گلونی

اجباری شدن استاندارد یورو ۵ برای خودروهای تولید داخل

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با ارائه گزارشی از عملکرد دستگاه‌ها برای اجرایی شدن مصوبه ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ هیئت دولت برای مقابله با آلودگی هوا، گفت: وظیفه نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با این موضوع معطوف به فعالیت‌های گوناگون از جمله عملکردهای مرتبط با سوخت، نیروگاه‌ها و مسائل مرتبط با فرآیند کنترل و پایش و رعایت استاندارها و قوانین شده است.
وی با اشاره به دستاوردهای بسیار خوب در تمامی حوزه‌های مرتبط، اظهار کرد: تمامی دستگاه‌ها با توجه به امکانات و شرایط موجود تلاش کردند تا وظایف و تکالیف و مسئولیت های خود را به نحو احسن انجام دهند.
متصدی ادامه داد: به طور نمونه در خصوص وضعیت سوخت‌رسانی نیروگاه‌ها شاهد روندی بسیار مطلوب و افزایش میزان مصرف گاز طبیعی و کاهش آلودگی هستیم به گونه‌ای که در ۵ ماه نخست سال جاری ۹۴ درصد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها را گاز طبیعی تشکیل داد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین بر اساس برنامه‌ها و پیش‌بینی‌ها مقرر شده است میزان مصرف سوخت مازوت نیروگاه‌ها در سال جاری زیر ۱۰ درصد باشد که بخشی از آن نیز به دلیل ساختار برخی نیروگاه‌های کشور و عدم امکان استفاده از سوخت گاز است.
این مقام مسئول، با بیان اینکه نیروگاه‌های ایرانشهر و زرند از جمله نیروگاه‌هایی هستند که امکان استفاده از سوخت گاز را ندارند، گفت: مذاکراتی با وزارت نیرو مبنی بر تعطیلی نیروگاه‌های که صرفا مازوت مصرف می‌کنند و جایگزینی با سیکل ترکیبی صورت گرفته که امیدوارم هر چه سریعتر اجرایی شود.
وی، ۱۵ نیروگاه کشور از جمله نیروگاه نکاء در استان مازندران را دارای موانعی برای حذف کامل مازوت برشمرد و از رایزنی با وزارتخانه‌های نفت و نیرو برای رفع این موانع خبر داد.
متصدی گزارشی هم از روند پیشرفت و اجرایی شدن بخش‌های مختلف طرح کهاب (کاهش تبخیر بنزین و در نهایت استحصال مایع بنزین از بخار تولید شده) ارائه داد و اظهار کرد: ضروری است وزارت نفت با سرعت بیشتری طرح کهاب را اجرایی کند زیرا همزمان با پایان سال ۱۳۹۵، اجرای این طرح باید کامل شود.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به ارتقاء استاندارد خودرو از یورو ۲ به یورو ۴، جلوگیری از شماره‌گذاری خودروهای فاقد فیلتر دوده و خودروهای بنزینی فاقد استاندارد یورو ۴، گفت: همچنین از ابتدای مهرماه سال جاری، شاهد توقف شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری بر اساس برنامه زمان‌بندی از پیش تعیین شده بودیم.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی های صورت گرفته برای اجرایی شدن این مصوبه مشترک کمیته ملی مقابله با آلودگی هوا و هیئت وزیران، از بهمن ماه اقدامات لازم برای اجرای مصوبه آغاز و امروز شاهد تولید مدل‌های گوناگون موتورسیکلت انژکتوری در کشور هستیم و در نتیجه با چالش توقف صنعت داخلی یا حذف اشتغال در کشور مواجه نیستیم.
این مقام مسئول با ارائه توضیحاتی در خصوص سیستم یکپارچه معاینه فنی (سیمفا)، گفت: این اقدام محصول همکاری وزارت کشور و سایر دستگاه‌های مرتبط بود و طبق آخرین مذاکرات صورت گرفته با مسئولان وزارت کشور، کلیه مراکز معاینه فنی به دوربین‌های پلاک‌خوان مجهز خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: اکنون تمامی مراکز معاینه فنی کشور به سیستم یکپارچه متصل شده‌اند که توزیع سراسر کشور را در بر می‌گیرد و به دلیل توزیع مراکز در کشور مشکلی برای مراجعه جهت انجام معاینه فنی مشاهده نمی‌شود.
متصدی اشاره‌ای هم به موضوع تست آلایندگی خودروها داشت و افزود: با توجه به نظارت مستمر بر تست خودروها در شاخص‌های مشخص شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، تا کنون تولید ۱۰ مدل خودرو بنزینی و ۸ مدل خودرو گازسوز به دلیل عدم برخورداری از استانداردهای لازم متوقف شده است.
وی ادامه داد: با توجه به ارتقاء استاندارد خودروهای گازسوز از روز نخست فروردین ماه سال جاری و تاکید بر ضرورت برخورداری خودروهای جدید تولید داخل از استاندارد یورو ۵ از ابتدای سال ۱۳۹۶ در مصوبه مقابله با آلودگی هوا هیئت وزیران در سال ۱۳۹۳، نظارت ها با جدیت دنبال خواهد شد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به تاثیرگذاری میزان گوگرد سوخت در کیفیت هوا داشت و اظهار کرد: با توجه به توزیع سوخت استاندارد در کشور و ارتقاء استانداردهای سوخت هم زمان با ارتقاء استانداردهای خودرو، موفقیت های چشمگیری در این حوزه کسب شد.
متصدی با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر ۲۸ میلیون لیتر سوخت گازوئیل مورد نیاز کشور با استاندارد یورو ۴ توزیع می‌شود، گفت: در همین راستا، طبق تعهد وزارت نفت تا آذرماه سال جاری شاهد توزیع ۳۵ میلیون لیتر بنزین استاندارد یورو ۴ در کشور خواهیم بود.
این مقام مسئول افزود: گازوئیل توزیعی کلانشهرها در سال ۱۳۹۱ بالغ بر ۷۴۰۰ ppm گوگرد داشته که این میزان در سال ۱۳۹۴ به زیر ۵۰ ppm رسیده است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نتایج حاصله از تست سوخت توزیعی کشور در شاخص‌هایی همچون بنزن و آروماتیک‌ها، اظهار کرد: خوشبختانه از نظر محیط زیستی در محدوده استاندارد قرار داریم و نگرانی از این بابت نیست.
به گفته وی، هم اکنون ۱۹۰ ایستگاه پایش آلودگی هوا در سراسر کشور، کار پایش هوا در شش آلاینده پارامتریک را انجام می‌دهند که البته با توجه به اینکه میزان منواکسید کربن موجود در هوای کشور در هیچ کجا بیش از حد استاندارد نیست، برنامه‌ای برای حذف این پارامتر در سنجش آلودگی هوا و جایگزینی پارامتر جدیدتر تعریف شده و به زودی اجرایی خواهد شد.
متصدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین آلایندگی هوای کشور مربوط به پارامتر pm2.5 است که غالبا ناشی از طوفان‌های گرد و غباری است.
این مقام مسئول با ارائه آمار مقایسه‌ای از تعداد روزهای هوای پاک، سالم، ناسالم و خطرناک در هشت کلانشهر آلوده کشور طی بازه زمانی ۹۲ تا ۹۴، اعلام کرد: تمامی آمار حاکی از موفقیت مصوبه دولت برای مقابله با آلودگی هوا در کشور است به گونه‌ای که پس از اجرای برنامه‌های مقابله با آلودگی هوا کشور طی نیم قرن، شاهد روند کاهشی آلاینده‌های موجود در هوا هستیم.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اگرچه پیش از این در برخی مواقع به ثبات در میزان آلاینده‌های هوا رسیده بودیم اما امروز شاهد روند کاهشی هستیم و این نتیجه بسیار مثبت و ارزنده‌ای است.
وی اظهار کرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که شیراز از جمله نقاطی است که در سال جاری شاهد روند صعودی بسیار محسوس در بهبود کیفیت هوا خواهد بود.

متصدی با اشاره به وضعیت هوای اهواز و ۲۰۸ روز سالم و پاک در سال ۹۴، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین چالش در کیفیت هوا اهواز، ذرات معلق زیر ۲٫۵ میکرون از منشاء طوفان‌های گرد و غباری غالبا ناشی از کانون‌های خارجی عمدتا عراق است که نشان دهنده ضرورت مدیریت منابع آبی و خاکی در اهواز و خوزستان برای جلوگیری از طوفان‌های ناشی از کانون های داخلی است.
این مقام مسئول یادآوری کرد: با توجه به اینکه در سال جاری شاهد طوفان ناشی از کانون هورالعظیم نبودیم، می‌توان گفت که برنامه‌های احیاء این تالاب مهم اثربخش بوده و تقریبا هورالعظیم از لیست کانون های داخلی گرد و غبار رو به حذف شدن است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به منابع تولید کننده ذرات معلق زیر ۲٫۵ میکرون یا pm2.5، گفت: صنعت، خودرو و طبیعت منابع تولید کننده این ذرات هستند که در حال حاضر شاهد تاثیرپذیری کشور از منابع طبیعی تولید کننده این ذرات هستیم.
وی اظهار کرد: به زودی آمار مقایسه ای وضعیت روزهای پاک، سالم، ناسالم و خطرناک تمامی شهرهای کشور طی بازه زمانی ۹۲-۹۴ اعلام خواهد شد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل