شرایط تغییر نکند یوزها می‌میرند

شرایط تغییر نکند یوزها می‌میرند

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نشست خبری آقای هومن جوکار مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و مرتضی اسلامی مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی با موضوع بررسی فعالیت‌های صورت گرفته و چالش‌های فراروی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی برگزار شد.

مرتضی اسلامی درباره نکات مثبت و منفی دوربین‌های تله‌ای گفت: تا پایان سال ۹۵ فاز سوم پایش را تمام می‌کنیم اما باید بدانیم شرایطی وجود دارد که اگر آن شرایط تغییر نکند هر چه یوزها زیاد بشوند باز هم از بین می‌روند. قبل از پایش‌ها می‌دانستیم یوز کمتر در منطقه کوچک می‌ماند اما تصور نمی‌کردیم که  تا حدود ۳۰۰ کیلومتر را طی کند و  از منطقه‌ای به منطقه‌ای دیگر برود. دوربین‌های تله‌ای با همه محدودیت اطلاعات زیادی به ما داده است. اسلامی درباره حرکت یوزپلنگ‌ها در مناطق مختلف گفت: حرکت یوزها خوب است چون باعث بقای ژن می‌شود اما همین حرکت باعث مرگ‌ومیر به‌ویژه در جاده‌ها هم شده  است.

شرایط تغییر نکند یوزها می‌میرند

اسلامی پنج پارامتر را در حفاظت از یوزپلنگ ایرانی مهم ارزیابی کرد و گفت: امنیت جاده‌ها و ایمن‌سازی‌ آنها، مراقبت و ساماندهی و بهینه‌سازی از کریدورهای مهاجرتی یوز با  مشارکت بخش خصوصی، خریداری و آزادسازی مستثنیات، مشارکت جوامع محلی در حفاظت یوز و افزایش تعداد محیط‌بانان را باید در دستور کار جدی‌تر قرار بدهیم. اسلامی افزود: درست است که سه سال است یوز ماده در یزد مشاهده نکرده‌ایم یعنی دوربین‌ها عکس نگرفته‌اند و لاشه‌ای مشاهده نشده است اما این مناطق باید همچنان حفط شوند چون قطعا یوزها به آنجا برمی‌گردند. یعنی همچنان ساغند یزد و خوش‌ییلاق باید محافظت شود. اسلامی تاکید کرد: ابتدای دهه ۸۰ که ما کارمان را آغاز کردیم تقریبا هیچ چیز از یوزپلنگ ایرانی نمی‌دانستیم اما حالا اوضاع فرق کرده است.

پایان پیام

مشروح نشست را اینجا بخوانید

کد خبر : 24247 ساعت خبر : 10:30 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24247
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات