مصرف آب در کشاورزی ایران را نابود می‌کند

مصرف آب در کشاورزی ایران را نابود می‌کند

دکتر یوسف حجت مشاور  عالی ریاست سازمان محیط زیست در مصاحبه با پایگاه خبری گلونی درباره پیامدهای تغییر اقلیم گفت: تغییر اقلیم در مجموع زندگی نسل بشر را به شدت تهدید می‌کند. در آینده دو سناریو قابل پیش‌‌بینی است. اول اینکه به علت کاهش و تمام شدن منابع سوخت فسیلی، قیمت آن به شدت بالا رفته و بشر علی رغم میل باطنی ناچار شود که مصرف را کاهش دهد. اگرچه کاهش مصرف سوخت تاثیر بسیار زیادی بر کاهش رفاه مردم خواهد داشت، اما آینده بشر را از نابودی نجات خواهد داد. سناریوی دوم که محتمل‌تر است، نابودی نسل بشر و یا حداقل بخشی از مردم جهان به علت تغییر اقلیم است.

تغییر اقلیم باعث برهم خوردن شرایط آب و هوایی شده و تبعات آن در بعضی موارد ظاهرا مثبت و در بیشتر موارد خطرناک است. تبعات ظاهرا مثبت برای کشورها و دریاهایی است که قبلا پوشیده از برف بوده‌اند و لذا امکان بهره‌برداری از آن ها وجود نداشته اما به علت آب شدن یخ‌ها زمین یا راه‌های آبی جدید در دسترس قرار گرفته است. در سال ۲۰۰۸، آب‌راه‌های شمالغرب (شمال امریکا) و شمالشرق (روسیه) از یخ پاک و کشتی‌رانی از میان قطب شمال امکان پذیر شد. این مسیر در طول تاریخ به علت یخ‌زدگی غیر قابل استفاده بود. زمان کشتی‌رانی بین هلند و ژاپن از این مسیر  ۴۰ درصد کمتر است. این نتایج ظاهرا مثبت در واقع فجایعی است که برای برخی سودآور است. مثل زلزله که یک فاجعه بزرگ است اما برای شرکت‌های ساختمانی فرصت کار ایجاد می‌کند.

مصرف آب در کشاورزی ایران را نابود می‌کند

وی افزود: تبعات منفی در نقاط مختلف جهان متفاوت است. به عنوان مثال می‌توان به طوفان‌های بی‌سابقه،سیل‌های عظیم و در کشور ما عمدتا خشکسالی اشاره کرد. سرزمین ما با خطر جدی کمبود آب، مهاجرت‌های زیست محیطی و درگیری‌های بومی منطقه‌ای مواجه است. باید سریعا بخشی از مصارف آب، عمدتا در بخش کشاورزی متوقف شود تا توازن بارش سالانه نسبت به مصرف آب مثبت گردد. در غیر این صورت سرنوشتی جز نابودی برای سرزمین ما متصور نخواهد بود. سفره‌های آب زیر زمینی در چند سال آینده کاملا خشک می‌شوند و نشست می‌کنند و برای همیشه از بین می‌روند. امروز هم برای تصمیم جدی دیر است. اما متاسفانه حرکت جدی در این زمینه دیده نمی‌شود. زاینده رود که تا یک دهه قبل هرگز خشک نشده بود، اینک به یک رود خشک تبدیل شده است. آیا همین یک اشاره برای اقدام جدی کافی نیست؟

پایان پیام

گفت‌وگو: امیررضا محمدی

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 24325 ساعت خبر : 11:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24325
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات