مهرجویی: فروشنده نماینده‎ای درست برای سینمای ایران است

مهرجویی: فروشنده نماینده‎ای درست برای سینمای ایران است

هیئت انتخاب فیلم‌های ایرانی سرانجام فیلم «فروشنده» هفتمین فیلم اصغر فرهادی را به عنوان نماینده کشور ایران در اسکار ۲۰۱۷ انتخاب کرد. انتخابی که از ماه‌ها قبل قابل حدس بود اما در هفته‌های اخیر با موافقت‎ها و مخالفت‌هایی روبه‌رو شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بعد از انتخاب «فروشنده» امیر اسفندیاری سخنگوی هیئت انتخاب فیلم برای اسکار و مدیر امور بین‌الملل فارابی اولین مسئولی بود که درباره انتخاب هیئت توضیح داد. اسفندیاری گفت فروشنده بیشترین شانس را داشته است اما کسی نمی‌تواند موفقیت فیلمی را در اسکار تضمین کند.

امیر اسفندیاری در گفت‌وگو با روزنامه شرق هم توضیح داد: «به‌هیچ‌وجه سفارش یا ملاحظه‌ای در کار نبود و همه‌چیز در نهایت دموکراسی پیش رفت. در این مدت تنها به قابلیت‌های فیلم‌ها توجه شد و اینکه حقیقتا نماینده مناسبی برای سینمای ایران باشد و در نهایت به «فروشنده» رأی داده شد، اما دراین‌میان نکته‌ای وجود دارد و آن این است که گفته می‌شود اگر فیلمی معرفی شده و جایزه نگرفت، هیأت انتخاب را محکوم می‌کنند درصورتی‌که هیئت انتخاب حداکثر ظرفیت موجود سینمای ایران را بررسی می‌کند و هیئت انتخاب به‌هیچ‌وجه در جایگاهی نیست که ضمانتی بابت جایزه‌گرفتن فیلمی بدهد.»

مهرجویی: فروشنده نماینده‎ای درست برای سینمای ایران است

پوران درخشنده، محمد بزرگ‌نیا، محمد حیدری، سعید عقیقی، امیرحسین علم‌الهدی، شهرام مکری، تورج منصوری، اکبر نبوی و امیر اسفندیارى اعضای هیئت انتخاب بودند. امیرحسین علم‌الهدی یکی از اعضای این هیئت و دبیر شورای سیاست‌گذاری هنروتجربه در گفت‌وگو با روزنامه نوآوران درباره انتخاب فیلم فروشنده عنوان کرد: ««واقعا پیش بینی سخت است ولی به هر حال شانس آقای فرهادی در گرفتن اسکار بالاست ولی هیچ‌کس نمی‌تواند با قطعیت در این‌باره صحبت کند. در مجموع بررسی‌هایی که انجام شد، «فروشنده» با توجه به فضای جهانی که دارد و پخش‌کننده معتبری که از آن حمایت می‌کند، بیشترین ضریب را برای موفقیت داشت.»

علم‌الهدی درباره انتقاداتی از فروشنده می‌شود نیز یادآور شد: «به هر حال حوزه سینما، حوزه تکثر نگاه‌هاست، جریانی ممکن است از «فروشنده» خوششان بیاید و جریانی ممکن است آن را دوست نداشته باشند. البته که ما قرار است به یک سازوکار درست برسیم نه آنکه رفراندوم برگزار کنیم. هر کسی ممکن است با دید و سلیقه شخصی‌اش مخالف نظر هیئت انتخاب باشد. فی‌نفسه این موضوع بد نیست. بالاخره سینما باید در همین اختلاف سلیقه‌ها رشد کند.»

علم‌الهدی تاکید کرد: «مهم این است که چقدر این مخالفت‌ها پایه و اساس منطقی دارد. این فیلم بد است یا فیلم ضعیفی است. در ادبیات سینمایی یا نقد سینمایی جایگاهی ندارد. فیلم را باید نقد درست کرد. من از تضارب آرا نگرانی ندارم و چه بسا که باعث پیشرفت هم می‌شود.»

روزنامه ایران نیز گفت‌وگوی کوتاهی با داریوش مهرجویی داشته است. مهرجویی در اظهارنظر کوتاهی درباره معرفی فروشنده به اسکار گفت: «با اینکه موفق نشدم تمام هشت فیلم فهرست اولیه هیئت معرفی فیلم ایرانی به اسکار را ببینم اما معتقدم انتخاب فیلم «فروشنده» با توجه به ویژگی‌های فیلم و اعتبار و جایگاه اصغر فرهادی بهترین انتخاب است. معرفی فیلم «فروشنده» به عنوان نماینده ایران در مراسم اسکار سال ۲۰۱۷ انتخابی شایسته و درست بود. به اعتقاد من فیلم تازه اصغر فرهادی اثری شسته و رفته و نماینده درست و حسابی برای سینمای ایران است و لایق این انتخاب. اگرچه معتقدم «فروشنده» به لحاظ شخصیت‌پردازی جای کار بیشتری دارد اما در مجموع فیلم خوبی است و نماینده‌ای شایسته از سینمای ایران در آکادمی اسکار است.»

مهرجویی: فروشنده نماینده‎ای درست برای سینمای ایران استیکی دیگر از حاشیه‌های معرفی فیلم به اسکار، اعتراض محسن امیریوسفی به جای نگرفتن «خواب تلخ» در بین هشت نامزد اولیه بود. امیریوسفی در یادداشتی که با عنوان «خواب تلخ اعتراض نمی‌کند، می‌خندد!» که در خبرگزاری ایسنا منتشر شد، نوشته بود: «خنده من از این بابت است که فیلم «خواب تلخ» حتی در این رقابت دلخوش‌کننده هم در جمع هشت فیلم نهایی نیست، ضمن احترام و تبریک صمیمانه به سازندگان هر هشت فیلم، لازم است یادآوری کنم انتخاب نشدن «خواب تلخ» در حالی است که تعداد حضورهای بین‌المللی و جوایز جهانی آن تقریباً از مجموع حضورهای بین‌المللی و جوایز جهانی هشت فیلم انتخاب شده بالاتر است!»

امیر اسفندیاری سخنگوی هیات انتخاب در جواب روزنامه شرق که پرسیده بود چرا «خواب تلخ» در بین هشت فیلم نامزد اولیه نیست توضیح داد: «خواب تلخ و چند فیلم دیگر ازجمله فیلم‌هایی بودند که هیأت انتخاب باید به آنها برای واردشدن به مرحله بعد رأی می‌داد و در فهرست  ٨٠ فیلم واجد شرایط بود. همان‌طور که گفتم، فیلم‌هایی که زیر پنج رأی داشتند کنار گذاشته شدند که «خواب تلخ» نیز جزء همین فیلم‌ها بود. تمام قابلیت‌های این فیلم ازجمله جشنواره فیلم کن بررسی شد، شاید اگر به‌جای این هیأت انتخاب، گروه دیگری بودند، انتخاب‌های دیگری انجام می‌شد، بنابراین حس می‌کنم خیلی جای گله‌ وجود ندارد.»

مهرجویی: فروشنده نماینده‎ای درست برای سینمای ایران است

البته مخالف اصلی اعلام فروشنده به عنوان نماینده ایران، برنامه سینمایی هفت بود. مجری «هفت» تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی را از میان پنج فیلم اخیر این کارگردان بدترین و ضعیف‌ترین فیلم او دانست و ادعا کرد در فضای بین‌الملل و میان منتقدین جهانی نیز همین تصویر از «فروشنده» ایجاد شده است. او در بخشی از صحبت‌های خود با ارایه آماری از سایت سینمایی «متاکریتیک» به عنوان معتبرترین سایت نقد حرفه‌ای در جهان به این نکته اشاره کرد که منتقدین این سایت که خود از طرفداران آثار فرهادی هستند، فروشنده را ضعیف‌ترین فیلم این کارگردان دانسته‌اند و در رتبه‌بندی برترین آثار سینمایی جهان رتبه‌ای بهتر از ١۴٣٠ کسب نکرده است.

اما حبیب احمدزاده نویسنده سینمایی که مهمان «هفت» بود، ترجیح داد بخشی از حرف‌های خود را به فیلم «فروشنده» و اظهارات افخمی اختصاص دهد: « من در دوره‌ای جز کمیته انتخاب فیلم برای ارسال به اسکار بودم. اولا این سایتی که شما گفتید الزاما نظر داوران اسکار نیست و صرفا نظر برخی منتقدان سینمایی است. دوما برای انتخاب یک فیلم قیاس این فیلم با فیلم‌های قبلی این فیلمساز درست و مهم نیست. ممکن است از فیلم‌های قبل ضعیف‌تر باشد اما میان فیلم‌های موجود خیرالموجودین باشد.»

پایان پیام

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 25529 ساعت خبر : 11:16 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25529
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات