فرهادی: تصور عمومی درباره یوزپلنگ غلط است

فرهادی: تصور عمومی درباره یوزپلنگ غلط است

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمدصادق فرهادی‌نیا در نشستی که امروز در پارک پردیسان برگزار شد، جملات خود را با این گفته‌ها آغاز کرد: امیدوارم حرف‌های امروز من در این فضای پرالتهاب کمک کند به حفاظت از یوز. فرهادی سخنرانی‌اش را که همراه با پاورپوینت بود با نشان‌دادن و مرورکردن مصاحبه‌های مسئولان و کارشناسان در سال‌ها و ماه‌های گذشته و تفاوت زیاد در آمار تعداد یوز بود ادامه داد و گفت: از نهایت امیدواری و نهایت ناامیدی درباره جمعیت یوز در این مصاحبه‌ها وجود دارد. میان محیط‌بانان هم درباره حفاظت از یوز و تعداد آن‌ها نظرات مخالف و متفاوتی وجود دارد که اینها تفاوت‌ها به نفع یوز نیست.

فرهادی‌نیا ادامه داد: مسئله یوز یک مسئله تکنیکی و بیولوژیکی است، نه عمومی. تصور عمومی لزوما با واقعیت مطابق نیست. مثلا درباره گربه پالاس این تصور وجود دارد که در معرض انقراض است و هر بار که گربه پالاس دیده می‌شود، در خبرگزاری‌ها تیتر می‌زنند: «گونه بسیار کمیاب و در معرض انقراض»، اما باید بگویم که گربه پالاس در معرض انقراض و خطر نیست، گربه پالاس فقط خیلی سخت در طبیعت دیده می‌شود. ما باید توجه کنیم که هر واژه‌ای بار حقوقی و حرفه‌ای خاصی دارد و ما نمی‌توانیم برای همه پستانداران ایران کمپین درست کنیم.

فرهادی‌نیا درباره تصورات ما در مورد حیات‌وحش مثال زد و گفت: سال ۱۳۳۲ آخرین عکس از ببر ایرانی گرفته شده است، اما در ۱۳۳۹ کانون شکار ایران، پس از هفت سال پروانه شکار ببر صادر کرده است و ما در سال ۱۳۵۳ تازه به فکر پیداکردن ببر افتاده‌ایم. ما در حفاظت از یوزپلنگ داریم در مسیر ببر حرکت می‌کنیم و مطابق واقعیت‌ها عمل نمی‌کنیم. فرهادی درباره جمعیت پلنگ در ایران گفت: کارشناسان و مسئولان از ۲۰۰ قلاده تا ۴۰۰۰ قلاده آمار می‌دهند، اما دکتر کیابی که عدد ۵۵۰ تا ۸۵۰ را ارائه کرده است، به نظر من آمارش موثق‌تر است، چون با تصورات این رقم را ارائه نکرده است و برایش دلیل آورده است.

۱+(۵)

این متخصص با اشاره به سال‌های آغازین پروژه یوزپلنگ گفت: در آغاز این پروژه ما دو هدف کوتاه‌مدت و بلندمدت داشتیم. هدف کوتاه‌مدتی که ICUN در نظر گرفته بود، ارتقای کمیت و کیفیت زیستگاه طبیعی یوزپلنگ و هدف بلندمدت خارج کردن اسم یوزپلنگ از لیست سرخ ICUN با زیادشدن جمعیت قابل قبول بوده است. فرهادی با انتقاد از بند بلندمدت پروژه یوز آسیایی گفت: این بند غیرعلمی و غیرکارشناسانه است و این خرده را من به کارشناسان ICUN می‌گیرم. سال ۱۳۷۳ که یک عکس از یوز گرفته شد، ما در آن سال‌ها هیچ چیز از یوز نمی‌دانستیم و فقط حدس می‌زدیم که یوز وجود داشته باشد. نه می‌دانستیم یوز چه می‌خورد، نه می‌دانستیم کجا می‌رود و نه می‌دانستیم چه رفتاری دارد. فرهادی با اشاره به این‌که الان ۱۲۵ محیط‌بان در زیستگاه‌های یوز وجود دارد که ۵۰ نفر آن‌ها را انجمن یوز استخدام کرده و بُرد حفاظتی یوز نزدیک دوبرابر شده است، گفت: ببر در هند، پاندا در چین و یوز در ایران بیشترین میزان حمایت اجتماعی را دارند.

فرهادی: تصور عمومی درباره یوزپلنگ غلط است

او درباره تاریخچه آمارهای یوز گفت: هرینگتون آمار داده است که ایران در جنگ جهانی دوم ۴۰۰ تا یوز داشته است. اسکندر فیروز در سال ۱۳۵۳ بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تا و جاسلین بعد از او ۱۰۰ قلاده اعلام کرد. بعد از او انقلاب کسی جرئت نکرد درباره جمعیت یوز نظر بدهد تا اسدی و جورابچیان و بعد جوکار از ۷۰ تا ۶۰ تا، تا ۱۰۰ تا آمار دادند و سال گذشته که از ۵۰ تا تا ۱۰۰ تا را داشتیم و امروز انجمن یوز می‌گویند که ۵۰ یوز در ایران داریم.

فرهادی‌نیا با مطرح‌کردن این سوال که آیا با تعداد می‌شود فهمید که جمعیت زیاد شده است یا نه، توضیح داد: منطقه دره‌انجیر یزد مرتب پایش شده است و بیشترین دوربین‌گذاری در آن‌جا انجام شده است، اما ما فهمیدیم در دره‌انجیر چهار یوز داریم، اما این کافی نیست، چون هر چهار یوز نر بوده است، یعنی ما به N نیاز نداریم، ترکیب N را نیاز داریم و آن مهم است. از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۵ کلاً ۱۱۰ قلاده یوز زنده شناسایی کرده‌ایم و ۴۷ قلاده از دست داده‌ایم و در مجموع ۱۴۰ یوز به استناد لاشه یا تصویر و تصویر شناسایی شده است.

او با تاکید بر این‌ که ما باید بر طبق استاندارد‌های IUCN به پراکنش، گستره حضور و محدوده حضور توجه کنیم، گفت: برای سرشماری نیاز به راه‌کارهای جایگزین داریم و باید بدانیم که ۲۴۲ هزار کیلومتر مربع محدوده قابل زندگی یوز در ایران است که فقط ۹۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یوز داریم و یا الان احتمال یوز در آن هست. در ۲۵ درصد وسعت تاریخی یوز انتظار می‌رود که یوز وجود داشته باشد. یوزها در افریقا در ۱۵ درصد وسعت تاریخی خود حضور دارند و پلنگ در خاورمیانه هم در ۱۵ درصد وسعت تاریخی خود زندگی می‌کند؛ پس این آمار برای ما آمار خوبی است.

فرهادی‌نیا بر طبق آمار اسکندر فیروز در سال ۱۳۵۵ که گفته بود ۲۰۰ تا ۳۰۰ یوز داریم، حالا در محدوده ۲۵ درصد وسعت تاریخی می‌توانیم بگوییم ۳۰ یوز می‌توانیم انتظار داشته باشیم، اما بر اساس این آمار الان می‌توانیم بگوییم تقریبا ۳۰ تا یوز داریم و البته نمی‌دانیم چند قلاده آن ماده است و چند قلاده آن نر. اما این تنها عدد قابل اثبات است.

پایان پیام

کد خبر : 24501 ساعت خبر : 2:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24501
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات