مظفر افشار: برای ویردار آبخور می‌سازیم

مظفر افشار پدر بلوط ایران در گفت‌وگو با گلونی درباره آخرین وضعیت ویردار به مسائلی مهم اشاره کرد که در ادامه می‌خوانید. مردم خرم‌آباد ویردار را مدیون زحمات ایشان هستند.

– جناب آقای مظفر افشار! مراقبت و حصارکشی از درخت ویردار چقدر برای شما اهمیت دارد؟
لاینی که از نظر فنی – مهندسی کشیده شده، نشان می‌دهد که این درخت نیاز به سخت ندارد و از نظر امنیت همان گاردریل کافی است، حصار برای جنبه زیبایی می‌تواند باشد ولی باید آبخوری خوب برایش درست کنند که در هنگام بارندگی آب بیاید و در زیرش قرار گیرد. خدا بخواهد ما امسال داخل بلواری که ویردار درونش قرار می‌گیرد را دو هزار تا بذر بلوط هم می‌کاریم. موقعی که می‌خواستند درخت را قطع کنند، اکثر روستاییان شماره من را دارند و به من زنگ زدند و گفتند این درخت دارد قطع می‌شود و من رفتم آن‌جا و به مسئولین زنگ زدم و گفتم این کار دارد صورت می‌گیرد و ایشان گفتند ما راهی نداریم. من به ایشان گفتم شما میلیاردها تومان هزینه راه کردید و الان هم نمی‌گذاریم این درخت قطع شود. قطع این درخت برای شما جرم دارد و من میراث فرهنگی را آورده‌ام و نمی‌گذاریم یک درخت ۴۸۰ ساله را قطع کنید و به یاری خدا قطع نشد.
– اهمیت این درخت تنومند و سالخورده بلوط برای لرستان چیست؟
اگر بخواهیم به این موضوع برگردیم، هویت استان لرستان ما بلوط است. در گذشته‌های نه‌چندان دور و در همین شهریور سال ۱۳۲۰ که قحطی کشور ما را در بر گرفت، قوت استان‌های زاگرس‌نشین نان بلوط بوده است؛ به نام کَلک. استان‌های همجوار مثل همدان و اراک با اسب و الاغ می‌آمدند لرستان و بلوط می‌بردند و به جز این‌که جان خود را نشان دادند، جان اطرافیانشان را هم نجات دادند. پس بلوط هویت لرستان است. ما الان درخت ۱۲۰۰ ساله بلوط داریم که در ۵۵ کیلومتری جنوب خرم‌آباد، در ضلع غربی کوه هشتاد پهلو واقع شده و تلاش ما برای ثبت ملی این درخت است که بتوانیم به یاری خدا آن را ثبت کنیم.

virdar
– درخواست شما از فعالان محیط زیست خرم‌آباد برای حفاظت از ویردار چیست؟
درخواست ما این است که توسعه‌اش بدهند. ویردار دیگر مانده است و با حصار و کارهایی که خواهیم کرد هیچ خطری برایش ایجاد نخواهد شد. این درخت وسط لاین جاده است و ما با جلسات متعددی که با مدیر کل وقت اداره راه و ترابری گذاشتیم که با کمک NGOها و فعالان محیط زیست بتوانیم هرچه بیشتر از این درختی که طرفداران بسیاری را در بین بومیان و اهالی شهرهای اطراف خودش به خود اختصاص داده، حفاظت کنیم که ان‌شاالله با نذر طبیعت و کمک همه این کار را خواهیم کرد.

پایان پیام

کد خبر : 25321 ساعت خبر : 8:54 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25321
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات