پیشنهاد فرهادی‌‌نیا برای بقای یوز: نصب ردیاب

پیشنهاد فرهادی‌‌نیا برای بقای یوز: نصب ردیاب

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمدصادق فرهادی‌نیا در نشستی که امروز در پارک پردیسان برگزار شد با اشاره به جمعیت ۹تایی یوز در میاندشت گفت: جمعیت ۹تایی یوز در میاندشت در کمتر از یک سال به علت تصادف و یا کشته‌شدن با چوب و چماق به سه قلاده رسید. او در پیشنهاد به سازمان محیط زیست گفت: سازمان محیط زیست درجه حفاظت از یوز را دست‌کم تا یک دهه آینده در آستانه انقراض قرار دهد و همین را هم به‌عنوان هدف در نظر بگیرد. او ایجاد مرکز پایش ملی و مشاوره و جلسه‌هایی با حضور کارشناسان و متخصصان یوزپلنگ در ایران را نیز به‌عنوان یک پیشنهاد مطرح کرد و گفت: ۵۰ تا ۶۰ درصد تلفات یوز را دامداران و گله‌داران و شکارچیان باعث می‌شوند و جاده‌ها مشکل کمتری دارند. نباید فکر کنیم که چون آماری از شکار داده نمی‌شود، شکاری هم نیست. بسیاری از رفتارهای غیرقانونی خبری نمی‌شوند.

فرهادی‌نیا در انتقاد از انجمن یوز گفت: نباید انجمن یوز بر اساس فشارها عمل کند و بخواهد دنبال فنس‌کشی جاده‌ها باشد، بلکه باید فنس‌کشی جاده‌ها را هم انجام داد، اما توان اصلی بیشتر باید برای آموزش دامداران و گله‌داران باشد و ما نمی‌توانیم با کار بر روی دانش‌آموزان در مدارس تهران به یوز کمک کنیم. حتی روستای احمدآباد توران هم شاید هدف اصلی نباشد، هدف اصلی ما دامداران و گله‌دارانی هستند که شش ماه به شش ماه عوض می‌شوند و ما باید شش ماه به شش ماه آن‌ها را آموزش بدهیم و حتی بعضی از آن‌ها افغان هستند و ما باید آن‌ها را آموزش دهیم و اگر شده ماهی یک بار آن‌ها را آموزش بدهیم چون اگر یکی از این دامداران در منطقه‌ای برای یوز طعمه سمی بگذارد، فاجعه اتفاق خواهد افتاد.

او با اشاره به تغییر مدیریت یوز و زیستگاه‌های آن گفت: ۵۰ سال است که مدیریت ما بر اساس حفاظت و پی‌گیری است، اما این برای یوز دیگر جواب نمی‌دهد. ما باید مدیریت یوز را، مدیریت مداخله‌گرایانه‌ای کنیم، یعنی برای طعمه‌های پلنگ در مناطق علوفه تامین کنیم، منابع آبی را پایش کنیم، ردپای یوز را شناسایی کنیم و یوز را بتوانیم در اسارت تکثیر کنیم. البته این‌ها کارهایی است که سازمان دارد بخشی از آن‌ها را انجام می‌دهد.

پیشنهاد فرهادی‌‌نیا برای بقای یوز: نصب ردیاب

فرهادی با بیان این‌که تنها راه کسب اطمینان برای سلامت یوز، پی‌گیری آن و نصب ردیاب است، گفت: چه سازمان خوشش بیاید و چه خوشش نیاید، باید این کار را بکنیم. او پرسشی مطرح کرد و گفت: آیامی‌خواهیم برای یوز خرج کنیم یا نه؟ فرهادی گفت: تغییر دیدگاه می‌تواند استراتژی ما را عوض کند و ما باید این کار را بکنیم، چون وقت نداریم.

فرهادی با برشمردن بودجه انجمن یوز و پروژه حفاظت یوز گفت: در کل ۱۵ سال سه میلیون دلار هزینه به پروژه اختصاص پیدا کرده است، یعنی به اندازه شش مازراتی در تهران، اما سازمان که نمی‌تواند همه بودجه‌اش را به یوز اختصاص دهد و ما باید منابع مالی کمکی بگیریم. او درباره بودجه حفاظتی ببر هندوستان گفت: این بودجه ۵۰ میلیون دلار است. ما باید دیدگاه‌هایمان را عوض کنیم، اما منابع مالی هم باید باشد.

پایان پیام

عکس خبر مربوط به پروژه نصب ردیاب بر پلنگ ایرانی است.

کد خبر : 24513 ساعت خبر : 2:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24513
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات