مطالب غیرواقعی درباره آثار طبیعی و باستانی لرستان

مطالب غیرواقعی درباره آثار طبیعی و باستانی لرستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این بحث یک بحث مهم است که باید میان روزنامه‌نگاران خرم‌آبادی و لرستانی و در سطحی وسیع‌تر برخی روزنامه‌نگاران ایران درست شود. سال‌هاست عادت کرده‌ایم که برای بزرگداشت یک چیز همین طور دیمی به آن لقب بزرگ‌ترین در خاورمیانه، آسیا و یا جهان می‌دهیم.

مثلا می‌گوییم پل کشکان بزرگ‌ترین سازه آبی جهان است! گنجینه کَلماکَره ششمین گنج جهان است! دریاچه کیو بزرگ‌ترین دریاچه درون‌شهری ایران است و یا پل معلق دره‌خزینه مرتفع‌ترین پل معلق خاورمیانه است.

اول باید بدانیم یک روزنامه‌نگار هرگز بدون جست‌وجو و یافتن منبع معتبر و مستند چنین القابی را به کار نمی‌برد. دوم باید بدانیم که هر چیزی که می‌گوییم باید مستندش کنیم به نقلی یا سندی. مثلا بگویم پنج گنج اول جهان اینها هستند و ششمی کلماکره است و این را فلان باستان‌شناس مطرح گفته است.

سوم باید کمی احساسات شهردوستانه را کنار بگذاریم و آرام بگیریم تا یادمان بیاید زریوار به آن گندگی در مریوان و دریاچه شورابیل اردبیل به آن بزرگی در دل شهر اردبیل است که کیو در مقابل آنها پیاله‌ای بیش نیست.

اگر می‌گوییم پل معلق دره‌خرینه مرتفع‌ترین پل خاورمیانه است باید اول فهرستی از پل‌های مرتفع خاورمیانه تهیه کنیم و بعد نتیجه بگیریم احتمالا این پل مرتفع‌ترین پل خاورمیانه است. واژه احتمالا را هم حتما باید به کار ببریم چون ممکن است در روستایی در آذربایجان یا مازندران پلی مرتفع‌تر باشد که ما از آن بی‌خبریم. و اگر کسی خواست حتما به ارتفاع زیاد پل اشاره کند باید دست‌کم بگوید یکی از مرتفع‌ترین پل‌های ایران.
خلاصه این که به جای اغراق بی‌‌خود، واقعیت‌های هر اثر تاریخی را بیان کنیم و بدانیم مهم زیبایی است نه بزرگ بودن که البته زیبایی هم امری نسبی است.

مطالب غیرواقعی درباره آثار طبیعی و باستانی لرستان

اما اینجا کرخه است. یعنی جایی است که کشکان و سیمره به هم پیوسته‌اند و کرخه را ساخته‌اند. اینجا لرستان است و کرخه از میان دره‌های تاریخی زیبا می‌گذرد. پل دره‌خزینه در کنار بزرگ‌ترین زمین لغرش جهان در پلدختر لرستان قرار دارد. بزرگ‌ترین زمین لغرش‌جهان در کوه کَوَر لرستان است.

زمین‌لغرش کبیرکوه یا سیمره که یازده هزار سال پیش اتفاق افتاده است و تالاب‌های ده‌گانه پلدختر را به وجود آورده است. سند این که بزرگ‌ترین زمین‌لغزش جهان در لرستان است علاوه بر کتاب‌‌های علمی و دانشگاهی با عنوان The Saidmarreh Landslide در سایت http://geology.com قابل دست‌رسی است که تاکیده شده است: The World’s Largest Landslides
فیلم را کامی دولتشاه گرفته است. قابل ذکر است این پل برای بررسی‌های مهندسی در منطقه ساخته شده است و به هیچ وجه برای گردشگری و تردد جمعی توصیه نمی‌شود. پایگاه خبری گلونی پیگیر بحث امنیت پل است. در خبرها بود که ممکن است این پل برچیده شود.

پایان پیام

کد خبر : 25029 ساعت خبر : 10:04 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25029
اشتراک در نظرات
اطلاع از
2 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

لرستانیم با سلام به تمام همسهریان و هموطنان خوب خونگرم ببینید عزیزان اگه تو همه چی اغراق کنیم از معرکه پس میوفتیم اما باید قبول کنیم که با گرداوری اطلاعات کامل میتوانیم در مقابل رقبای گردشگری خود حرفی برای گفتن داریم مثال کیو در مقابل شورابیل ۷ هکتار در مقابل ۱۸۰هکتار من خودم شورابیل را دیدم یعنی تقریبا ۲۶برابر کیو یا پل معلق دره خزینه در مقابل پاهای معلق پیر تقی در خلخال و پل معلق مشکین شهر که هر دو در استان اردبیل قرار دارند برادران باید رفت و دید که اردبیلیها چه امکاناتی در این پلها گذاشتند یا جاده های اردبیل حیران و اسالم و پونل یکی از زیباترین جاده های ساید دنیا باسه نه ایران اما باز اردبیلیها هیچ وقت اغراق نکردنند و نمکنند یا کوا سبلان شاید تنها کوهی در دنیا باسد که در قله ان دریاچه باشد لرستان ما زیباست اما اغراق اشتباه است مثال همین اردبیل بیست و چند سالی از تبریز جدا شده بود متاسفانه در ان زمان به روستا شبیه بود تا شهر و اما اردبیل مردم غیرتمند اردبیل با کمترین امکانات موجود یک استان رویایی ررای همه ایرانیان ساختند کا الان جز ۵ استان توریستی ایران هست و حالا تبریزیها هم در گردشگری از این شهر سالها فاصله دارد بیایید ما هم لرستانی که زیباست همچو اردبیل زیباترش کنیم

دوست عزیز که دم از مستند و منبع می زنید دیروز در شبکه خبر یک برنامه تبلیغاتی راجب اردبیل و س عین و اب های معدنی پخش شد که سراسر دروغ بود در قسمتی گفته شد شورابیل تنها دریاچه طبیعی ایران است راجب جنگل های ایران گفته شد ولی هیچ اشاره به لرستان و حتی زاگرس نشد راجب اب های روان گفته شد هیچ اشاره ای به آبشار های لرستان نشد فقط راجب اردبیل و مازندران گفته شد حتی به دو غ گفته شد مردم سرعین به زبان آذری و انگلیسی تکلم می کنند که بسیار مضحک بود چون بنده سرعین رفتم مثلا شورابیل بعضی وقت ها با تانکر آب تزریق می کنند در میان این دورغ ها که از رسانه ملی پخش می شود چه.توصیه ای دارید اسم برنامه شریان زندگی که خیلی شیک و با تعصب زیادی پخش شد لطفا شما به رسانه ملی تذکر بدهید