شناسایی بقایای معماری از دوران عصر آهن ۳ در ماسال

نخستین کاوش در گورستان باستانی اسب ریسه ماسال به شناسایی بخش‌هایی از بقایای معماری بجای مانده از دوران عصر آهن ۳ و همچنین دوران هخامنشی منجر شد.

 به گزارش پایگاه خبری گلونی، مجید کوهی سرپرست هیئت باستان‌شناسی با اعلام این خبر گفت: فضاهای معماری این محوطه دارای اتاق‌های مسکونی است که در این فصل کاوش به دلیل محدودبودن منطقه کاوش نمی‌توان ابعاد دقیق آن را اعلام کرد.

 وی با بیان اینکه احتمالاً اتاق‌ها دارای ابعاد متغیر ۳×۳ و … با دیوارهای جدا کننده هستند، گفت: در اطراف منطقه مسکونی بقایای دیوارهای دفاعی نیز دیده می‌شود که دارای عرض ۱ متر بوده و در برخی از جاها به ۶ الی ۸ متر نیز می‌رسد.

 کوهی گفت: سنگ‌های زاویه‌دار کوهستانی، قلوه سنگ‌های گردشده رودخانه‌ای و ملاط گل از جمله مصالح استفاده شده در این بناها هستند.

 وی در ادامه افزود: در بخش دیگری از منطقه بقایای گوردخمه‌های مربوط به دوران هخامنشی مشاهده و مورد کاوش قرار گرفت که درمجموع ۲۸ گوردخمه یا استودان شناسایی شد.

 این باستان‌شناس تصریح کرد: این گوردخمه ها متاسفانه در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ مورد حفاری غیر مجاز قرار گرفته و آسیب جدی دیده است.

 وی گفت: در کاوش گورستان مشخص شد که این تدفین‌ها روی توده صخره‌ای یک برجستگی طبیعی انجام شده است وبقایای اسکلت یک مادر و فرزند نیز شناسایی شد.

 کوهی با اشاره به اینکه گورستان باستانی اسب ریسه ماسال تنها و اولین جایی در استان گیلان است که دارای گور دخمه یا استودان از نوع افقی و طاق باز است گفت: یافته‌های فرهنگی سفالی دیگری شامل فرم‌های مختلف کاسه و کوزه و همچنین تعدادی آسیاب مفرغی به‌دست آمده است.

 مجوز کاوش در گورستان باستانی اسب ریسه ماسال توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

پایان پیام

کد خبر : 23641 ساعت خبر : 10:10 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=23641
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات