سهراب بحیرایی نوازنده کمانچه در گفتگو با گلونی

سهراب بحیرایی: ریشه موسیقی لری در شادی است

به گزارش پایگاه خبری گلونی، دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان امروز چهارشنبه ۲۴ شهریورماه با اعلام برگزیدگان در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

در این دوره از جشنواره موسیقی جوان، نوازندگان لرستانی خوش درخشیدند و در چند بخش از این جشنواره بالاترین رای را از هیئت داوران به‌دست آوردند.

سهراب بحیرایی رتبه دوم ساز کمانچه لری در این جشنواره با گلونی گفت‌وگویی کرده است که در ادامه می‌خوانید:

– آقای سهراب بحیرایی نظر شما سطح مسابقه چگونه بود؟

در سه تا پنج دقیقه‌ای که در وقت آزاد نواختم، سعی کردم تکنیک‌های ساز را معرفی کنم ولی معیار جشنواره کمی متفاوت بود و این باعث شناخت ما از داوری‌ها شد.

– استادان شما چه کسانی بودند؟

من در نهاوند مدت زیادی کار کردم و موسیقی لری را خودم یاد گرفتم، ولی پس از مدتی هفته‌ای یک بار به همدان می‌رفتم خدمت آقای عبدالله‌ بیگی که ایشان زحمات زیادی برایم کشیدند که از طریق رسانه شما جا دارد از ایشان کمال تشکر را بکنم.

– نواختن ساز را از چه موقعی شروع کردید؟

ردیف را نزد استاد شکارچی آموختم و بیشتر نوازندگی‌ام را مدیون ایشان هستم. ایشان هم یکی از اساتید برجسته موسیقی کشورمان هستند که زحمات زیادی برای هنرجویان می‌کشند.

– تعریف شما از موسیقی لری و ویژگی‌هایش چیست؟

موسیقی بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ و هنر یک قوم یا ملت است، در موسیقی نواحی و مخصوصا لرستان هم شاهد این هستیم، این موسیقی همیشه همراه مردم بوده و به همین خاطر شاهد انواع موسیقی نظیر رقص‌ها، موسیقی کار، عزا، حماسی و… هستیم.

یعنی در استان لرستان سینه به سینه این موسیقی چرخیده و گرمای خودش را به مردم بخشیده است.

در بخش آموزش هم موسیقی نواحی با موسیقی‌ کلاسیک «چه ایرانی و چه غربی» به دلایل فرهنگی و محتوایی تفاوت دارد.

اکثر اساتید و نوازندگان ما هم مثل آقایان علیپور و شکارچی قسمت اعظمی از موسیقی لری را به صورت سینه به سینه فرا گرفته‌اند.

موسیقی لری از نظر رقص‌هایی که دارد، مثل: سنگین سماع، سه‌پا و دوپا و… حالت سرزنده‌ای دارد و وقتی کسی به آن گوش می‌دهد، خود به خود احساس سرزنده بودن می‌کند؛ همینطور که می‌دانید اگر کسی موسیقی لری را گوش دهد و معنی‌اش را هم نفهمد، شاد می‌شود، چون بستر و ریشه این رقص‌ها یک شبه به وجود نیامده و به همین خاطر بسیار غنی هستند.

پایان یام

کد خبر : 25367 ساعت خبر : 9:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25367
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات