فرهنگ شریف، شریف زیست و شریف هم از دنیا رفت

فرهنگ شریف، شریف زیست و شریف هم از دنیا رفت

مدیرعامل خانه موسیقی در مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد فرهنگ شریف گفت: آن صفا و صمیمیتی که در وجود فرهنگ شریف بود، در سازش هم متبلور بود و نام ایشان در تاریخ موسیقی این سرزمین جاودانه خواهد ماند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد استاد فرهنگ شریف(نوازنده پیشکسوت تار) صبح امروز با حضور جمع زیادی از علاقه‌مندان، هنرمندان و مسئولان فرهنگی هنری از تالار وحدت تهران تشییع شد.

در ابتدای این مراسم عباس سجادی (مجری مراسم) از پیام تسلیت دکتر نوبخت(سخنگوی دولت) برای فقدان فرهنگ شریف قدردانی کرد و سپس پیام پروین صالح، همسر هوشنگ ظریف(استاد تار) به‌مناسبت فقدان فرهنگ شریف قرائت شد.

حمیدرضا نوربخش، مدیر عامل خانه موسیقی ایران نخستین سخنران این مراسم بود. نوربخش در ابتدای سخنانش با ابراز تاسف از فقدان استاد فرهنگ شریف گفت: نمی خواهیم باور کنیم که فرهنگ شریف را از دست داده ایم. مردی که بیش از شش دهه از عمر شریف اش را به هنر و فرهنگ این مرز و بوم خدمت کرد. ایشان از نوجوانی نبوغ اش در هنر موسیقی آشکار شد و از سنین نوجوانی در کنار بزرگان آن دوره نشست و هنرنمایی کرد.

فرهنگ شریف، شریف زیست و شریف هم از دنیا رفت

نوربخش گفت: چه کسی است است که با نغمه‌های آسمانی این مرد به فضای بی‌انتها پر نکشده باشد؟ آن صفا و صمیمیتی که در وجود فرهنگ شریف بود، در سازش هم متبلور بود. افسوس که در این چند سال اخیر به ناگهان ضعف جسمانی به او دست داد و ما مدتی بود که از پنجه‌های سحرآمیز او محروم بودیم. ولی فرهنگ شریف آنقدر آثار دارد که نسل‌های آینده از این آثار بهره خواهند برد.

مدیرعامل خانه موسیقی گفت: نام فرهنگ شریف در تاریخ موسیقی این سرزمین جاودانه خواهد ماند. در اینجا تسلیت خودم و جامعه موسیقی و خانه موسیقی را همه علاقه‌مندان اعلام می‌کنم و برای همه آرزوی سلامتی دارم. در اینجا از دو مرد قلندر یاد می‌کنم که از عزیزترین‌ها برای فرهنگ شریف بودند، آقای ارژنگ و آقای حسین عبدالعلی همیشه هعمراه فرهنگ شریف بودند و از ایشان و همسر استاد شریف هم تشکر می‌کنم.

فرهنگ شریف، شریف زیست و شریف هم از دنیا رفت

درادامه این مراسم حسین خواجه‌امیری(ایرج) استاد و پیشکسوت آواز ایرانی پشت تریبون قرار گرفت و با ابراز تاسف از درگذشت فرهنگ شریف در سخنان کوتاهی گفت: من و فرهنگ شریف از کودکی با هم بودیم و با هم همکلاس بودیم. بیشتر برنامه‌های من در گلها هم با آقای شریف بود. روحشان شاد و امیدوارم که بستگانشان به‌خصوص برادرشان سلامت باشند و از همه مردم برای حضورشان تشکر می‌کنم.

سپس داریوش پیرنیاکان(نوازنده پیشکسوت تار) پشت تریبون قرار گرفت تا در باره زنده‌یاد فرهنگ شریف سخن بگوید. پیرنیاکان در سخنانش گفت: برای من بسیار سخت است درباره فقدان فرهنگ شریف حرفی بزنم، همیشه از علاقه‌مندان ایشان بودم  و ایشان هم به من لطف داشتند. اگر بخواهیم در مورد هنر فرهنگ شریف صحبت کنیم مثل این است که من از آفتاب سخن بگویم. آفتاب همیشه می تابد و خودش را نشان می‌دهد.

پیرنیاکان گفت: فرهنگ شریف یکی از ماندگارترین نوازندگان تار سرزمین ایران است. نوازنده‌ای که  از نوجوانی در رادیو تکنوازی و بداهه‌پردازی کرد. روزی در خدمات استاد عبادی بودم و به ایشان گفتم شما از بداهه‌پردازان بسیار خوب و توانای موسیقی هستید. استاد عبادی گفتند: “فرهنگ از من بداهه‌نواز تواناتری است”.

این نوازنده پیشکسوت تار گفت: فرهنگ شریف در بداهه‌پردازی و سونوریته و جنس صدای تار یکی از بهترین‌ها و شاید بهترین بود. در مورد آثار فرهنگ شریف می‌توان کتاب‌ها نوشت. ابداعاتی که در کوک‌های مختلف روی ساز داشتند و استفاده از امکانات صدایی ساز روی سیم‌های مختلف یکی از ابداعات فرهنگ شریف بود.

پیرنیاکان با اشاره به خصوصیات اخلاقی فرهنگ شریف گفت: تنها چیزی که می‌توانم در مورد شخصیت ایشان بگویم، اسم بسیار با مسمای ایشان بود. به تمام معنی با فرهنگ و شریف بودند. هر زمانی که ما با ایشان در سال‌هایی که خدمتشان می‌رسیدیم و گفت‌وگو می‌کردیم، حتی یکبار ندیده‌ام که یک کلمه پشت سر کسی حرف بزند. این یکی از اخلاق پسندیده ایست که یک هنرمند می‌تواند داشته باشد.

این نوازنده و مدرس تار و سه تار در پایان گفت: فرهنگ شریف، شریف زیست و شریف هم از دنیا رفت خدایش بیامرزد و ما سعی کنیم که اخلاق پسندیده ایشان را سرلوحه زندگی خودمان قرار دهیم.

فرهنگ شریف، شریف زیست و شریف هم از دنیا رفت

در ادامه مراسم منصوره رضایی همسر زنده‌‌یاد فرهنگ شریف پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی شیوا گفت: فرهنگ شریف هنرمندی بزرگوار و تکرارناشدنی است که باید در این لحظات که جسم او از پیش ما پرواز کرده است، از دل سخن بگوییم. من طی سال‌های اخیر که در کنار این بزرگمرد موسیقی اصیل ایرانی بودم، همیشه سعی کردم که او را از دریچه استاد فرهنگ شریف نگاه کنم. امیدوارم توانسته باشم به عنوان یک همسر، وظیفه‌ام را ادا کنم.

وی افزود: استاد فرهنگ شریف عاشقانه زندگی کرد و مضرابش را در عشق پیدا کرد. او با مضرابش با همه گفت‌وگو می‌کرد و با مضرابی عاشقانه با همه آدم‌های پیرامون خود سخن می‌گفت. من خود به یاد دارم که در همین چند هفته اخیر دائم به من می‌گفت که آیا من زنده می‌مانم؟ و من در پاسخ به او می‌گفتم تو همواره زنده می‌مانی و این عشق تو باعث ماندگاری همیشگی تو در بین مردم خواهد بود.

همسر زنده‌یاد فرهنگ شریف گفت: استاد فرهنگ شریف ریشه‌ای به قامت موسیقی ایرانی داشت که در تاریخ زیبا و دوران طلایی موسیقی ماندگار و ساخته شد و همیشه باقی خواهد ماند.

وی در پایان سخنانش از حضور مردم در این مراسم قدردانی کرد.

پایان بخش مراسم قطعه آوازی بود که توسط قاسم رفعتی، خواننده پیشکسوت قرائت شد و سپس پیکر زنده‌یاد فرهنگ شریف به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشییع شد.

لازم به ذکر است مراسم یادبود این هنرمند برجسته روز سه شنبه (۲۳ شهریورماه) ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

پایان پیام

فرهنگ شریف، شریف زیست و شریف هم از دنیا رفت

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 24915 ساعت خبر : 10:15 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24915
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات