بنی‌اعتماد: پزشک‌شدن فقط داشتن شاسی‌بلند و ویلا نیست

بنی‌اعتماد: پزشک‌شدن فقط داشتن شاسی‌بلند و ویلا نیست

مستند«آی آدم‎ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد بعد ازظهر دوشنبه ۱۲ مهرماه در حضور تعداد کثیری از تماشاگران اصفهانی  در سالن سینما سوره این شهر به نمایش درآمد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بعد از نمایش فیلم جلسه  نقد و بررسی آن با حضور رخشان بنی‌اعتماد، شیرین برق نورد محقق و تدوین گر، انسیه ملکی صداگذار این فیلم برگزار شد .

در ابتدای جلسه سیدمهدی سجادزاده مجری  نشست ، ضمن معرفی مهمانان، برنامه را با پرسشی از شیرین برق نورد آغاز کرد.

برق نورد در پاسخ به این سوال که پژوهش این فیلم از کجا آغازشد و چقدر طول کشید توضیح داد:« خانم بنی‌اعتماد بعد از آشنایی با خانم مرعشی موسس زنجیره امید تصمیم به ساخت فیلم گرفتند و خواستند به‎عنوان پژوهش‎گر با این پروژه همکاری کنم. چند بار اول را با همراهی خانم بنی‌اعتماد به دیدار از مرکز رفتیم، بعد هم کار تحقیق و پژوهش را به تنهایی ادامه دادم. به دلیل گستردگی کار و حجم بالای آن، زمان زیادی صرف پژوهش شد. ما ابتدا باید می‌فهمیدیم سازوکار این موسسه چطور است و چه کار می‌کنند. فعالیت آن‎ها گسترده بود، خانه اطفال داشتند، عمل قلب باز اطفال انجام می‎دادند و … حتی تنوع فرهنگی و ملیتی هم در کار مطرح بود، بعضی از این اطفال از تبعه‌های افغانستانی بودند.»

برق نورد در ادامه این بحث پیرامون روند شکل گیری فیلم‌نامه و ساخت فیلم صحبت کرد:«همه این پژوهش‎ها به صورت گزارش درآمد و بعد از دل این گزارش‎ها، خانم بنی اعتماد به فیلم‎نامه رسید و بعد از آن مشخصا  کسانی که قابلیت و امکان سوژه فیلم شدن داشتند، برای فیلم‌برداری انتخاب شدند. البته باید بگویم این پژوهش تا زمان فیلم‌برداری هم در جریان بود مثلا گروه ارتوپدهای کشوهای مختلف در موقع فیلم‌برداری به موسسه آمدند یا پروفسورمزدا با گروه خودش هم عملی سخت را همان زمان انجام دادند. درواقع مرتب اطلاعات جدید به دست ما می رسید که از آن در فیلم استفاده می کردیم.»

دربخش دیگری از این نشست  مجری برنامه با اشاره به سابقه تحصیلات انسیه ملکی در زمینه صدا در کشورهای انگلیس و آمریکا اشاره کرد و در ادامه از ایشان درمورد چگونگی همکاری‌اش با رخشان بنی‌اعتماد پرسید، انسیه ملکی در پاسخ گفت:« کار در سینمای ایران را خیلی دوست داشتم ، واقعا دلم می خواست با کارگردان‌های خوبی کار کنم . پارسال توانستم راهی ارتباطی با خانم بنی اعتماد پیدا کنم و خواستم حضوری با ایشان صحبت کنم ودرخواست همکاری بدهم.اطلاعی نداشتم که ایشان درگیر ساخت فیلم«آی آدم‌ها» هستند و بعد از دیدارمان  ایشان خواستند من با این فیلم همکاری کنم.»

بنی‌اعتماد: پزشک‌شدن فقط داشتن شاسی‌بلند و ویلا نیست

انسیه ملکی با یادی از مرحوم یدالله نجفی صدابردار«آی آدم ها» از حضار درخواست کرد، یک دقیقه به احترام این مرحوم سکوت کنند. بعد از سکوت او در مورد ویژگی‌های شخصیتی و حرفه‌ای زنده یاد نجفی  توضیح داد: «بسیار انسان باسواد، متعهد و مسوولی بودند.همیشه می دیدم صداهایی که ایشان ضبط می‌کنند، خیلی ظریف و هنرمندانه است و کلا متریال خوبی برای کار در اختیار صداگذار می‎گذاشتند. روحشان شاد.»

در ادامه رخشان بنی اعتماد در پاسخ به سوال حضار در مورد داستانی یا مستند بودن این اثر عنوان کرد:« باید بگویم یک فیلم مستند می تواند هم به بخش درام توجه کند و هم تکیه بر مستندات را حفظ کند. در«آی آدم‌ها» تمام عناصر لازم برای یک فیلم استفاده شده مثلا این فیلم فیلم‎نامه دارد، شخصیت دارد بدون این‎که شخصیت‌ها بازی کنند ، موسیقی و طراحی تیتراژ خوب امیراثباتی را دارد. به نظرم فیلم باید به لایه‎های زیرین یک موضوع اشاره کند.آن‌چه مهم است تأمل و ایستادن و نگاه کردن به این آدم‌هاست چه کودکان، چه والدین و چه پزشکان این فیلم و البته ترسیم نگاه این آدم‎ها هم مهم است.به‌هر حال وجود همه این‎هاست که یک فیلم را کامل می کند»

کارگردان«آی آدم ها» هم‌چنین با اشاره به رسالت هنرو به‌خصوص سینما مطرح کرد: «هنر در جوامعی مثل ما اصلا  نمی‎تواند جدا از مسوولیت اجتماعی باشد. یک هنرمند باید در قبال موقعیتی که به دست آورده و مسئوولیتی که در جامعه دارد، خودش را متعهد بداند. سال‎هاست دغدغه من نشان دادن این الگوهای خوب در جامعه است. در میان اخبار سیاه و زشت جامعه نشان دادن عده‎ای که نگاهی دیگر به دنیا و جامعه شان دارند و با اعتقاد و انگیزه شخصی کارهای عظیمی برای این مردم انجام می‎دهند زاویه نگاه من به رسالت سینما وهنر است.»

بنی‌اعتماد: پزشک‌شدن فقط داشتن شاسی‌بلند و ویلا نیست

رخشان بنی‎اعتماد درپاسخ به سوالی پیرامون انگیزه‎اش از ساخت مستند «آی آدم ها» هم توضیح داد:« این حالی که شما الان هنگام دیدن فیلم داشتید، همان حال و انرژی‌ای بود که باعث شد این فیلم ساخته شود. از بهار سال پیش تا الان ما عوامل این فیلم، پشت فیلم بوده‌ایم، به این امید که این جلوه‎های انسانی دیده شود. بودن انسان‌هایی با چنین نگاهی به جهان، مرا خیلی خوشحال می‌کنند.»

سپس رخشان بنی اعتماد از روش کارکردن با شخصیت‌های مستند و ارتباط فیلم‎سازبا آن‎ها گفت:« اعتقاد دارم در کار مستند اگر کسی که مقابل دوربین قرارمی‌گیرد به این باور برسد که به‌عنوان سوژه به او نگاه شده با شما راه نمی‌آید اما اگر به شخصیت نزدیک شوید و لایه‌های زیرینی که در او دیده نمی‌شوند را پیدا کنید با شما همکاری می کند و این به جز با شناخت و همدلی به دست نمی‌آید. بعد از آن هم فقط صبوری می‎خواهد . شما باید اول با خودتان و بعد با شخصیت‎هایتان صادق باشید تا به شما اعتماد کنند، باید رابطه‎ای دلی با آن‎ها برقرار کنید. آن‎ها وقتی حس می‌کنند، دردشان را درک می‎کنم، به راحتی جلوی دوربین قرارمی‎گیرند . ضمن اینکه شما باید وقتی پا به حریم زندگی دیگران می گذارید، تابع حریم آن‎ها باشید. مثلا  در  سکانس اول فیلم  برای آن‎که حریم دختری که قصد ازدواج داشت، شکسته نشود، دوربین را خاموش کردم و در پشت در ماندیم. به خانه اش رفتیم و یک ساعتی با او حرف زدیم اما از او فیلم نگرفتیم.»

بنی‌اعتماد: پزشک‌شدن فقط داشتن شاسی‌بلند و ویلا نیست

او با تاکید دوباره بر مهم بودن ایجاد اعتماد بین شخصیت مستند و گروه فیلم‎سازی عنوان کرد:« نه تنها من به عنوان کارگردان بلکه تمام عوامل یک گروه مستند باید این اعتماد را در کسی که جلوی دوربین قرارمی گیرد، ایجاد کنند . باید رعایت احترام و فاصله را بکنند تا این اعتماد حفظ شود و شخصیت به راحتی جلوی دوربین قرار بگیرد.»

در ادامه شیرین برق نورد در پاسخ به این پرسش که تدوین«آی آدم‌ها» چه قدر زمان برد، گفت:« حجم کار خیلی سنگین بود، ۵۰ ساعت راش داشتیم. برای شروع تدوین اول یک راش کات زدم و بعد گزارشی از آن تهیه کردم که چه داریم و چه حذف شده است. بعد هم همراه با کارگردان نشستیم و تدوین اصلی را انجام دادیم . جا دارد این‌جا از فیلم‎بردارهای خوب‌مان هم تشکر کنم که هم باید کارشان را درست انجام می دادند و هم زیر فشار وقایع جاری بودند. فیلم‌برداری  تا شهریو طول کشید اما من از تیرماه شروع به تدوین کردم و تا دی ماه تدوین کار زمان برد.آقای محسن عبدالوهاب هم در تدوین خیلی کمک کردند.»

بنی‌اعتماد: پزشک‌شدن فقط داشتن شاسی‌بلند و ویلا نیست

نکته دیگری که در این جلسه مطرح شد، تأثیر نمایش فیلمش بر قشرهای مختلف مردم بود، رخشان بنی‌اعتماد در این مورد توضیح داد:«بیشترین تأثیر این فیلم بر روی دانشجویان پزشکی بود ، آن‌های که در جشنواره سلامت فیلم را دیدند، فهمیدند پزشک شدن فقط شاسی بلند سوار شدن و ویلا داشتن و .. نیست بخشی از پزشکی هم کمک بی قیدوشرط به بیماران است، مانند کاری که پروفسور مزدا می‎کند. بعد از نمایش فیلم حامی‌های خیلی خوبی آمدند و تحت تأثیر کار زنجیره امید قرار گرفتند و به این زنجیره پیوستند اما باید بگویم ساخت بیمارستان فوق تخصصی کودکان کار آسانی نیست و باید کمک‌های بیشتری انجام شود و امیدوارم در اصفهان این فیلم تأثیر خودش را بگذارد و کمکی در این راستا انجام شود.»

در پایان رخشان بنی اعتماد در تأیید حرف یکی از حضار که گفت با آن‎که موضوعات انسانی و تلخی در فیلم‎های شما مطرح می‎شود اما امید در همه آثار شما به وضوح دیده می‎شود، عنوان کرد: «امید در تمام فیلم‎های من وجود دارد ، ممنونم از توجه‎تان به این مساله. باید بگویم این جواب خوبی به کسانی که است که می گویند در فیلم‌هایم سیاه نمایی می کنم.»

پایان پیام

بنی‌اعتماد: پزشک‌شدن فقط داشتن شاسی‌بلند و ویلا نیست

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 26410 ساعت خبر : 1:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=26410
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات