گلونی

لباس لری را ساماندهی کنید

لباس لری را ساماندهی کنید

گروه‌های موسیقی لری برای اجرای برنامه‌های زنده، از لباس لری استفاده می‌کنند. اما در نوع پوشش اعضای این گروه‌ها نکاتی مورد غفلت قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی،  در حال حاضر نوازندگان این گروه‌ها با توجه به سلیقه شخصی رنگ و طرح لباس خود را انتخاب می‌کنند. در تعیین پوشش یک گروه موسیقی علاوه بر زیبایی، باید هم‌شکل بودن و تناسب هم رعایت شود. این موضوع به این معنی نیست که همه نوازندگان یک طرح و یک رنگ لباس بپوشند، بلکه یک نوع نظم در پوشش باید در همه اعضا دیده شود.

لباس لری را ساماندهی کنید

گروه موسیقی سنتی معتبری مانند گروه شهناز در کنسرت‌های خود بین ۱۰ تا ۱۶ نوازنده حضور دارد و تقریبا لباس هیچ‌کدام در دید اول شباهتی با هم ندارند. ولی در حقیقت همگی اعضا از یک طراحی در لباس استفاده کرده‌اند ولی رنگ‌آمیزی آنها این تمایز را نشان می‌دهد و حتی استاد شجریان نیز از همین طرح استفاده می‌کند ولی با رنگی متفاوت نسبت به بقیه اعضای گروه. پس یک اجرای خوب فقط نوازندگی خوب نیست بلکه همین ریزه‌کاری‌ها در پوشش هم در اجرای یک کنسرت می‌تواند نقش مثبت داشته باشد.

گذشته از این موضوع، گاهی دیده می‌شود این لباس‌ها در جزییات مانند استفاده از طرح‌های بومی و جنس و رنگ هم هیچ شباهتی با لباس محلی لرستان ندارند.

لباس لری که به شال و ستره معروف است، بیشتر از طرح‌های ساده و متناسب با فصل تشکیل می‌شده است. در فصول گرم رنگ‌های روشن و اغلب سفید و در پاییز و زمستان از پارچه با رنگ تیره که بیشتر سیاه بوده است دوخته می‌شده است. بزرگ‌نمایی در طراحی، روح اصالت و بومی‌بودن این لباس را از بین می‌برد و آن را تبدیل به یک وسیله زینتی می‌کند.

لباس لری یکی از خوانندگان به‌نام و درجه یک لرستان، نویسنده این چند خط را همواره یاد لحاف‌های کلفت و قدیمی مادربزرگ می‌اندازد.

به نظر می‌رسد لباس لری نیاز به یک ساماندهی دارد. مانند لباس لرهای بختیاری که یک طرح مشخص برای دوخت آن وجود دارد و هرکسی به دلخواه خود تغییراتی در آن نمی‌دهد.

لباس لری را ساماندهی کنید

پایان پیام

گزارش‌گر: محمد پورخداداد

خروج از نسخه موبایل