-49

کسانی که خانم یثربی را می‌شناسند آشنایی دارند که ایشان نسبت به نوشته‌هایشان حساس هستند چگونه این تعامل و اعتماد دوسویه شکل گرفت که اثرشان توسط شما روی صحنه برود؟

امیر ستوده: این تعامل خیلی به سختی و با استمرار و پیگیری گروه ما عملی شد. خانم یثربی هیچ‌گونه شناختی روی گروه ما نداشتند و برای یک نویسنده خیلی مشکل هست که متن خود را  به گروهی بسپارد که هیچ آشنایی با آن­ها تا کنون نداشته است. اما با تماس‌های مکرر و توضیح فضای اجرایی و هدف از اجرای این متن توانستیم نظر مساعد این چهره­ی شاخص، کاربلد و ارزشمند داستان‌نویسی کشور را جلب ­کنیم و در واقع بعد از ۱۵ سال نمایشنامه خانم یثربی روی صحنه خواهد رفت.

زندگی زوجی تئاتری که به فاجعه ختم می‌شود

روند کلی نمایش به چه نحوی است؟

امیر ستوده: نمایش در واقع داستان زوجی تئاتری است که زندگی‌شان به فاجعه ختم می‌شود. در ابتدای نمایش زنی را می‌بینیم که به قتل شوهر خود اعتراف می‌کند و در ادامه، ما چگونگی ماجرا را می‌بینیم و پایانی که قابل پیش‌بینی نیست. اجازه بدهید چون اجرای اثر نزدیک است پایانش را لو ندهم.

photo_2016-09-13_19-26-59

از ویژگی­های تیم اجرایی یا عوامل کار بگید.

امیر ستوده: در مورد ویژگی‌های تیم اجرایی کار باید بگویم که ترکیبی هستیم از جوانی و تجربه. بعضی از بچه‌های گروه ما اولین حضورشان را روی صحنه تجربه می‌کنند. اما در کنار آنها از یک سری عوامل کاملا حرفه‌ای بهره می‌بریم. مثلا میرامیر میری آهنگساز کار که استاد موسیقی و رهبر گروه ارکستر میراترا هستند. ایشان در زمینه‌ی آهنگسازی تاتر سال‌ها تجربه دارند و در این زمینه تخصص دارند و البته در بخش‌های دیگر موسیقی هم به‌صورت کاملا حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و خودشان نوازنده و مدرس چندین ساز هستن و به حق باید گفت که از پس آهنگسازی کار به نحو احسن برآمدند. در مورد طراح صحنه این کار باید بگویم که آقای علی طهرانچی هستند که آخرین کار ایشان نمایش راپورت‌های شبانه دکتر مصدق بود که به تازگی اجرای آن در تالار وحدت تمام شده است و این خود گویای میزان تخصص ایشان در این زمینه است و من به‌عنوان کارگردان کاملا از طراحی این دو عزیز راضی‌ام و به واقع باعث پیشبرد کار شدند. جا دارد اینجا از بازی خوب بازیگر نقش اصلی زن زیبا حاجیان هم یادی بکنم. ایشان یک خصوصیت ویژه دارند که آن در خدمت کار بودن هست، یک بازیگر خوش اخلاق و مطیع که او هم به نوبه‌ی خودش باعث پیشبرد کار شده است. البته  در مورد ایشان باید بگویم که در زمینه‌ی موسیقی هم فعالیت حرفه‌ای دارند و هم نوازنده و هم خواننده کرال گروه ارکستر هستند که اتفاقا در گوشه‌ای از کار هم ساز می‌زنند. دوست دارم از تک تک عواملم تشکر کنم که همگی با اخلاق حرفه‌ای من را یاری کردند.

نمایش “محاله فکر کنید اینطوری هم ممکنه بشه” از پنجشنبه ۲۵ شهریور هر شب ساعت ۲۰:۳۰ در تماشاخانه استاد مشایخی واقع در ضلع شمال غربی چهاره راه ولیعصر روی صحنه می‌رود. علاقه‌مندان به دیدن نمایش می‌توانند از طریق سایت تیوال برای تهیه بلیت اقدام نمایند.

پایان پیام

زندگی زوجی تئاتری که به فاجعه ختم می‌شودگفت‌وگو: علی‌اکبر مجدراد

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 25096 ساعت خبر : 3:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25096
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات