ضعف ایران در انرژی‌های تجدیدپذیر

توحید نودل در گفت‌وگو با پایگاه خبری گُلونَی گفت: انتشار گازهای گلخانه‌ای عامل اصلی گرمایش جهانی است و این گرمایش جهانی، تغییرات اقلیمی را به وجود می‌آورد.
وی در رابطه با نقش انرژی‌های تجدیدپذیر در بحث تغییر اقلیم ادامه داد: بخش انرژی بیشترین سهم را در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد و در دنیا حدود ۷۰ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به بخش انرژی است؛ بنابراین برای کنترل گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی ما باید بیشتر فعالیت‌های خود را در بخش انرژی متمرکز کنیم.
این پژوهشگر با بیان این‌که کارهایی که جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش انرژی باید انجام شوند، به دو دسته تقسیم می‌شوند، اظهار داشت: اول این‌که ما باید شدت انرژی مصرفی خود را کم کنیم؛ یعنی به ازای هر واحد تولید ناخالص ملی باید میزان انرژی مصرفی خود را کاهش دهیم که اصطلاحا به آن کاهش شدت انرژی در کشور می‌گویند.
نودل افزود: اما هرچه شدت انرژی را کم بکنیم، باز هم مقداری مصرف انرژی خواهیم داشت؛ دومین اقدامی که باید انجام بدهیم، کاهش شدت کربن انرژی است. به ازای هر واحد انرژی که در کشور تولید می‌شود یا هر واحد انرژی اولیه‌ای که برای تولید انرژی مصرف می‌شود، میزانی دی‌اکسیدکربن منتشر می‌شود که ما باید این شدت انتشار کربن به ازای واحد انرژی را در کشورمان پایین بیاوریم.
وی تصریح کرد: مهم‌ترین راه برای پایین آوردن شدت کربن، این است که هرچه بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم. و همین دلیل اصلی این است که ما به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌رویم.
توحید نودل در رابطه با پتانسیل‌های ایران جهت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: ما به این دلیل که اقلیم‌های متفاوتی در کشور داریم، برای اکثر انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله خورشیدی، بادی، زمین‌گرمایی و زیست‌توده پتانسیل بسیار خوبی داریم. منتها وقتی به آمار نگاه می‌کنیم از نظر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر خیلی وضعیت جالبی نداریم.
وی خاطر نشان کرد: تا آخر سال ۱۳۹۴ حدود ۷۴۱۰۳ مگاوات ظرفیت تولید برق در کشور بوده است که از این میزان قسمتی که مربوط به خورشیدی و بادی و زیست‌توده است، تنها دو دهم درصد را شامل می‌شود و عدد دقیقش حدود ۱۷۳ مگاوات است.
این کارشناس حوزه محیط زیست ادامه داد: در بحث برق‌آبی وضعمان بهتر است و طبق آمار رسمی وزارت نیرو در کشور ظرفیت سیستم‌های برق‌آبی بالای ۱۱ هزار مگاوات است که در مجموع حدود ۱۵ درصد ظرفیت کل شبکه برق کشور را تشکیل می‌دهد.
توحید نودل با اشاره به حرکت‌هایی که در دنیا جهت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر صورت گرفته است، بیان داشت: طبق آمارهای موجود در سال ۲۰۱۵ از ۲۵۶ گیگاوات برق تولید شده در دنیا، حدود ۱۳۴ گیگاوات یعنی حدود ۵۴ درصد آن، از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تولید شده است. این برای اولین بار در دنیاست که ظرفیت برق تولید شده با سیستم‌های تولید برق تجدیدپذیر از مجموع سیستم‌های دیگر مثل فسیلی و هسته‌ای بیشتر بوده است.
وی ادامه داد: از نظر میزان سرمایه‌گذاری هم در سال ۲۰۱۵ یک رکورد ثبت شده است، و آن این است که برای نیروگاه‌های سوخت فسیلی تنها ۱۳۰ میلیارد دلار هزینه شده، در حالی‌که برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر این عدد ۲۶۶ میلیارد دلار است؛ همچنین برای سیستم‌های برق‌آبی بزرگ ۴۳ میلیارد دلار و برای سیستم‌های هسته‌ای حدود ۲۰ میلیارد دلار هزینه شده است.
توحید نودل افزود: با مقایسه‌ی این اعداد متوجه می‌شویم که از مجموع سرمایه‌گذاری‌هایی که در تولید برق در دنیا انجام شده است، ۵۸ درصد مربوط به سیستم‌های تجدیدپذیر بوده که این یک رکورد به شمار می‌آید.

گفت‌وگو: سیدعماد موسوی

کد خبر : 25247 ساعت خبر : 7:36 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25247
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات