ایران باید از مازوت فاصله بگیرد

ایران باید از مازوت فاصله بگیرد

کارشناس امور بین‌الملل ماهنامه‌ی تازه‌های انرژی در گفت‌وگو با پایگاه خبری گلونی، گفت: در اکثر کشورهای دنیا از جمله ۱۰ کشور نخست تولیدکننده‌ی گازهای گلخانه‌ای، گاز کربن‌دی‌اکسید، بیشترین میزان تولید را دارد که بخش انرژی بزرگترین تولیدکننده‌ی این گاز است.
فاطمه لطفی افزود: در ایران نیز به دلیل استفاده از زغال‌سنگ، نفت و گاز و استفاده نکردن از انرژی‌های تجدیدپذیر، بخش انرژی عمده‌ترین تولیدکننده‌ی گازهای گلخانه‌ای است.
این کارشناس ارشد محیط‌زیست در خصوص عوامل بالا بودن میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در ایران، خاطر نشان کرد: سوخت‌های فسیلی عمده‌ترین عامل انتشار گازهای گلخانه‌ای در دنیا و ایران هستند؛ همچنین بهره‌وری انرژی در کشور ما بسیار پایین است و تکنولوژی مورد استفاده‌ی واحدهای صنعتی ما بسیار قدیمی است.
وی در ادامه با اشاره به لزوم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، تصریح کرد: به عنوان مثال میزان استفاده از صفحات خورشیدی در کشور ما اصلا قابل مقاسیه با کشورهای اروپایی نیست؛ در بخش انرژی بادی هم همین‌طور؛ ما چند نیروگاه تولید برق بادی مثل نیروگاه منجیل در ایران داریم که سطح فعالیت این نیروگاه‌ها بسیار کم است و در حدی نیست که مثلا انرژی مورد نیاز یک شهر را تامین کند.
کارشناس امور بین‌الملل ماهنامه‌ی تازه‌های انرژی ادامه داد: اگرچه انرژی هسته‌ای جز تجدیدپذیر به شمار نمی‌آید امّا میزان استفاده از این انرژی هم در کشور ما بسیار پایین است و فعلا اصلا به حساب نمی‌آید.
فاطمه لطفی در زمینه‌ی کارهایی که جهت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تا کنون در ایران انجام شده است، بیان کرد: کارهایی که تا به حال انجام شده، صفر مطلق نیست؛ به عنوان مثال الان در بحث صفحات خورشیدی مسئولان ما دارند با شرکت‌های خارجی قراردادهایی می‌بندند، امّا برای این‌که در زمینه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر به جایی برسیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم، راهی بسیار طولانی در پیش داریم.
این کارشناس ارشد محیط زیست با بیان این‌که کشوری مثل آلمان با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، توانسته مازاد بر مصرف داخلی‌اش انرژی تولید کند، افزود: ما حتی با نقطه‌ای که بتوانیم به اندازه‌ی مصرف داخلی خودمان انرژی تجدیدپذیر تولید کنیم، بسیار فاصله داریم و در حال حاضر صرفا به نفت وابسته‌ایم.
وی ادامه داد: اگر از سوخت فسیلی استفاده می‌کنیم باید از سوختی استفاده کنیم که کمترین میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را دارد. هر چند گاز طبیعی هم مقداری گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند امّا این مقدار به اندازه‌ی مازوت یا زغال‌سنگ نیست و اگر ما بتوانیم سوخت نیروگاه‌هایمان را از مازوت و زغال‌سنگ به گاز تبدیل کنیم، پیشرفت خوبی داشته‌ایم.
کارشناس امور بین‌الملل ماهنامه‌ی تازه‌های انرژی با اشاره به این‌که تجهیزات جذب و ذخیره‌سازی کربن در ایران بسیار کم است، تصریح کرد: یکی از روش‌ها برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای، نصب تجهیزات جذب و ذخیره‌سازی کربن است که تکنولوژی بسیار بالایی را می‌طلبد و در دسترس هر کشوری از جمله ایران، نیست.
فاطمه لطفی در رابطه با افزایش بهره‌وری انرژی خاطر نشان کرد: ما باید در مصارف و تجهیزات خانگی، بهره‌وری انرژی را بالا ببریم. به عنوان مثال اگر میزان بهره‌وری انرژی یک لباسشویی بالا برود، مصرف برق آن کمتر می‌شود و در نتیجه تقاضا برای تولید برق نیز پایین خواهد آمد.
وی افزود: پس بهره‌وری انرژی تجهیزات بسیار مهم است و ما هرچه‌قدر که انرژی تجدیدپذیر تولید کنیم، اگر بهره‌وری پایین باشد به دردمان نخواهد خورد.

ایران باید از مازوت فاصله بگیرد

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

گفت‌وگو: سیدعماد موسوی

کد خبر : 25682 ساعت خبر : 9:57 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25682
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات