برنج‌کاری، هورالعظیم را خشک کرد

مدیرکل محیط زیست خوزستان گفت: در شهریور ماه مقدار زیادی در اراضی دشت آزادگان برنج‌کاری شده است، اگر قرار است آب را برای هورالعظیم اختصاص دهیم، باید مدیریت الگوی کشت و مدیریت برداشت غیرمجاز آب نیز همزمان توسط وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، احمدرضا لاهیجان‌زاده افزود: پس از پیگیرهای ویژه سازمان حفاظت محیط زیست در پاییز سال ۹۲ به فاصله سه ماه از تشکیل دولت، با پیگیرهای حقوقی و قضایی در استان و ستادی در مرکز که جلسات آن توسط شخص ریاست محترم سازمان، خانم دکتر ابتکار تشکیل شد، تعداد ۵ دریچه از دریچه‌های مسدود شده در دولت قبل برای عملیات نفتی، در حد فاصل حوضچه‌های شماره ۲ و ۳ در تالاب هورالعظیم باز گشایی و آبگیری حوضچه شماره ۳ که از سال ۸۹ خشک شده بود، آغاز شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: روند آب‌گیری در سال آبی ۹۴-۹۵ به اوج خود رسید و ۷۵ دریچه موجود باز گشایی و مجموعاٌ ۱/۱ میلیارد متر مکعب آب از طریق رودخانه کرخه وارد هورالعظیم شد. به گونه‌ای در خرداد ۹۵ حدود ۶۳ درصد از مساحت تالاب آبگیری شد.

وی ادامه داد: برخلاف برخی شایعات، در ماه‌های اخیر محدودیتی از سوی وزارت نفت برای رهاسازی آب ایجاد نشده و در صورت مشاهده به طور قطع اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با آن برخورد خواهد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خاطر نشان کرد: تنها چالشی که داشته‌ایم در شهریور مقدار زیادی برنج‌کاری در دشت آزادگان انجام شد که حجمی از آب تالاب را از طریق پمپ‌های غیرمجاز صرف این کار کرد. اگر قرار است آب را برای هورالعظیم اختصاص دهیم، باید مدیریت الگوی کشت و مدیریت برداشت غیرمجاز آب نیز همزمان توسط وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد.

به گفته لاهیجان‌زاده: همین برداشت بی‌رویه، آب ورودی به تالاب را کاهش داد و سبب شد که مرگ و میر ماهی‌ها برای چند روز رخ دهد. البته بلافاصله رهاسازی انجام شد و ۵۰ مترمکعب آب برثانیه نیز اضافه شد تا این مشکل تا حدی جبران شود.

کد خبر : 26405 ساعت خبر : 12:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=26405
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات