کلانتری: تثبیت آب دریاچه ارومیه با موفقیت اجرا شد

کلانتری: تثبیت آب دریاچه ارومیه با موفقیت اجرا شد

مجری طرح ملی نجات دریاچه ارومیه اعلام کرد: مرحله اول طرح تثبیت آب و وضعیت دریاچه ارومیه طی دو سال گذشته با موفقیت اجرا شد و از امسال، دوره هشت ساله احیای این پهنه آبی آغاز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایرنا، عیسی کلانتری روز شنبه در جلسه ممنوعیت انعقاد قرارداد خرید چغندر قند کارخانجات قند خارج از استان از کشاورزان آذربایجان غربی گفت: قبل از انتخابات ریاست جمهوری در سال ١٣٩٢ دکتر روحانی قول احیای دریاچه ارومیه را به مردم استان داد و همزمان طرح‌هایی برای احیای این دریاچه آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه مساله احیای دریاچه ارومیه مساله ای فراملی شده است، گفت: در هفته جهانی محیط زیست بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد از دولت ایران به خاطر تلاش برای احیای دریاچه ارومیه تجلیل کرد.

دبیر کارگروه و مجری طرح ملی نجات دریاچه ارومیه با تاکید بررعایت تناوب کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیان کرد: رعایت تناوب کشت برای جلوگیری از بیماری زمین کشت و مقابله با تهدیدات زیست محیطی ضروری است.

وی افزود: اصلاح الگوی کشت در کنار جلوگیری از توسعه کشاورزی پرآب بر حوضه آبریز دریاچه ارومیه جهت تأمین حق آبه این پهنه آبی از اهمیت خاصی برخوردار است.

کلانتری: تثبیت آب دریاچه ارومیه با موفقیت اجرا شد

دبیر کارگروه و مجری طرح ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به کشت چغندر قند به عنوان محصول پرآب بر در استان آذربایجان غربی بیان کرد: قرارداد خرید کارخانجات قند استان با کشاورزان ۱٫۵ میلیون تن است و حدود ٣٠٠ هزار تن مازاد تولید وجود دارد.

وی ادامه داد: باید این میزان چغندر قند تولید شده اضافی، به کارخانه‌های قند استان بر اساس ظرفیت آنها تخصیص یابد.

وی با تاکید بر توجه به تراز قیمت تمام شده تولید چغندر قند و سایر محصولات در برابر آب مصرفی گفت: باید بر این موضوع تمرکز و توجه بیشتری شود که از خروج آب و سرمایه از استان آذربایجان غربی جلوگیری شود.

کلانتری بیان کرد: در صورت وجود چغندر مازاد ظرفیت کارخانه‌های قند استان، از طریق همین کارخانه‌ها به سایر کارخانه‌های قند خارج از استان صادر شود تا عرصه برای جولان و سودجویی دلالان تنگ‌تر شود.

وی در ادامه بیان کرد: از سال آینده قرارداد بر اساس میزان تناژ لازم کارخانه‌های قند استان با کشاورزان چغندرکار جایگزین قرارداد به صورت کشت هکتار می‌شود تا علاوه بر اصلاح الگوی کشت، از روش‌های نوین آبیاری جهت افزایش کیفیت چغندر قند تولیدی در هر واحد زیر کشت نیز استفاده شود.

استاندار آذربایجان غربی هم در این جلسه گفت: به پیشنهاد ستاد احیای دریاچه ارومیه طبق مصوبه هیئت وزیران از میزان ٣٨ هزار هکتار سطح زیر کشت چغندر قند در سال ١٣٩١ به ٣١ هکتار رسیدیم.

قربانعلی سعادت افزود: تمکین نکردن کشاورزان موجب شده تا سطح زیرکشت چغندر قند در استان همچنان بالا باشد.

وی گفت: سطح کشت ابلاغی به کشاورزان در سال جاری ٢٣ هزار هکتار جهت تأمین خوراک کارخانه قندهای استان تعیین شده ولی سطح واقعی زیر کشت هشت هزار هکتار بیشتر است.

وی اظهار کرد: پیشنهادها و برنامه‌های دکتر کلانتری مبنی بر فروش مازاد چغندرقند توسط کارخانه‌های قند استان با مجوز تأیید استانداری و ستاد احیای دریاچه ارومیه و همچنین انعقاد قراداد بر اساس تناژ تولیدی چغندر قند برای سال آینده بسیار عالی است و در رأس برنامه کاری ما قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان و مدیران کارخانه‌های قند استان نیز در این جلسه گزارش عملکرد خود را در سال جاری ارائه دادند.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی استانی متکی بر اقتصاد کشاورزی است و معیشت ۳۵ درصد مردم این خطه به کشت و زرع محصولات کشاورزی وابسته است.

پایان پیام

کد خبر : 24481 ساعت خبر : 10:41 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24481
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات